از سوی دیگر، به دلیل اهمیت مبادلات تجاری به‌ویژه صادرات در نقاط مرزی مشترک با کشورهای همسایه مقرر شده وزارت صمت جلسه ویژه‌ای با حضور دستگاه‌های اجرایی برگزار و پیشنهادها را به دولت ارائه کند.

وزارت راه و شهرسازی نیز با توجه به تکالیف و ماموریت‌های محوله‌ای که درخصوص ساماندهی‌ و‌ مدیریت زیرساخت‌های مرزی به عهده دارد، ضمن ارزیابی امکانات و زیرساخت‌های مرزی مشترک با کشورهای همسایه، باید به فوریت طرح پیشنهادی را برای طرح در جلسات دولت ارسال کند. به‌منظور راه‌اندازی سریع گمرک مرزی اسلام‌قلعه با افغانستان، وزیر نیرو با طرف افغانی و استانداران استان‌های مرزی برای کمک جهت راه‌اندازی مجدد و سریع مرز، هماهنگی لازم را باید انجام دهد. یکی از مصوبات دهمین نشست شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی تکلیفی است که برای سازمان توسعه تجارت دیده شده تا با همکاری گمرک، گزارش دقیقی از میزان خسارات وارده به صاحبان کالا و امکانات لجستیکی به دلیل حادثه اخیر مرز دوغارون تهیه و با ارائه راهکارهایی برای معاون اول رئیس‌جمهور ارسال کند.

مقرر شد موضوع ترانزیت و نقشه‌راه مربوطه در دستورکار شورای‌عالی صادرات غیرنفتی قرار گیرد و وزارت راه و شهرسازی گزارش جامعی ارائه کند. با توجه به اعلام آمادگی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تامین و تجهیز ناوگان حمل سرد از طریق تولید داخل یا واردات به‌منظور تسهیل صادرات محصولات کشاورزی، مقرر شد درخصوص کانتینرهای یخچالدار و کشتی رورو، براساس تفاهم‌نامه وزارتخانه‌های صمت و راه و شهرسازی موانع موجود برطرف شود. مصوبه پیشنهادی در ارتباط با اجازه صادرات قطعی ماشین‌آلات و تجهیزات خروج‌موقت شده توسط صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، به تایید شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی رسید و مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوبه پیشنهادی مربوطه را برای طرح و تصویب در هیات وزیران برای معاون اول رئیس‌جمهور ارسال کنند.

متن این مصوبه عبارت است از: «صادرات قطعی ماشین‌آلات و تجهیزات خروج موقت‌شده توسط صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به‌منظور اجرای پروژه‌های برون‌مرزی که بعضا در حین انجام پروژه دچار سانحه، حادثه، تخریب یا فرسودگی بیش از حد و موارد مشابه آن شده و بازگشت ماشین‌آلات و تجهیزات فاقد ارزش تجاری باشد، پس از تایید نمایندگی‌های وزارت امور‌خارجه یا دفاتر رایزنی بازرگانی جمهوری‌اسلامی ایران در کشور هدف و تصویب کمیته موضوع ماده‌(۱۹) آیین‌نامه اجرایی حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مجاز است.»

 از دیگر مصوبات این نشست این است که ورود ماشین‌آلات و تجهیزات استفاده‌شده در پروژه‌های برون‌مرزی که توسط پیمانکاران خدمات فنی و مهندسی در کشورهای هدف خریداری شده، پس از تایید کمیته موضوع ماده‌۱۹ آیین‌نامه اجرایی حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و کمیته ماده‌(۱) مقررات صادرات و واردات، با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی مربوط و با رعایت سایر ضوابط و مقررات، مجاز است.

با توجه به ممنوعیت تردد لنج‌های باری در خلیج‌فارس و ضرورت جایگزینی آنها با کشتی‌های کوچک تجاری و وجود ظرفیت بزرگ داخلی در تولید این کشتی‌ها، حسب‌نظر معاون اول رئیس‌جمهور، مقرر شد با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، ارائه تسهیلات درازمدت با بهره کم به‌منظور جلب مساعدت لنج‌داران در عملیاتی‌ساختن این برنامه اجرایی شود.

در عین حال، در راستای تسهیل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و تکمیل مصوبات جلسه ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، جلسه‌ای با حضور رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران و معاون ارزی بانک مرکزی تشکیل و متن بسته پیشنهادی که مورد تایید رئیس‌کل بانک مرکزی نیز باشد، تهیه و پس از تایید معاون‌اول رئیس‌جمهور، برای تصویب به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارسال و اجرایی شود.