جبار کیانی‌پور، رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و اسلواکی نسبت به رویکرد جدید لادیسلاو بالک، سفیر اسلواکی در تهران در حوزه اقتصاد اشاره و ابراز امیدواری کرد که با تیم جدید دیپلماتیک سفارت اسلواکی در تهران بتوان بیش از پیش به حل مشکلات تجار دو کشور در تجارت و سرمایه‌گذاری در کشور مقابل پرداخت. وی همچنین به ضرورت تشکیل کمیته متناظر در اسلواکی زیر نظر اتاق بازرگانی آن کشور تحت عنوان کمیته بازرگانی اسلواکی- ایران اشاره کرده و این موضوع را لازمه توسعه روابط تجاری دو کشور دانست.

کیانی‌پور ادامه داد: هر دو کشور ایران و اسلواکی ظرفیت‌های ارزشمندی دارند و توانمندی‌های دو طرف می‌تواند منجر به گسترش مناسبات تجاری شود. همچنین بازار ایران برای اسلواکی تنها در خود ایران خلاصه نمی‌شود و ایران می‌تواند دروازه ورود محصولات اسلواکی به کشورهای همسایه و همچنین هم‌پیمانان ایران در حوزه اوراسیا محسوب شود. از سوی دیگر جایگاه اسلواکی در اتحادیه اروپا می‌تواند شرایط ورود محصولات و خدمات ایران به کشورهای آن اتحادیه را تسهیل کند.وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر حجم مبادلات دو کشور به شدت افت کرده است، گفت: واردات ایران از اسلواکی در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۲ میلیون دلار بوده که در سال ۲۰۱۹ به ۵/ ۲ میلیون دلار افت کرده است. همچنین صادرات ایران به اسلواکی از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ حدودا نصف شده است. در سال ۲۰۱۷ میزان تجارت جهانی اسلواکی با جهان حدود ۱۷۰ میلیارد دلار بوده که حجم مبادلات با ایران در مقایسه با این ارقام بسیار ناچیز است.او تاکید کرد: از دیگر موارد قابل اشاره می‌توان به رفتار نامناسب با شرکت‌های ایرانی در اسلواکی اشاره کرد. ایرانیان مقیم در اسلواکی از حقوق شهروندی لازم برخوردار نیستند. به عنوان مثال اجازه افتتاح حساب، نقل و انتقال مالی و ... ندارند و همچنین از کوچک‌ترین حقوقی مثل بیمه و هزینه درمانی و حتی تست PCR به صورت رایگان بهره نمی‌برند.

کیانی‌پور گفت: تسهیل شرایط اخذ ویزا برای تجار ایرانی از دیگر انتظارات ماست. پیشنهاد می‌کنیم تجاری که توسط اتاق ایران به قصد دریافت ویزا معرفی می‌شوند پروسه امور کنسولی کوتاه‌تری داشته باشند. همچنین به مشکلات تجار در حوزه حساب‌های بانکی و تمدید کارت‌های اقامت و طول مدت دوره کارت‌ها رسیدگی شود.وی تصریح کرد: شرکت‌های ایرانی که اقدام به تاسیس شرکت یا سرمایه‌گذاری در اسلواکی کرده‌اند هر کدام بالغ بر ۵۰ هزار یورو برای یک‌سال کار اقتصادی هزینه کرده‌اند اما این شرکت‌ها از حمایت لازم برخوردار نیستند.به گفته کیانی‌پور، مساله تهاتر از مسائلی است که با توجه به تحریم‌ها همیشه مورد تاکید ما بوده و با برخی کشورها این رویکرد عملیاتی شده است. در خصوص اسلواکی، ایران آمادگی تهاتر در حوزه خدمات فنی و مهندسی را داراست.وی به لزوم برگزاری همایش‌های B۲B به صورت مجازی بین دو کشور، برگزاری جلسات فصلی بین کمیته مشترک و سفیر و رایزن اقتصادی سفارت و بررسی فعالیت‌های مشترک و دارای پتانسیل جهت تقویت روابط تجاری بین دو کشور در شرایط کرونا تاکید کرد.

در ادامه جلسه لادیسلاو بالک، سفیر اسلواکی در تهران نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار اشاره کرد که این دیدارها ادامه خواهد داشت و تیم جدید سفارت اسلواکی تمام تلاش خود را می‌کند که در دوره حضورشان در ایران شاهد گسترش روابط تجاری دو کشور باشند.

وی همچنین از تمایل ایرانیان نسبت به سرمایه‌گذاری و تجارت با کشور اسلواکی ابراز خوشحالی کرد و ضمن ابراز تاسف از مشکلاتی که سال‌های اخیر برای ایرانیان مقیم اسلواکی ایجاد شده قول داد که در زمینه رفع این مشکلات در حد توان بکوشد.

سفیر اسلواکی در تهران در این دیدار پیرو صحبت‌های رئیس کمیته مشترک درباره میزان سرمایه مورد نیاز برای ایرانیان جهت تاسیس شرکت و استقرار در اسلواکی عنوان کرد که متاسفانه این ارقام گزاف ارقامی است که به‌‌واسطه حضور واسطه‌های ایرانی و اسلواکی بر دوش سرمایه‌گذاران گذاشته می‌شود، اگر  سرمایه‌گذاران درخواست سرمایه‌گذاری مستقیم و تاسیس شرکت را با سفارت اسلواکی در تهران در میان بگذارند نیازی به این همه هزینه نیست و هزینه آنها به ۵۰۰۰۵هزار یورو در بدو تاسیس شرکت کاهش می‎یابد و حتی پس از تاسیس نیز می‌توانند میزان سرمایه را به‌گردش درآورند و نیاز به راکد ماندن آن نیست.

سفیر اسلواکی در تهران در این دیدار با اشاره به حساب‌های بانکی بلوکه شده ایرانیان در اسلواکی گفت  متاسفانه بانک دولتی در اسلواکی وجود ندارد و همه بانک‌ها خصوصی هستند که حداقل ۵ درصد سهام آنها در اختیار سهامداران آمریکایی است، برای همین مجبورند از قوانین تحریم علیه ایران تبعیت کنند.

وی همچنین عنوان کرد که سفارت هم متاسف است که می‌شنود ایرانیان در اسلواکی با چنین مشکلاتی مواجهند و درخواست کرد که کمیته ایران و اسلواکی فهرست شرکت‌های ایرانی که حساب‌هایشان در اسلواکی بسته یا اموالشان در بانک‌ها بلوکه شده را برای بررسی بیشتر به سفارت ارسال کنند. وی در ادامه به موضوع مشکلات ثبت شرکت در اسلواکی اشاره کرده و قول داد که سفارت اسلواکی تمام حمایت خود را از سرمایه‌گذاران ایرانی که با پروپوزال برنامه‌ریزی شده و مشخص و سرمایه معلوم قصد تاسیس شرکت یا همکاری در اسلواکی را دارند، به عمل خواهد آورد.

در این دیدار همچنین به مشکل خانواده تجار و سرمایه‌گذارانی که در اسلواکی مقیم هستند جهت دریافت ویزا اشاره شد که رایزن اقتصادی اسلواکی در تهران، عنوان کرد که برای صدور ویزا برای اعضای خانواده افرادی که در اسلواکی اقامت دارند، مشکلی وجود ندارد.

همچنین او درباره بلوکه شدن ویزاها به واسطه کرونا گفت شرایط خطوط هواپیمایی به جهت کرونا تغییرات زیادی داشته است و از این روست که سختگیری در صدور ویزا و آمد و شد اعمال می‎شود.