ابلاغ برنامه سازگاری با کم‌آبی

بنفشه زهرایی در گفت و گو با «ایرنا» افزود: برنامه سازگاری با کم‌آبی بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و شرب را دربرمی‌گیرد.

وی ادامه داد: دستگاه‌های مختلف مشمول این برنامه راهکارهای موثری برای صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش مصرف و کاهش آلودگی منابع آبی ارائه داده‌اند.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو اظهار کرد: گفت: اکنون در مرحله اجرایی هرکدام ازاین برنامه ها قرار داریم که اجرای آنها اثرهای خوبی بر اصلاح رفتار مصرفی در آب دارد.

پیش‌تر معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: اکنون چالش اصلی در کشور موضوع آب است.

بر اساس پیش‌بینی پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم، بارش سال آبی جاری تا پایان فروردین ۴۳ درصد نسبت به دوره مشابه بلندمدت و ۷/ ۵۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و هیچ یک از استان‌های کشور طی این دوره بارش بیش از میانگین سالانه را دریافت نکرده‌اند، این زنگ خطری برای تمام بخش‌ها از جمله شرب، کشاورزی،‌صنعت و محیط زیست است.

در واقع کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها در سال آبی جاری (مهر ۱۳۹۹ تا آخر شهریور ۱۴۰۰) موجب کم شدن ۱۹ درصدی حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور شده است که براساس تازه‌ترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران، حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا سوم اردیبهشت امسال به رقم ۲۹ میلیارد و ۶۷ میلیون متر مکعب رسیده، این میزان موجودی آب سدها در حالی است که پارسال و در همین بازه زمانی ۳۶ میلیارد و ۸۳ میلیون متر مکعب آب در مخازن سدها وجود داشت.

در همین حال، معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: ستاد پایش تنش آبی برای مراقبت‌های کاهش تنش‌ آب در سطح شهرها و روستا‌های تمامی استان‌های کشور تشکیل می‌شود.

حمیدرضا کشفی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، اظهار کرد: با توجه به کاهش ۴۰ درصدی نزولات جوی در سال آبی اخیر و احتمال بروز تنش آبی در مراکز جمعیتی تحت پوشش، برای مراقبت‌های لازم در کاهش سطح تنش‌های آبی در سطح شهر و روستاهای استان‌ها، ستاد پایش تنش آبی تشکیل می‌شود.

وی افزود: تمامی شرکت‌های آب و فاضلاب ملزم به تشکیل ستاد پایش تنش آبی بوده و ضروری است گزارش جلسات تشکیل شده این ستاد هر هفته به معاونت راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور ارسال شود. به گفته کشفی، با دستور مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هرگونه نوبت‌بندی آب در شهرها و روستاهای کشور ممنوع است.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: باید در این ستاد تمهیدات لازم جهت شناسایی و پیش‌بینی رفع مشکل تامین آب به‌ویژه در مناطقی که با مشکل کمبود تولید آب روبه‌رو هستند صورت گیرد.

وی ادامه داد: تمامی تیم‌های واکنش سریع در مراکز امداد و رفع حوادث شرکت‌های آب و فاضلاب کشور باید به‌صورت آماده‌باش تمام وقت و با سرعت ویژه موارد مربوط به حوادث را پیگیری کنند.

کشفی همچنین تصریح کرد: با دستور حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی شرکت آب و فاضلاب کشور باید پیش‌بینی و تدارکات تانکر آبرسانی ثابت و سیار و همچنین سامانه‌های تهیه و توزیع بسته‌بندی برای شهرها و روستاهایی که با کمبود احتمالی آب مواجه خواهند بود در برنامه کاری مدیران شرکت‌های آب و فاضلاب کشور قرار گیرد.

وی اضافه کرد: شرکت‌های آب و فاضلاب کشور باید همچون سال‌های گذشته ضمن همکاری با مراکز بهداشتی، برنامه‌ریزی‌های لازم را جهت حفظ شاخص‌های کیفیت آب شرب در محدوده مطلوب انجام دهد.

به گفته معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور، تدارک تجهیزات ماشین‌آلات مورد نیاز و ضروری به‌ویژه دیزل ژنراتور، تولید، تامین و ذخیره آب بسته‌بندی شده به میزان کافی در استان یا سایر نقاط کشور از دیگر وظایف ستاد پایش تنش آبی استان‌ها است.