به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، رضا اردکانیان در پاسخ به سوالی درباره میزان صادرات برق ایران در تابستان امسال به عراق اظهار کرد: به دلیل ارتباطی که با همه کشورهای همسایه داریم امکان تبادل انرژی وجود دارد، یعنی از یک کشور همسایه برق می‌خریم و به کشور دیگر همسایه برق می‌فروشیم. وی افزود: چون کشوری که به ما برق می‌فروشد وجه آن را نقدا مطالبه می‌کند، کشوری هم که برق می‌خرد وجه آن را باید به‌موقع پرداخت کند. این از موضوعاتی است که مقامات عراقی هم در جریان آن هستند و می‌دانند که همواره تلاش کردیم شرایط آنها را هم در نظر بگیریم اما این موضوع نسبی و طرفینی است.

اردکانیان با اشاره به سفر وزیر برق عراق به تهران و دیدار وی با وزیر نفت ایران و بازدیدهایی که از بخش صنعت برق و گاز کشورمان خواهند داشت، از میزبانی تهران از وزیر برق عراق تا روز دوشنبه خبر داد و گفت:‌ کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و عراق بعد از سال‌ها، سال گذشته در تهران برگزار شد و از طرف ایران، وزارت نیرو و از طرف عراق، وزارت تجارت این کشور مسوول این کمیسیون هستند، اما همکاری‌های وزارت برق عراق با وزارت نیرو و وزارت نفت وسعت زیادی دارد. وی افزود: این سفر عمدتا در راستای تنظیم ترتیب‌های مالی برای پرداخت بدهی‌های عراق به‌طور عمده به شرکت ملی گاز ایران و مقداری هم به شرکت توانیر است و البته به قرار اطلاع، چارچوب خوبی را با وزیر نفت کشورمان توافق کرده‌اند.

اردکانیان در پاسخ به سوالی در‌خصوص کمبودهای احتمالی آب و گاز برای صادرات انرژی به عراق از سوی ایران اظهار کرد: ما امسال حدودا ۵۰ درصد نسبت به سال قبل دچار کم بارشی هستیم، سال بسیار خشکی است و علاوه بر مشکل در بخش آب که با آن مواجه هستیم، این مساله در تولید برق هم در ایران اثرگذار است و تولید برق‌آبی‌های ما امسال نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود.

وی گفت: طبیعی است که از مدتی قبل برنامه‌ریزی را در این زمینه شروع کردیم و امیدواریم به ترتیب با توجه به اولویت‌‌بندی‌هایی که داریم بتوانیم آب و برق را تامین کنیم. شرایط کرونایی،‌ حساسیت تامین به‌موقع و کافی آب و برق در داخل کشور را بیشتر می‌کند و ما متعهدیم آب و برق مورد نیاز مصرف داخلی را بتوانیم تامین کنیم. البته مردم هم در جریان هستند و امیدواریم همکاری کنند که امسال مصرف معقولی داشته باشیم. اردکانیان در پاسخ به سوال دیگری درباره ظرفیت تولید برق در کشور تصریح کرد: ظرفیت نصب شده ما به پشتوانه تلاش‌هایی که در ۴۰ سال گذشته صورت گرفته از حدود ۷ هزار مگاوات در ابتدای پیروزی انقلاب به ۸۵ هزار مگاوات رسیده است. قراردادی که با وزارت برق عراق برای صادرات داریم حداکثر حدود ۱۳۰۰ مگاوات است. وی افزود: قرارداد ما با وزارت برق عراق بر اساس فرمولی است که قیمت انرژی، نهایتا به یورو ‌باید به شرکت توانیر پرداخت شود. در سفر قبلی من به بغداد با توافقی که با وزارت برق عراق و بانک تجارت این کشور انجام شد حساب یورویی برای هر دو شرکت توانیر و ملی گاز در بانک تجارت عراق افتتاح شد و اگر قرارداد محترم بماند هر دو سمت آن محترم خواهد ماند؛ یعنی پرداخت‌ها یورویی صورت گیرد، صادرات برق و گاز هم طبق قرارداد انجام خواهد شد. اردکانیان در خصوص نیاز برق عراق اظهار کرد:‌ ما هم متوجه مشکل تامین و مصرف برق در عراق هستیم.

مصرف سرانه برق در عراق بسیار بالاست؛ بخشی به‌خاطر شرایط اقلیمی و بخش بزرگ‌تر آن به خاطر تلفات وسیع برق در شبکه توزیع است. تلفات انرژی در شبکه توزیع ایران حدود ۹ درصد و این رقم در عراق حدود ۵۰ درصد است.

وی یادآوری کرد: از دو سال پیش پیشنهاد مکتوبی را در قالب یک قرارداد به وزارت برق عراق دادیم که شرکت‌های ایرانی آمادگی دارند ظرف مدت حداکثر دو سال تلفات شبکه توزیع برق عراق را از حدود ۵۰درصد به حدود ۲۰ درصد کاهش دهند و این یعنی افزایش ظرفیت انرژی در عراق به میزان ۳۰ درصد که بسیار بیش از انرژی وارداتی از ایران است، اما متاسفانه این قرارداد در حالی‌که از سمت شرکت‌های ایرانی امضا شده و رقم آن هم بالا نیست و حتی پرداخت آن هم می‌تواند در طول زمان صورت گیرد، هنوز از سمت عراق امضا نشده است.

اردکانیان تاکید کرد: ما آمادگی داریم که از همه توان فنی و مهندسی برای کمک به کشور عراق استفاده کنیم.

در ادامه این نشست «ماجد مهدی حنتوش»، وزیر برق جمهوری عراق، با بیان اینکه همکاری‌های بسیار خوب بین ایران و عراق بر کسی پوشیده نیست، به گفت‌وگوهای روز اول و دوم خود با وزرای نفت و نیروی ایران اشاره و اظهار کرد: در جلساتی که داشتیم در‌خصوص همه راهکارها و راه‌حل‌های تامین انرژی صحبت کردیم. قطعا همکاری ما همکاری مستمر و ادامه‌داری است؛ همچنین در جلسات این سفر در رابطه با بازپرداخت بدهی‌های عراق در دو بخش گاز و برق صحبت کردیم و حتما همکاری‌های بین دو کشور رو به گسترش است.

وزیر برق جمهوری عراق اظهار کرد: در کشور عراق سه‌برابر درخواست برای واردات، کمبود داریم و دولت عراق توانایی پاسخگویی به این درخواست‌ها را ندارد. نمی‌تواند با افزایش درخواست‌ها همگام باشد، به‌خاطر همین موضوع دولت عراق باید برای تامین انرژی مورد نیاز خود انرژی وارد کند تا با کمبود سوخت برای نیروگاه‌ها مواجه نشود.

حنتوش اضافه کرد: امسال توانستیم در عراق مصرف ۲۲ هزار مگاوات را پوشش بدهیم. این در حالی است که در ساعات اوج مصرف برق، این رقم از ۲۲ هزار مگاوات به ۲۸ هزار مگاوات می‌رسد. وی تصریح کرد: اگر مقایسه‎ای بین اساس سرانه و مصرف هر فرد در دو کشور ایران و عراق داشته باشیم، شهروندان عراقی ۶ برابر مردم ایران برق مصرف می‌کنند و این موضوع به دلیل درجه حرارت بالای کشور عراق است. وزارت برق جمهوری عراق در این رابطه و تفاوت‌هایی که بین میزان مصرف انرژی در تهران و بغداد وجود دارد، مقایسه‌ای را با وزارت نیرو ایران انجام داده است.

وزیر برق جمهوری عراق یادآور شد: در حال‌حاضر شرکت‌های ایرانی در عراق در همه زمینه‌ها از جمله تامین و راه‌اندازی نیروگاه‌ها در حال فعالیت هستند. وی با بیان اینکه شاید لازم نباشد که تفاهم‌نامه جدیدی را امضا کنیم، گفت: همان‌طور که می‌دانید تفاهم‌نامه الزام‌آور نیست، ولی قرارداد‌ الزام‌آور است که این قرارداد‌ها بین شرکت‌های ایرانی و جمهوری عراق در حال انجام است. به گفته حنتوش، هم‌اکنون شرکت‌های ایرانی در نیروگاه‌های عراق در حال فعالیت هستند و همکاری‌های گسترده‌ای در این زمینه بین دو کشور وجود دارد.

وزیر برق جمهوری عراق تاکید کرد: تامین انرژی از سوی ایران هم‌اکنون به صورت مستمر ادامه دارد. مشکلی که ما داشتیم در زمینه تامین سوخت نیروگاه‌ها است، البته در این سفر در رابطه با این موضوع و روش‌های پرداخت به توافقات خوبی رسیدیم.