به گزارش گمرک ایران، در پنجاهمین سال روابط دیپلماتیک ایران و چین و در نشست مجازی «مهدی میراشرفی» و «دانگ لینگ جون» با امضای تفاهم‌نامه‌ای بر ایجاد تسهیلات و فراهم آوردن امکانات مناسب در  شناسایی متقابل برنامه فعالان اقتصادی مجاز مورد تایید گمرک ایران و برنامه مدیریت اعتباربخشی شرکت‌های مورد تایید جمهوری خلق چین تاکید شد.

دو طرف به‌صورت رسمی پس از بیان راه‌های ارتقای خدمات گمرکی دو کشور برای افزایش مناسبات تجاری از سوی دو کشور این تفاهم‌نامه را امضا کردند.

میراشرفی با بیان اینکه دو کشور دارای فرهنگی غنی و تمدن‌ساز هستند، اظهار کرد: ایجاد روابط تجاری مستحکم و توسعه همکاری‌های گمرکی به‌منظور تسهیل تجارت می‌تواند به برقراری صلح و فراهم کردن رفاه برای دو ملت کمک بسزایی کند. همچنین توسعه همکاری‌های گمرکی و تجاری بین دو کشور، یک‌جانبه‌گرایی و آثار تحریم‌های ظالمانه را کم‌رنگ خواهد کرد. وی افزود: عزم و اراده مسوولان دو کشور برای توسعه روابط در همه زمینه‌ها از جمله تجارت می‌تواند از میزان خسارت‌ها و زیان‌های بیماری کووید-۱۹ بر تجارت بکاهد و سند جدید همکاری‌های گمرکی دو کشور شروع خوبی برای این منظور خواهد بود.

رئیس‌کل گمرک ایران نیز با ارائه پیشنهادهایی بر آمادگی کامل گمرک ایران برای اجرایی کردن سند جدید همکاری‌های گمرکی دو کشور تاکید و اظهار کرد: با استقبال از پیشنهادهای طرف چینی، از جمله در زمینه مبارزه با قاچاق، پیشنهاد می‌کنیم که موضوع ایجاد دروازه‌های مشترک مجازی بین گمرکات ایران و چین که می‌تواند در کاهش تخلفات مؤثر باشد، مورد بررسی و سپس اجرا قرار گیرد.

وی افزود: پیشنهاد این است که گمرکات دو طرف از تجربیات عینی در بحث مبارزه با قاچاق و گونه‌های در معرض خطر و انقراض استفاده کنند و هیات‌هایی از سوی دو گمرک در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند.

معاون وزیر اقتصاد ایران همچنین از برگزاری دوره‌های آموزشی و تبادل تجربیات دو گمرک در زمینه مبارزه با تخلفات، تشکیل یک کمیته کاری مشترک برای نظارت بر اجرای سند همکاری‌های تازه گمرکی و تلاش برای افزایش ظرفیت‌سازی گمرکی به‌عنوان بخش دیگری از پیشنهادهای گمرکی ایران نام برد.

میراشرفی همچنین تاکید کرد: گمرکات ایران و چین می‌توانند همکاری‌های خود را در سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان جهانی گمرک افزایش دهند.

معاون وزیر گمرک و تجارت چین نیز با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست تصریح کرد: ایران و چین دو کشور با روابط در حال توسعه هستند که طی ۵۰ سال گذشته همکاری و تعامل نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند.

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی موجود برای تسهیل و توسعه تجارت می‌تواند آثار منفی کووید-۱۹ را که زیان‌های زیادی برای همه انسان‌ها در دنیا داشته است، کاهش دهد که مایلیم از این ظرفیت‌ها در ارتباط با توسعه تجارت با ایران به نحو مطلوب استفاده کنیم.

میراشرفی ادامه داد: ایران و چین در سال‌های اخیر روابط گمرکی و تجاری خوبی با یکدیگر داشته‌اند و امضای سند جدید همکاری گمرکی دو کشور می‌تواند نقش مثبتی در تسهیل و تامین امنیت تجارت فی‌مابین ایفا کند.

معاون وزیر گمرک و تجارت چین اظهار کرد: برای توسعه و تسهیل تجارت با ایران آمادگی داریم و مطمئن هستیم که افزایش همکاری‌های دوجانبه منافع بیشتری برای هر دو طرف به دنبال خواهد داشت.

وی پیشنهادهایی برای توسعه و تسهیل تجارت با ایران ارائه کرد و گفت: با امضای تفاهم‌نامه جدید همکاری بین دو کشور امیدواریم بتوانیم آن را به‌خوبی اجرا و فاز بعدی را عملیاتی کنیم. معاون وزیر گمرک و تجارت چین ابراز امیدواری کرد که امضای تفاهم‌نامه مربوط به فعالان اقتصادی مجاز، منافع خوبی برای شرکت‌های چینی در زمینه صادرات و واردات به دنبال داشته باشد.

وی همچنین پیشنهاد کرد که در راستای مبارزه با قاچاق کالا، گونه‌های گیاهی و جانوری در حال انقراض، اشیای فرهنگی و فریبکاری تجاری اطلاعات بیشتری بین گمرکات ایران و چین مبادله شود و ادارات مسوول در گمرک دو کشور مدارک و اطلاعات لازم را به‌صورت الکترونیکی رد و بدل کنند.

معاون وزیر گمرک و تجارت چین آمادگی خود را برای تبادل الکترونیکی تصاویر ایکس‌ری و اعزام متخصصان چینی به ایران برای همکاری در زمینه تجهیزات الکترونیکی چینی در گمرکات ایران اعلام کرد که رئیس‌کل گمرک ایران نیز با استقبال از این پیشنهاد گفت: خوشبختانه ایران در ساخت ایکس‌ری به خودکفایی رسیده است و  در حال حاضر هم از تجهیزات کنترلی ساخت چین و هم ساخت کشور خودمان در گمرکات استفاده می‌کنیم.

براساس این گزارش، حجم تجارت ایران و چین در سال ۹۹ برخلاف محدودیت‌های ناشی از بیماری کووید-۱۹ و تحریم‌ها، بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود که هم در بخش صادرات و هم واردات چین شریک اول تجاری ایران است. براساس اعلام گمرک، در سال ۹۹ در مجموع ۱۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۳ میلیارد دلار از مبادی کشور صادر و وارد شده است که سهم صادرات ۱۱۲ میلیون تن به ارزش ۳۴ میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار و سهم واردات ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

در فروردین‌ماه سال جاری ۱۰ میلیون و ۳۴۳ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار بین ایران و شرکای تجاری مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۳۲ درصد و از نظر ارزش ۵/ ۶۲ درصد افزایش داشت و مقایسه حجم صادرات و واردات کشور در فروردین‌ماه سال‌جاری حاکی از تراز مثبت ۱۷۴ میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.