به گزارش «ایرنا» علیرضا رزم‌حسینی  افزود: ۱۳ میلیارد دلار واردات پارسال کالاهای اساسی، تجهیزات و دارو و ۲۵ میلیارد دلار مواد اولیه تولید، کالاهای واسطه‌ای و تجهیزات کارخانه‌های تولیدی بود.

وی خاطر نشان کرد: امروز صنعت فولاد یکی از افتخارهای جمهوری اسلامی ایران است و همه مردم می‌دانند قبل از انقلاب تا ۲۰ سال پیش وارد‌کننده فولاد بودیم.

به گفته وی، اکنون پس از  سه دهه ایران صادرکننده فولاد در جهان شده و دارای رتبه دهم جهانی در صادرات این محصول است و توانستیم سال گذشته ۹ میلیون تن فولاد خام تولید  و ۶ میلیون و ۲۰۰ ‌هزار تن به ارزش ۲ و نیم میلیارد دلار نیز صادر کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: با وجود تحریم‌های سخت و ظالمانه، سال گذشته شاهد رشد هشت درصدی در بخش صنعت بودیم.

وی افزود: امسال نیز برای توسعه فولاد طرح‌های فراوانی در دست اجرا هست که برنامه جامع فولاد ایران باید به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برسد و این مهم در حال اجراست.

رزم‌حسینی گفت: اکتشافات معدنی در کشور فوق‌العاده گسترش یافته و فعالیت‌ها در این حوزه چندین برابر افزایش پیدا کرده، معادن جدیدی کشف شده و هم‌اکنون بیش از ۵۰۰‌میلیارد دلار ذخایر شناخته شده وجود دارد و تردیدی نیست که هر روز افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه اصفهان از جمله استان‌های پیشگام در توسعه اقتصاد مقاومتی است، گفت: اساسا در جهان کشورها را با شرکت‌های بزرگ می‌سازند، دولت‌ها نقش تسهیل‌گری دارند، افرادی که کشور را می‌سازند و این توسعه متوازن را ایجاد و از مهاجرت روستایی جلوگیری می‌کنند، شرکت‌های بزرگ هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: مردم امروز نیازمند مدیریت اقتصادی هستند، برای مدرسه‌سازی پول دارند اما مدیریت اقتصادی ندارند، امروز مردم و به خصوص جوانان نیازمند آموزش کسب‌وکار هستند.

وی اظهار کرد: شرکت‌های بزرگ باید مدل مرکز پیرامونی کار کنند، یعنی نزدیک خودشان را با توسعه کسب‌وکار توسعه یافته گسترش دهند تا نرخ بیکاری کاهش یاید، امنیت پایدار اقتصادی ایجاد شود و این کار با کمترین اعتبار قابل اجراست.

رزم‌حسینی با بیان اینکه برکت فعالیت در شرکت‌ها این است که مردم رضایت داشته باشند و صاحبان شرکت را دعا کنند نه نفرین، گفت: روستاها باید آباد شود، چراکه توانمندسازی جوامع محلی هدف این وزارتخانه است و وقتی مردم توانمند و اقتصاد آنان قوی باشد، قدرت خرید بیشتر می‌شود و این فرهنگ دینی ماست. به گفته وی، اگر شرکت‌ها این هدف را دنبال کنند، اعتراض‌های خیابانی نخواهیم داشت و مردم راضی خواهند بود، باید اعتماد مردم به نظام را روزبه‌روز گسترش دهیم و این اعتماد به عملکرد مسوولان و مدیران وابسته است.

رزم‌حسینی خاطر نشان کرد: با وجود این همه صنایع بزرگ در استان اصفهان نباید کسی معتاد شود، چرا باید یک میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سال گذشته شبکه بانکی تسهیلات داده شود تا ۱۰ درصد جامعه ۹۰ درصد تسهیلات را دریافت کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۸۰ درصد اقتصاد برزیل را شرکت‌های خرد و کوچک تشکیل می‌دهند، افزود: در هند و چین و کشورهای دارای جمعیت زیاد نیز همان گونه است و امروز رسالت وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که براساس شرع از ظرفیت صنایع و تجارت، شرافتمندانه بهره‌گیری کند.

وی تاکید کرد: معادن محل غارت نیست بلکه باید براساس یک برنامه هم در صنایع فرآوری و هم در راستای مسوولیت اجتماعی اطراف خودشان اقدام کنند.

به گفته رزم‌حسینی، اگر در منطقه کاشان ۱۰۰ سال فولاد تولید شود اما اقدام‌های پیرامونی صورت نگیرد، عزتمند و شرافتمند نخواهد بود، چراکه زمانی تولید فولاد خوب است که در راستای توسعه متوازن انجام شود.

وی با اشاره به اینکه گام دوم انقلاب محل اختلاف، جناح‌بندی و سیاسی‌بازی نیست، اضافه کرد: کشورها با یک دوره ۳۰ ساله به پیشرفت دست یافته‌اند و توسعه یافتگی را لمس می‌کنند و ما باید در گام دوم همه دست دردست یکدیگر دهیم تا کشور را با همکاری شرکت‌ها بسازیم و تردیدی ندارم که با وحدتی که وجود دارد این مهم رقم خواهد خورد.