بر این اساس، در این آیین‌نامه بر شفافیت در ارائه اطلاعات به تمامی ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان در ابعاد مختلف از جمله سیاست‌ها، راهبردها، وظایف و اختیارات، فرآیندها و رویه‌های کاری، طرح‌ها و پروژه‌ها، قوانین و مقررات، عملکرد مالی و اقتصادی تا‌کید شده است.

طبق این آیین‌نامه، تمام واحدهای مشمول آیین‌نامه موظف هستند با راه‌اندازی وب‌سایت شفافیت، اطلاعات عمومی و غیرطبقه‌بندی شده خود را به نحو مقتضی در وب‌سایت مذکور منتشر کنند. این اطلاعات شامل قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت‌های دستگاه، ساختار سازمانی، مأموریت‌ها، فهرست کلیه مدیران سازمان، طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای و آخرین وضعیت پیشرفت آنها، فرصت‌های سرمایه‌گذاری، اطلاعات خدمات قابل ارائه دستگاه و فرآیندهای ارائه خدمت به همراه تمامی نیازمندی‌های مربوطه است.

همچنین در این آیین‌نامه تشکیل کارگروه شفافیت پیش‌بینی شده که اهم وظایف آن، اتخاذ راهکارهای اجرایی جهت ترویج شفافیت، نظارت بر اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، احصای مصادیق اطلاعات عمومی در صنعت آب و برق و ارزیابی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و وب‌سایت شفافیت واحدهای مشمول است. رویکردهای اصلی وزارت نیرو در زمینه شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات شامل به‌روزرسانی پایگاه‌های الکترونیکی و پایگاه‌های آمار و اطلاعات در صنعت آب و برق، راه‌اندازی و به‌روزرسانی وب‌سایت شفافیت در کلیه سازمان‌ها، شرکت‌های مادرتخصصی و زیرمجموعه، ارائه اطلاعات مورد نیاز به متقاضیان از طریق سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است.