نصب شده نیروگاه‌های برق‌آبی هنگامی که همه سدها پر آب باشند ۱۲ هزار مگاوات است که با احتساب مسائل بازدهی، حدود ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت علمی از این نیروگاه‌ها می‌توان داشت. وی اضافه‌کرد: همچنین نزدیک به ۷۳ هزار مگاوات نیروگاه نصب شده حرارتی وجود دارد که با احتساب نیروگاه‌های برق‌آبی در مجموع ۸۵ هزار مگاوات می‌شود که از آن ۷۳‌هزار مگاوات ظرفیت نصب شده حرارتی، ظرفیت عملی‌مان با توجه به مساله عمر نیروگاه‌ها و فرسودگی آنها و با توجه به وضعیت دما و ارتفاع محل استقرار نیروگاه نسبت به سطح دریا، یک کاهش توان خروجی داریم. اردکانیان بیان کر‌د: بر این اساس در بهترین حالت حداکثر توان خروجی ما از آن ۷۳ هزار مگاوات، حدود ۵۰ هزار مگاوات است که با ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های برق‌آبی‌ها به ۶۰ هزار مگاوات می‌رسد؛ البته این ظرفیت وقتی به حداکثر می‌رسد که همه سدها پر بوده و همه واحدهای حرارتی نیز در مدار باشند. وی افزود: بخشی از شرایطی که امسال پیش‌آمد قابل پیش‌بینی و برای آن برنامه‌ریزی شده بود، بخشی دیگر ناشی از گرمای زودرس و خشکسالی بود که کاهش در توان نیروگاه‌های برق‌آبی را به دنبال داشت و بخشی دیگر، بحث رمزارزها بود. وزیر نیرو توضیح‌داد: درخصوص رمزارزها، آن حدی که ما به‌همراه وزارت صنعت به عنوان ماینرهای مجاز داشتیم حدود ۳۲۱ مگاوات بود اما برآوردهای انجام شده داخلی و خارجی نشان می‌دهد ۱۰ درصد از انرژی مصرفی برای تولید رمزارزها برای ایران است. وی گفت: برآوردهای همکاران ما مصرف حدود ۲ هزار مگاوات انرژی برق را نشان می‌دهد که توسط ماینرها مصرف می‌شود، اما فقط ۳۲۰ مورد آنها مجاز بود که اینها خاموش شدند.

اردکانیان افزود: مجموعه اینها شرایطی پیش آورد که ما در ۳۱ اردیبهشت‌ماه با اوج بار مواجه شدیم، در حالی‌که پارسال این اوج بار در اواخر خرداد و در سال ۹۸ در تیرماه اتفاق افتاده بود.

وی اظهار کرد: اعدادی که هر روز گزارش می‌شود حاکی است اوج باری که در فصل بهار با آن روبه‌رو می‌شویم در سال‌های قبل در تابستان رخ می‌داد، البته بخشی قابل پیش‌بینی بوده و برای آن برنامه‌ریزی شده بود. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تلاش‌های شبانه‌روزی در حال انجام است، صادرات را کاهش دادیم و حتی سعی داریم براساس قراردادها به صفر برسانیم و واردات را هم انجام دهیم.

وی ادامه داد: خدایی نکرده اگر شبکه عمومی برق کشور در معرض فروپاشی قرار بگیرد، ناچار به خاموشی هستیم و این اتفاق هر ۱۲ الی ۱۳ سال در کشورهای دنیا اتفاق می‌افتد اما بحمد‌الله امسال در کشور ۱۷سال بعد از سال ۸۳ این اتفاق نیفتاده است. اردکانیان گفت: هر سال تعمیرات اورهال صورت می‌گیرد و اگر برنامه‌ها را مشاهده کنید خواهید دید که از مهر‌ماه آغاز می‌شود و در خرداد باز‌می‌گردند، اتفاقی که سال گذشته افتاد، مربوط به کمبود گاز بود که گفتیم نیرو‌گاه‌هایی که با گاز کار نمی‌کنند، به تعمیرات نروند.

وی تاکید کرد: عمده نیرو‌گاه‌ها همچون نیروگاه بوشهر پس از رفع مشکلات به مدار برگشتند.