واردات و صادرات

براساس گزارش منتشر شده از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، در دو ماه نخست امسال ۱۸۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار کالا از سوی ایران به اتحادیه اوراسیا صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳/ ۶۶ درصدی را تجربه کرده  است. سهم صادرات به اوراسیا از کل صادرات ایران در این بازه زمانی ۹/ ۲ درصد بوده است.  واردات از اوراسیا در دو ماه منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۰ ارزشی معادل ۲۰۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار داشته است. این رقم در مقایسه با واردات از اتحادیه مذکور با کاهش ۱/ ۴۶ درصدی روبه‌رو بوده است. سهم ارزشی واردات از اوراسیا نسبت به کل ارزش واردات در دو ماهه نخست امسال معادل ۱/ ۳ درصد بوده است.  در این گزارش تجارت ایران با پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز بررسی شده است. براساس آمار اعلام شده، روسیه در دو ماه ابتدایی ۱۴۰۰ خریدار ۹۶ میلیون دلار کالای ایرانی بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۷/ ۴۱ درصدی روبه‌رو بوده است. همچنین واردات از این کشور در بازه زمانی مورد نظر با افت ۲/ ۴۸ درصدی نسبت به دو ماه نخست سال گذشته، ارزش ۸/ ۱۸۴ درصدی را تجربه کرده است.  صادرات ایران به ارمنستان در دوماه نخست سال ۱۴۰۰ معادل ۴۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۴ درصد رشد داشته است. همچنین واردات از این کشور با افت ۳۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار رسیده است. قزاقستان در دو ماه منتهی به اردیبهشت سال‌جاری خریدار ۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار کالای ایرانی بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۱ درصد رشد داشته است. واردات از قزاقستان نیز در این بازه زمانی ارزشی معادل ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار داشته که افت ۴/ ۴ درصدی را تجربه کرده است.  صادرات ایران به قرقیزستان در دو ماهه نخست امسال ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار ارزش داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۰۵ درصد رشد یافته است.

واردات ۵۶۹  هزار دلاری از این کشور نیز در کارنامه تجارت خارجی ایران  و قرقیزستان ثبت شده که نشان می‌دهد واردات از این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱/ ۵۲ درصدی داشته است.  

صدور کالای ایرانی به بلاروس در دو ماه منتهی به اردیبهشت امسال ارزشی معادل ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار داشته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۱۶ درصدی را تجربه کرده است. همچنین واردات از این کشور نیز ۵/ ۳  میلیون دلار ارزش دارد که رشد ۱۵۱ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسانده است.

عمده‌ترین کالاهای صادراتی

۵ گروه کالایی، بیشترین صادرات را در این بازه زمانی به خود اختصاص داده‌اند که عبارتند از: «میوه‌های خوراکی»، «سبزیجات، نباتات، ریشه و غده‌های زیرخاکی خوراکی»، «مواد پلاستیکی و اشیای آن»، «چدن، آهن و فولاد» و «فرآورده‌ها از سبزیجات و میوه ها».

میوه‌های خوراکی: ارزش صادرات میوه‌های خوراکی در دو ماه نخست امسال ۷۰ میلیون دلار بوده که ۲/ ۴۱ درصد از کل صادرات ایران به اوراسیا را تشکیل می‌دهد. از میان این گروه، پسته با پوست تازه سهم ۸/ ۱۱ درصدی را از کل صادرات به این اتحادیه به خود اختصاص داده است. پس از آن نیز سیب تازه سهم ۶/ ۸ درصدی از صادرات ایران به اوراسیا را به نام خود ثبت کرده است.

سبزیجات، نباتات، ریشه و غده‌های زیرخاکی خوراکی: ارزش صادرات این گروه به کشورهای اوراسیایی معادل ۲۳ میلیون دلار بوده است و سهم ۸/ ۱۳ درصدی را از کل صادرات به این اتحادیه به خود تخصیص داده است. بیشترین صادرات در این گروه کالایی مربوط به فلفل فرنگی با سهم ۳/ ۴ درصدی و گوجه فرنگی با سهم ۴/ ۳ درصدی از کل صادرات دو ماه نخست امسال به اوراسیا است.

مواد پلاستیکی و اشیای آن: ارزش این گروه کالایی با سهم ۵/ ۱۲درصدی از کل صادرات ایران به اوراسیا، در دوماه نخست امسال ۲۱ میلیون دلار بوده است. پلی استیرن غیرقابل انبساط معمولی و پلی استیرن غیرقابل انبساط مقاوم در برابر ضربه، دو کالای عمده صادراتی این گروه کالایی هستند که به ترتیب سهم ارزشی ۱/ ۷درصدی و ۸/ ۱درصدی از کل صادرات ایران به اوراسیا در دو ماه منتهی به اردیبهشت امسال را در اختیار دارند.

چدن، آهن و فولاد: ارزش صادرات این گروه کالایی ۸ میلیون دلار و سهم ارزشی آن از کل صادرات ایران به اوراسیا ۹/ ۴ درصد است. میله‌های آهنی یا فولادی با سهم ۹/ ۱ درصدی از کل صادرات به اتحادیه مذکور و میلگرد کلاف با قطر کمتر از ۹ میلی‌متر از آهن یا فولاد با سهم ۱/ ۱ درصدی دو کالای مهم صادراتی در این گروه کالایی محسوب می‌شوند.

فرآورده‌ها از سبزیجات و میوه‌ها: ارزش صادرات این گروه کالایی ۶ میلیون دلار  بوده که سهم ۴/ ۳ درصدی از کل صادرات به اتحادیه اوراسیا در دو ماه امسال را به خود اختصاص داده است. دو کالای صادراتی عمده در این گروه عبارتند: از رب‌گوجه فرنگی با سهم ۱/ ۷ درصدی و آب آناناس تغلیظ شده با سهم ۹/ ۰ درصدی از کل ارزش صادرات ایران به اتحادیه اوراسیا در بازه زمانی مذکور.

عمده‌ترین کالاهای وارداتی

«چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی»، «غلات»، «چوب و اشیای چوبی»، «رآکتورهای هسته‌ای، دیگ‌های بخار آب گرم» و «محصولات شیمیایی - معدنی»، ۵ گروه عمده کالای وارداتی ایران از اوراسیا هستند.

چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی: ارزش واردات این گروه کالایی در دوماه ابتدایی امسال ۸۹ میلیون دلار بوده و سهم  ارزشی آن از کل واردات  از اوراسیا در این بازه زمانی معادل ۴۴ درصد رقم خورده است. روغن دانه آفتابگردان کالای اصلی وارداتی این گروه است که سهم ۴۴ درصدی را از کل واردات از اوراسیا در اختیار دارد.

غلات: ارزش واردات غلات از اتحادیه اوراسیا در بازه زمانی مذکور ۵۷ میلیون دلار بوده که سهم ۲/ ۲۸ درصدی را از کل واردات از این اتحادیه به خود اختصاص داده است. گندم با سهم ۸/ ۲۰ درصدی و جو با سهم ۷/ ۴ درصدی مهم‌ترین کالاهای وارداتی این گروه کالایی محسوب می‌شوند.  

چوب و اشیای چوبی: ارزش واردات این گروه کالایی ۱۶ میلیون دلار ثبت شده و سهم آن از کل واردات از اوراسیا در دوماه منتهی به اردیبهشت سال‌جاری، ۱/ ۸ درصد است. دو کالای چوب اره شده یا ناهمواری گرفته شده با سهم ۶/ ۶ درصد و چوب اره شده یا ناهمواری گرفته شده از درازا، لایه بری شده یا پوست کنده با سهم ۷/ ۰ درصد عمده‌ترین کالاهای وارداتی این گروه کالایی محسوب می‌شوند.

رآکتورهای هسته‌ای و دیگ‌های بخار آب گرم: ارزش واردات این گروه کالایی ۱۵ میلیون دلار است و سهم آن نیز ۳/ ۷ درصد از کل واردات دو ماهه نخست امسال از اوراسیا است. اجزا و قطعات رآکتورهای هسته‌ای با سهم ۹/ ۱ درصدی و ماشین‌آلات و دستگاه‌ها برای آماده کردن گوشت یا پرندگان خانگی با سهم ۴/ ۱ درصدی از کل واردات از اوراسیا در بازه مذکور، دو کالای عمده در این گروه کالایی محسوب می‌شوند.

محصولات شیمیایی- معدنی: ارزش واردات این گروه کالایی به ۴ میلیون دلار در دو ماه نخست امسال می‌رسد که سهم آن از کل واردات از اوراسیا در همین بازه زمانی ۲/ ۲ درصد بوده است. سایر ترکیبات و ملغمه‌ها نیز عمده‌ترین کالای این گروه کالایی وارداتی است که سهم آن از کل واردات به اوراسیا ۲ درصد است.