به این وسیله توضیحاتی به نقل از مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌منظور آگاهی مخاطبان آن رسانه و تنویر افکار عمومی به شرح زیر ارائه می‌‌شود:

- برنامه‌های سالانه وزارت صنعت، معدن و تجارت، با توجه به وظایف و مسوولیت‌های تعیینی،  در ۷ محور تنظیم می‌شود که هر یک از این محورها موضوعات مشخصی را در برمی‌گیرند. بنابراین اینکه ۷ محور تعیین شده به‌عنوان محورهای ثابت برنامه‌های این وزارتخانه موردنظر است، امری طبیعی و بدیهی است.

- برنامه‌ها و پروژه‌های تدوینی ذیل ۷ محور طی ۳ سال گذشته، متاثر از ماهیت و نوعیت برنامه‌ها و پروژه‌ها و همچنین عملکرد سال قبل از آن، مورد بررسی و برنامه‌ریزی قرار می‌گیرند. بالطبع برخی از برنامه‌ها و پروژه‌ها مستمر بوده و لازم است تا به‌طور مداوم موردنظر باشند یا طی چند سال و به‌صورت فاز به فاز به مرحله تکمیل و نهایی‌سازی برسند یا اینکه برخی از برنامه‌ها و پروژه‌ها به‌دلیل عدم‌توفیق اتمام در سال مورد برنامه‌ریزی در سال بعد نیز جزو برنامه‌ها لحاظ شوند؛ بنابراین در صورت مشاهده تکرار برنامه‌ها این موضوع امری طبیعی و غیر قابل نقد است.

- قبل از پایان هر سال، برنامه‌های سال آتی با توجه به وظایف و ماموریت‌های تعیین شده برای وزارتخانه تدوین می‌شوند و پس از تعیین شعار سال، رویکردها و جهت‌گیری‌های برنامه‌ای منطبق با شعار سال، اصلاح و تعدیل می‌شوند که این مهم همواره مورد توجه ویژه معاونت متبوع بوده است.

- همان‌طور که در متن خبر و به نقل از معاون دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی نیز اشاره شده، بسته پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها در سال‌جاری به‌طور جداگانه ارائه شده و برنامه‌های سال نیز منبعث از شعار سال، جهت‌گیری شده است.