به گزارش «ایرنا»، فتحعلی محمدزاده در نشست هم‌اندیشی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صنعتگران شهرک صنعتی شمس‌آباد، اظهار کرد: هم اکنون ۸۳۰ شهرک صنعتی در حال واگذاری به صنعتگران است که از این میان ۶۰‌درصد آنها بالای ۱۵سال عمر دارند.

وی با بیان اینکه کشور دارای یکهزار و ۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی است، عنوان کرد: از این تعداد ۸۳۰‌ شهرک در حال واگذاری به صنعتگران است که تاکنون ۹۳ هزار قرارداد در این شهرک‌‌ها منعقد شده و ۴۸ هزار و ۴۰۰ واحد در حال بهره‌برداری هستند.

محمدزاده اضافه کرد: هم اکنون ۹۵۰ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی کشور مشغول به کار هستند که باید برای ارائه خدمات مطلوب به صاحبان صنایع و کارکنان آنها اعتباراتی اختصاص داده شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی براساس قانون حق هزینه‌کرد در شهرک‌های صنعتی را ندارد، ابراز کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جهت رفع برخی مشکلات شهرک‌های صنعتی باید حداقل یک درصد از مالیات ارزش افزوده‌ای که صاحبان صنایع پرداخت می‌کنند را در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی قرار بدهند.

محمدزاده ادامه داد: هم اکنون به دلیل اینکه شهرداری‌ها مسوولیتی در قبال شهرک‌های صنعتی ندارند هیچ‌گونه خدماتی به این مناطق ارائه نمی‌کنند و حتی در برخی استان‌ها آتش‌نشانی هم در صورت بروز آتش‌سوزی در شهرک‌های صنعتی با اکراه به صحنه حادثه می‌آید.

وی با تاکید براینکه شرکت شهرک‌های صنعتی برای نگهداری خوب و موثر مناطق صنعتی کشور به عنوان قلب اقتصاد کشور نیازمند اختیارات بیشتر است، افزود: اگر یک درصد از ارزش افزوده‌ای که صاحبان صنایع به دولت پرداخت می‌کنند به شهرک‌های صنعتی برسد بسیاری از مسائل حل می‌شود.

این مسوول در ادامه با اشاره به اینکه فازهای اول و دوم شهرک صنعتی شمس‌آباد هم‌اکنون فرسوده شده و نیازمند بازسازی است، بیان کرد:همه دستگاه‌ها باید برای بازسازی بخش‌های فرسوده شهرک‌های صنعتی به میدان بیایند.

محمدزاده با بیان اینکه براساس قانون وزارتخانه‌های نفت، نیرو، ارتباطات و راه و شهرسازی باید امکانات لازم مانند آب، برق، گاز و راه را تا درب واحدهای صنعتی برسانند، گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی به دلیل مشکلات مالی دولت ۳۰درصد این هزینه‌ها را خودش پرداخت می‌کند ولی صنعتگران انتظار دارند از محل ارزش افزوده برای نگهداری شهرک‌های صنعتی هزینه‌ای به شرکت شهرک‌ها پرداخت شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود به اقدامات شرکت شهرک‌های صنعتی کشور در استان تهران اشاره کرد و افزود: هم اکنون شهرک صنعتی ملارد با ۷۰۰هکتار در مرحله تملک زمین و طراحی فاز اول و دوم است، شهرک صنعتی شهریار با ۴۰۸ هکتار، شهرک صنعتی صفادشت با ۹۰۰ هکتار، شهرک صنعتی صالحیه با۱۰۰ هکتار و فیروزکوه با ۴۰۰ هکتار در حال توسعه هستند.

محمدزاده با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی کشور امسال به دنبال ایجاد یکهزار واحد کارگاهی در سطح کشور است، افزود: این شرکت با احداث واحدهای کارگاهی به دنبال جذب صنعتگران و به‌خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان است که فقط باید دستگاه‌های خودشان را به محل شهرک صنعتی بیاورند و بدون هیچ‌گونه ساخت‌وسازی این کار انجام می‌شود.

وی یادآور شد: امسال در تهران ۱۵۰ هزار کارگاه باید به متقاضیان واگذار شود که نحوه واگذاری نیز به صورت تملک، اجاره یا اجاره به شرط تملیک است.