شمس اردکانی در ادامه بر زمان‌بندی تعیین‌شده برای تهیه سند رمزارزها تاکید کرد. با توجه به ناشناخته بودن وجوه موضوع رمزارزها و مشکلات تصمیم‌گیری ناشی از این ناشناختگی، تهیه لایحه می‌تواند شروعی برای حرکت باشد.

وی گفت: رمزارزها به مساله روز در اقتصاد ایران بدل شده است. همه درباره آن حرف می‌زنند و اغلب هم طوری حرف می‌زنند که انگار سال‌ها متخصص آن بوده‌اند. انبوهی اخبار و اطلاعات و آمار درباره رمزارزها در ایران منتشر می‌شود که بخش عمده‌ای از آنها اشتباه یا نادقیق است.

در ادامه عمادالدین سخایی، مدیرکل بازارهای مالی-بازرگانی وزارت اقتصادی و دارایی گفت: ناشناختگی این پدیده باعث شده پیرامون آن جو نامناسبی برقرار شود؛ بنابراین در ابتدا باید شناخت کافی از موضوع داده شود و البته همزمان بخش خصوصی و دولتی روی موضوع  کار کنند تا این شناخت ایجاد شود. او با ارائه گزارشی با عنوان راهبردهای پیشنهادی در مواجهه با حیطه‌های مختلف موجودیت‌های رمزنگار شده (رمز ارزها) درباره موضوع توضیح داد. رمزارزها نوعی پول دیجیتال هستند، اما هر پول دیجیتالی لزوما رمزارز نیست. رمزارزها نوعی از پول دیجیتال هستند که پردازش و ذخیره‌سازی آنها با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری انجام‌شده و به همین دلیل سطح امنیت بالاتری دارند. اگر پول دیجیتال قرار باشد به‌صورت عمومی منتشر شود حتما باید از جعل آن جلوگیری کرد. همان‌طور که با روش‌هایی از جعل اسکناس جلوگیری می‌شود رمزنگاری هم جعل پول دیجیتال را دشوار می‌کند. هم‌اکنون هزاران رمزارز در دنیا وجود دارد، اما معروف‌ترین رمزارز دنیا بیت‌کوین است که بیشترین سهم را در بازار رمزارزها دارد. او ادامه داد: عنوان رمزارز در گروهی ذهنیتی ایجاد کرده که موضوع را به‌عنوان ارز در نظر بگیرند، درحالی‌که واژه «رمز ارز» کاربری آن را به‌درستی توضیح نمی‌دهد بنابراین در اینجا از واژه موجودیت‌های رمزنگاری‌شده استفاده‌شده است. در ابتدا باید سطوح مواجهه تعیین شود، سطح حکمرانی (ممنوعیت، پذیرش مشروط، پذیرش کامل)، سطح تنظیم‌گری (مشاهده و ارزیابی، آزمون و یادگیری، تسهیل‌کننده‌های نوآوری یا اصلاح یا ایجاد قوانین جدید)، سطح سیاست‌گذاری (مالیات‌ستانی و...) و براساس آن بحث باز شود. همچنین تعیین شود که از حاکمیت چه خواسته‌ای طلب می‌شود و در چه سطحی انتظار واکنش وجود دارد؛ بنابراین اگر قرار است لایحه‌ای تنظیم شود باید تعیین شود که چه خواسته‌هایی و در کدام سطح موردنظر است.

در ادامه حاضران در نشست مروری بر نوع مواجهه کشورها با رمزارز داشتند و به بررسی چهار رویکرد تنظیم‌گرانه شامل مشاهده و ارزیابی، آزمون و یادگیری، تسهیل‌کننده‌های نوآوری (مثل سند باکس‌ها یا شتاب‌دهنده‌ها و...) و اصلاح یا ایجاد قوانین جدید پرداختند.

شمس اردکانی تاکید کرد: باید در لایحه رمزارز کلام منسجم، مانع و جامع باشد. ICC به این حوزه ورود کند و این بخش را برجسته کند. همچنین پروتکل‌های قضایی مربوطه و هاب‌های توسعه‌ای رمزارزها در کشور و تشویق سرمایه‌گذاران خارجی به ورود به آنها ایجاد شود. همچنین باز کردن دسترسی بین‌المللی به پلت‌فرم‌های توسعه‌یافته ایرانی لازم است. درنهایت همه می‌دانیم که اقتصاد ایران ناچار است به سمت هوشمندی حرکت کند و البته با همین مساله رمزارز در همین مسیر حرکت می‌کند.