رضا اردکانیان، وزیر نیرو در کنفرانس مجازی بین‌المللی آب آلمان، درخصوص برنامه‌ها و اقدامات مدیریت منابع آب در ایران گفت: در برنامه سازگاری با کم‌آبی، کاهش ۶/ ۱۹درصدی به‌ترتیب از برداشت‌‌های آب زیرزمینی و سطحی، برنامه‌ریزی برای مصارف مختلف کشاورزی، صنعت، فضای سبز و خدمات شهری و شرب و بهداشت در افق پنج‌ساله برنامه‌ریزی شده است.

به‌گزارش پاون، اردکانیان افزود: اجرای این برنامه به تعادل‌‌بخشی و جلوگیری از افت بیشتر آبخوان‌‌ها و برداشتن گام بلند در چارچوب ارتقای پایداری منابع آب زیرزمینی ایران منجر خواهد شد.

وی در این کنفرانس که وزارت محیط‌زیست، حفاظت از طبیعت و ایمنی نیروگاه‌‌های هسته‌‌ای آلمان در راستای ارتقای ارکان توسعه پایدار در جامعه جهانی برگزار کرد، اقدام‌ها و دستاوردهای ایران (به‌ویژه وزارت نیرو) در چارچوب آرمان‌۶ اهداف توسعه پایدار در تضمین دسترسی و مدیریت پایدار آب و فاضلاب را برای همگان تشریح کرد.

وزیر نیرو به مهم‌ترین اقدامات و دستاوردها در بهبود اجرای مدیریت منابع آب، تدوین لایحه قانون آب، تغییر ساختار بخش آب، تدوین اولین برنامه ملی سازگاری با کم‌آبی و مدیریت مصرف آب در ایران اشاره کرد.

اردکانیان درخصوص بازنگری قانون آب بعد از چهار دهه و تدوین لایحه قانون آب گفت: با توجه به اقتضائات و چالش‌های مهم و فزاینده کنونی بخش آب و همچنین رویکردهای نوین حکمرانی آب، قانون جاری در کشور در حال حاضر توانایی پشتیبانی قانونی از مسائل جاری و ایجاد ‌بستر لازم برای اعمال حکمرانی صحیح آب توسط حاکمیت را به‌ویژه در شرایط حادی همچون سیل و خشکسالی نداشته و از این منظر موجب محدودیت‌های جدی شده است.

اردکانیان افزود: به این لحاظ وزارت نیرو با تشکیل دبیرخانه تدوین لایحه قانون آب، بازنگری قانون آب را با گردآوری تجارب جهانی و اسناد و قوانین هم‌عرض و مرتبط، طراحی سازوکار ارتباط با ذی‌نفعان براساس روش‌های استاندارد و بین‌المللی را مدنظر قرار داده است که برای تصویب لایحه مزبور به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.

قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران هم در گفت‌وگویی با برنامه تهران۲۰ شبکه پنج سیما در مورد استفاده بهینه از منابع آب در بخش‌های مختلف گفت: حدود ۹۰درصد آب در بخش کشاورزی، ۷درصد در بخش شرب و ۳درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود. در بخش شرب میزان مصرف نسبت به کشاورزی کمتر، ولی با هزینه بالایی همراه است. قیمت تمام‌شده آب هم زیاد است. از این رو همواره بر مصرف کمتر آب توصیه می‌شود.

وی گفت: موضوع آب یک موضوع بین‌بخشی است و نهادهای مختلف باید برای حل مشکل دست به دست هم دهند.

وی به نقش محوری آب در توسعه پایدار و بخش‌های مختلف، از جمله توسعه صنعت و کشاورزی پرداخت و گفت: برای ایجاد هر شغل در بخش صنعت به ۵۰۰هزار مترمکعب و برای ایجاد هر شغل در بخش کشاورزی به حدود ۱۰هزار مترمکعب آب نیاز است.

وی افزود: هیچ راه عملی غیر از سازگاری با کم‌آبی در مدیریت منابع آب کشور وجود ندارد، به‌همین منظور طی دو سال گذشته وزارت نیرو با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، کشاورزی و سازمان محیط‌زیست، سندی برای مدیریت منابع آب همه استان‌ها و حوضه‌های آبریز تهیه کرده است.