روایت «روحانی» ازشکست حصر اقتصادی

در عین حال‌ روحانی مسائل و مشکلات عمده کشور را ناشی از «ترامپ، پمپئو و بولتون و آدم‌های رذلی که همیشه علیه و ضد‌ایران اقدام کرده‌اند» دانست.

رئیس‌جمهور «تکمیل زنجیره ارزش افزوده فولاد» را یکی از مهم‌ترین اقدامات صنعتی دولت یازدهم اعلام کرد و از افتتاح ۱۷طرح پتروشیمی در سال گذشته با عنوان «یک جهش عظیم در تاریخ ایران» یاد کرد. تاکید روی لزوم تداوم ارتباط تجاری کشور با جهان و پافشاری بر رشد صادرات غیرنفتی از دیگر مواردی بود که روحانی در این نشست به آنها اشاره کرد.

روحانی که در پی تشریح وضعیت اقتصادی اقشار مختلف جامعه در سال‌های گذشته بود، به تحلیل برداشت عمومی از مقوله واردات پرداخت و واردات را به دو قسمت منفی و مثبت تقسیم کرد. به عقیده روحانی، بخش منفی این ماجرا به «واردات محصول ساخته‌شده‌ای که در ایران وجود دارد»، برمی‌گردد. رئیس‌جمهور افزود: «در دوران جنگ اقتصادی می‌خواستند ما را محاصره کنند و بشکنند و اقتصاد کشور را نابود کنند. می‌گفتند اینها که نمی‌توانند وارد کنند، وقتی نتوانستند وارد کنند در بازار کمبود می‌شود، در بازار چیزی وجود ندارد، پس می‌شود قحطی، وقتی قحطی شد پس می‌شود جنگ خیابانی، پس مردم می‌ریزند بیرون و نظام ساقط می‌شود.»

وی در این مراسم تلویحا دولت آمریکا را به تلاش برای ایجاد آشوب در ایران به قصد تغییر قدرت از طریق تحریم و جنگ اقتصادی متهم کرد.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: «وقتی می‌گوییم کرونا یعنی یک میلیون و صد هزار نفر به‌خاطر کرونا بیکار شدند. شما نگاه کنید یک‌میلیون بیکار یعنی چه. چه باری روی دوش آن خانواده می‌گذارد یک میلیون بیکار یعنی چند میلیون نفر در مشقت قرار گرفتند. کرونا اینها را در مشقت قرار داد. جنگ اقتصادی در مشقت قرار داد. مسائل دیگر. امسال خشکسالی اینها را در مشقت قرار داد. یک سالی سیل اینها را در مشقت قرار داد. همه اینها بود. اما مردم کار عظیم و بزرگی انجام دادند.» روحانی در ادامه یادآور شد: «کسی نمی‌آید توضیح دهد چه جوری آمریکا شکست خورد، آمریکا چه طرحی پیش‌بینی کرده بود برای اینکه ما را به زمین بزند، چطور نتوانست ما را به زمین بزند؟ این یک بخش است، یک بخش دیگر را باید یک وقت دیگر توضیح داد که شرکت‌های دانش‌بنیان بودند. شرکت‌های دانش‌بنیان آمدند ما را خودکفا کردند. اینکه شما می‌بینید کرونا آمد، هیچ‌کس حاضر نشد کیت تشخیص بدهد‌ اما در عرض یکی، دو ماه‌ کیت تشخیص را خودمان توانستیم در داخل تولید کنیم و آزمایشگاهی که برای کرونا داشتیم فقط ۲ آزمایشگاه در ایران بود، امروز ۴۰۰ آزمایشگاه داریم، ۲۰۰ برابر کردیم در عرض یک سال و خرده‌ای، چه کسی این کار را کرد، دانشمندان ما، شرکت‌های دانش‌بنیان ما. اینها به میدان آمدند. ماسک می‌خواستیم، ماسک به ما نمی‌دادند، ماسک N۹۵ می‌خواستیم کسی به ما نمی‌داد اصلا. شرکت‌های دانش‌بنیان تولید کردند.»

رئیس‌جمهور گفت: «ونتیلاتور می‌خواستیم کسی به ما نمی‌داد. یک‌بار گفتم  ترامپ پیغام داده بود که ۴ تا ونتیلاتور حاضرم برای شما بفرستم به‌خاطر کرونا، گفتیم اگر نیاز داری ما ۴۰ تا برای تو می‌فرستیم. ونتیلاتور را همین شرکت‌های دانش‌بنیان تولید کردند. ما را خودکفا کردند. اینکه توانستیم در یک‌سال و نیم تخت‌های ویژه آی‌سی‌یو را دوبرابر کنیم. گفتنش آسان است. دوبرابر شد والا نمی‌توانستیم و در کرونا شکست می‌خوردیم و در ویروس ترامپ شکست می‌خوردیم. اینکه در برابر هر دو ویروس ایستادگی کردیم کار عظیم و بزرگی انجام گرفت.» بخش دیگر سخنان روحانی به «جنگ اقتصادی که ترامپ بر ما تحمیل کرد» مربوط بود. وی ضمن اذعان به فشار وارد شده از ناحیه گرانی و تورم به مردم در طی سال‌های اخیر اعلام کرد: ‌«ملت چه‌کار کرد که توطئه اینها را شکاند؟ چطور آمریکا موفق نشد؟ چه جوری نتوانست اقتصاد را بشکند؟ برای اینکه ما توانستیم جایگزین کنیم. یعنی توانستیم جای نفت محصول دیگر را صادر کنیم. ارز را به‌دست بیاوریم، محصولات مورد نیاز را وارد کنیم، برای این‌ اینها شکست خوردند‌، لذا بازار ما پر از جنس بود. بازار کمبود نداشت. قحطی نبود البته گرانی بود. یعنی مردم در فشار گرانی قرار گرفتند.» وی درباره کمبود کالا در دوره تحریم نیز گفت: «از نظر خود محصول که در بازار جنس وجود داشته باشد نه، آنها می‌خواستند قحطی درست کنند. آنها می‌خواستند در کارخانه‌ها مواد اولیه وارد نشود، بیکاری شود و همه بخوابد. اینها ناموفق بودند و نتوانستند.» به این ترتیب روحانی تلویحا توانایی کشور در جایگزین کردن صادرات غیرنفتی با فروش سالانه نفت را‌ عامل موفقیت کشور در شکست تحریم‌ها عنوان کرد.

بنا بر اعلام روحانی بخشی از این روند، به رشد درآمد صادراتی کشور و خروج از پارادایم خام‌فروشی در بخش معدن منجر شده است. حسن روحانی در مراسم روز صنعت و معدن با اشاره به تلاش دولت برای تحویل‌ اقتصاد به دولت جدید در وضعیت رشد مثبت اقتصادی، از لزوم توسعه روابط با جهان و تامین مواد اولیه برای تداوم حیات بخش مولد کشور گفت.  روحانی گفت: «خیلی دلم می‌خواست که دولت را با رشد منفی تحویل دولت بعدی ندهیم، این دولت با رشد مثبت ۶/ ۳‌ سال ۹۹ در سال ۱۴۰۰ دولت را تحویل می‌دهد. خیلی دلم می‌خواست کاری کنیم کشور ما در کرونا، نیاز به تخت آی‌سی‌یو نداشته باشد. امروز نیست و دولت را درحالی تحویل می‌دهیم که تخت آی‌سی‌یو را ۲برابر کردیم. در حالی دولت را تحویل می‌دهیم که در یک سال گذشته ان‌شاء‌الله با تلاش‌هایی که تا آخر این ماه می‌شود، حدود ۱۴ هزار تخت بیمارستانی را تحویل می‌دهیم.»  رئیس دولت دوازدهم با اشاره به نقش بخش خصوصی در شکست سد تحریم گفت: «شما نگاه کنید کل تخت بیمارستانی قبل از این دولت چقدر بوده و این چه مقدار است. در یک سالش ۱۴هزار تخت بیمارستانی در تاریخ کشور بی‌سابقه است.  کسی اینها را نمی‌گوید در حین جنگ اقتصادی و کرونا با همه سختی. دولت، وقتی دولت می‌گوییم بخش خصوصی هم هست. وقتی می‌گوییم صنعت، دولت تنها نیست امروز این افتتاح‌ها همه برای بخش خصوصی است.»

رئیس‌جمهور ضمن یادآوری فشار تحریم در سالیان اخیر به بخش تجارت کشور تاکید کرد: «درمورد مواد اولیه‌ و تجهیزاتی که نیاز داریم، واردات ضروری ماست. مواد اولیه‌ برای تهیه دارو جزو ضرورت کشور است. همچنین در زمینه کالاهای اساسی بخشی از کالاهای اساسی در کشور تولید می‌شود بخشی نیز از خارج وارد می‌شود.»

روحانی ضمن تبریک روز صنعت و معدن، شش طرح صنعتی به ارزش ۳۵۷۷ میلیارد تومان با اشتغال‌زایی ۸۸۱ نفر را افتتاح کرد. وی در این رویداد، به صادرات ۶/ ۲ میلیارد دلاری صنعت فولاد در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد و از دستیابی کشور به زنجیره متنوع محصولات این صنعت ابراز خرسندی کرد. روحانی ضمن اعلام افزایش اکتشاف در بخش معدن تا سطح ۵۹۰ میلیون تن، به تراز مثبت تجاری کشور در بهار ۱۴۰۰ اشاره کرد.

رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران با یادآوری افتتاح ۱۷ طرح بزرگ پتروشیمی در سال گذشته، رشد بخش صنعت در سال ۹۹ را ۷درصد اعلام کرد. روحانی بخش بزرگی از صادرات غیرنفتی کشور را ناشی از تلاش بخش صنعت، پتروشیمی و معدن دانست و تصریح کرد : «در‌ ۳ ماهه امسال نسبت به ۳ ماهه پارسال‌ که اول کرونا بود و کار بسیار سختی بود، ۲/ ۶۹ درصد صادرات افزایش پیدا کرده است.» در تکمیل این نکته رئیس‌جمهور باید گفت افزودن صادرات گاز مایع به آمار خردادماه موجب شده تا تراز تجاری کشور مثبت و صادرات جهش پیدا کند.

روحانی در ادامه به آمارهای تجارت خارجی کشور گریزی زد و گفت: «الان در ۳ ماه چقدر وارد کردیم، ۱۰ میلیارد و ۲۱۳ میلیون دلار جنس وارد کردیم، اگر این ۱۰ میلیارد جنس وارد نمی‌شد، در کشور چه می‌شد. در همین ۳ ماه ۱۰میلیارد و ۶۸۹ میلیون دلار هم صادر کردیم. یعنی صادرات و واردات ما ترازش مثبت ۴۷۶ میلیون دلار است. یعنی هم وارد و هم صادر کردیم. صادرات‌مان بیشتر است. ترازمان در ۳ ماه بیشتر است.»

رئیس‌جمهور در حالی به این موارد اشاره کرد که به صورت تصویری، فرمان افتتاح «طرح‌ شمش فولادی شرکت پارس بوتیل»، «طرح تولید کاشی و سرامیک مجتمع جواهر در اشکذر»، «طرح گندله‌سازی شرکت آهن اسفنجی اردکان یزد»، «طرح توسعه توتون و تنباکو فرآوری شده شرکت جی‌تی‌ای پارس در سلطانیه زنجان»، «طرح انتقال ذخیره و صادرات اسید سولفوریک در کرمان و بندرعباس» و همچنین «طرح آهک پخته و هیدراته در شهرستان اهر» را صادر کرد.

پیش از اظهارات روحانی، رزم‌حسینی وزیر صمت در سخنانی به بررسی وضعیت دو بخش صنعت و معدن در کشور پرداخت و گفت: «در سه ماه پایانی سال گذشته کشور رشد صنعتی ۹/ ۹ درصدی را تجربه کرد و در بسیاری از کالاها و رشته‌های صنعتی شاهد رشد چشمگیر و جهش تولید بودیم.»

 کسب بالاترین نرخ رشد تولید فولاد در بین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۰ توسط ایران در کنار قرار‌گرفتن در رتبه دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان از جمله موارد دیگری است که در گفته‌های وزیر صمت جلوه بیشتری داشت. رزم حسینی رقم بنگاه‌های صنعتی کشور را ۷۲هزار و تعداد واحدهای معدنی را ۶۱۳۰ بنگاه اعلام کرد و گفت: ۷۵درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور مربوط به دو بخش صنعت و پتروشیمی است.

وزیر صنعت همچنین در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از ۶ واحد صنعتی افتتاح شده، میزان اشتغال صنعتی کشور را ۲ میلیون و ۵۴۲ هزار نفر اعلام کرد. رقمی که برای بخش معدن به ۲۴۵هزار نفر می‌رسد. کنار هم قرار‌دادن اعداد این دو بخش نشان می‌دهد در کشور، به ازای هر واحد صنعتی حدود ۳۵ نفر و به ازای هر واحد معدنی حدود ۴۰ نفر اشتغال‌زایی شده است.

رزم‌حسینی با تاکید بر اجرای سیاست درون‌زایی و برون‌نگری اقتصاد مقاومتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، خاطر نشان کرد: «در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی واردات مواد اولیه کارخانه‌ها را تامین کردیم و مفتخریم که در سه ماه نخست سال جاری در اکثر کالاها و محصولات رشد تولید بالای ۵۰‌درصدی را تجربه کرده‌ایم.

 ۶هزار محدوده و معدن غیر‌فعال کشور برای فعال‌سازی از طریق واگذاری با برگزاری مزایده آزاد شد و برنامه مزایده عمومی محدوده‌های اکتشافی، مجوز برداشت، گواهی کشف و پروانه‌های بهره‌برداری این معادن در ٣١ استان کشور، جنوب کرمان، مناطق تجاری ارس، ماکو و قشم با ایجاد فرصت برابر و شفافیت در واگذاری انجام پذیرفت.»

رزم‌حسینی در جریان این مراسم یادآور شد:‌ «با بهره‌برداری از طرح‌های جدید وزارت صمت، تعداد واحدهای تولید‌کننده شمش فولادی کشور به ۸۹ مورد رسید.»