روز گذشته مدیرعامل توانیر در نشست خبری درخصوص علت خاموشی‌های بی‌موقع و بدون‌برنامه گفت: برای تمام استان‌ها سقف مصرف تعیین‌شده و الزام کرده‌ایم که استان‌ها این سقف را رعایت کنند، اما اگر میزان مصرف از سقف تعیین‌شده افزایش یابد احتمال وقوع خاموشی وجود دارد البته تمام تلاش ما این است که خاموشی اتفاق نیفتد. محمدحسن متولی‌زاده افزود: در دو روز اخیر به‌دلیل گرمای هوا شاهد ایجاد مشکلاتی در شبکه بودیم. در آینده نیز دو هفته گرم را پیش‌رو داریم و اگر نتوانیم خاموشی‌ها را کنترل کنیم، جداول را بازنگری خواهیم کرد و براساس آن جداول یک نوبت در روز برای مشترکان خاموشی اعمال خواهیم کرد.

به گزارش «ایسنا» مدیرعامل توانیر تاکید کرد: حدود یک ماه آینده شرایط اضطراری است و امید می‌رود با کمک مردم از این شرایط عبور کنیم. وی افزود: اگر پیک را ۶۰ هزار مگاوات در نظر بگیریم حجم زیادی از سوی وسایل سرمایشی به این بخش اختصاص یافته است. همچنین مراکز استخراج رمزارز نیز که حجم آن بسیار گسترش یافته ۲۰۰۰مگاوات از میزان مصرف را شامل می‌شود. متولی‌زاده گفت: برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا برنامه‌های متعددی را در نظر گرفته‌ایم که یکی از آنها تغییر ساعت کاری بوده که البته این مساله در اختیار استانداران است. حتی تعطیلات ادارات در برخی استان‌ها به‌ویژه در استان خوزستان در چند روز گذشته اتفاق افتاد، اما بخش عمده و اصلی موضوع همکاری صنایع و کشاورزان است که این موضوع را با جابه‌جایی بار مدیریت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برای احداث ۱۰‌هزار مگاوات نیروگاه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پول لازم است، گفت: این میزان برای صنعت برق مقدور نیست و این در حالی است که اگر مشترکان دما را روی ۲۵ و ۲۶ تنظیم کنند، بیش از ۴۰۰۰ مگاوات میزان مصرف برق کاهش می‌یابد. متولی‌زاده اضافه کرد: ایران از نظر توان فنی و مهندسی هیچ مشکلی ندارد و اگر منابع مالی فراهم شود می‌تواند نیروگاه احداث کند. البته با مدیریت مصرف نیز می‌توان مصرف را کاهش داد.

مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق در این نشست درخصوص رمزارزها اظهار کرد: تعداد ماینرهای کشف و جمع‌آوری‌شده تاکنون ۱۹۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه بوده که توان برق مصرفی این تعداد ۵۷۰ مگاوات تخمین زده شده است و با کشف اینها توانسته‌ایم این میزان را از شبکه جدا کنیم. همچنین فعالیت کلیه ماینرهای مجاز متوقف شده و در زمان آتی که محدودیت‌ها برطرف شود می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.