حسن رحیمی‌زاده مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد تردد کامیون‌ها و مبادلات تجاری نیز به‌زودی در مرز ماهیرود به صورت عادی و به روال قبل انجام می‌شود. رحیمی‌زاده بیان کرد: روزانه ۶۰۰ دستگاه کامیون از مرز ماهیرود ترانزیت می‌شود. وی یادآور شد: ترانزیت کالا از گمرک ماهیرود طی سه ماه نخست امسال به افغانستان، نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۳۸درصد و از نظر تعداد کامیون ۵۷ درصد کاهش داشته است. علاوه بر این، رایزن سابق ایران در افغانستان ضمن اشاره به احتمال بازگشایی مرز ماهیرود گفت: طالبان و دولت مرکزی افغانستان هیچ ممانعتی برای تجارت با ایران اعلام نکرده‌اند. محمدمهدی جوانمرد قصاب در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و افغانستان بعد از تسلط طالبان در برخی از مناطق افغانستان، گفت: دولت ایران آمادگی کامل برای تجارت با افغانستان دارد و از جانب ایران هیچ مانعی برای ادامه روند تجاری با افغانستان وجود ندارد و مسائل مربوط به دولت مرکزی افغانستان و طالبان مباحث داخلی مربوط به این کشور است که باید توسط خودشان حل شود.  رایزن بازرگانی سابق ایران در افغانستان با بیان اینکه دولت مرکزی افغانستان و طالبان در شرایط فعلی هیچ منعی برای تجارت با ایران اعلام نکرده‌اند، افزود: ضمن اینکه طالبان طی اطلاعیه‌ای که در منطقه پخش کرده‌اند اعلام کرده‌اند ممانعتی برای رفت و آمد بازرگانان ایجاد نخواهند کرد و گمرکات می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. وی در مورد آخرین وضعیت مرزها بیان کرد: گمرکات دوغارون، ماهیرود و اسلام قلعه فعلا بسته‌اند و کامیون‌های ایرانی از مرز دوغارون به ایران بازگشته‌اند تا شرایط به حالت عادی برگردد. جوانمرد قصاب با اشاره به برگزاری جلسه اتاق تجارت ولایت فراه با طالبان اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که با توجه به مذاکرات انجام شده و مذاکرات آتی مرز ماهیرود باز شود و طبق روال گذشته عبور و مرور کامیون‌ها از این مرز انجام شود.

وی بیان کرد: مرز میلک باز است و تردد کامیون‌ها بین ایران و افغانستان از این مرز در جریان است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. جوانمرد قصاب اظهار کرد: در صورت توقف واردات کالا به افغانستان قیمت اجناس افزایش می‌یابد؛ بنابراین افغانستان هیچ تمایلی برای متوقف شدن تجارت ندارد و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده این دو مرز نیز بازگشایی شوند. مدیرکل حوزه ریاست سازمان توسعه تجارت بیان کرد: در مجموع روند تجارت جدای از سیاست در افغانستان اتفاق افتاده است و تجارت منطقه در حال انجام است تا مردم افغانستان در تامین مایحتاج خود دچار مشکل نشوند و از افزایش قیمت سوخت نیز جلوگیری شود.

جوانمرد قصاب با بیان اینکه تجار افغان اغلب کالا‌های ایران را درب کارخانه از تولید‌کنندگان ایرانی تحویل می‌گیرند و در همانجا نیز تسویه می‌کنند، گفت: بنابراین با توجه به شرایط پیش آمده هیچ مشکلی در ادامه روند تجاری وجود ندارد .