به گزارش روابط‌عمومی اتاق تهران، در آغاز این رویداد، حسام‌الدین حلاج، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اشتراکات فراوان زبانی، آیینی، فرهنگی و تاریخی ایران و جمهوری‌تاجیکستان، این کشور را به‌نوعی نزدیک‌ترین و خویشاوندترین همسایه خواند و تاکید کرد که با وجود این میزان از اشتراکات، حجم روابط اقتصادی آن‌چنان که باید و شاید رشد نکرده است. احیای پیوندهای دیرینه و تعمیق روابط مردم ایران و تاجیکستان در گرو شاخصه‌های مهمی چون پایدارسازی روابط اقتصادی، پرهیز از شکل‌گیری تنش‌ها و تلاش در جهت اعتمادسازی است. اکنون در آستانه سی‌امین سال برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور، اتاق تهران بر آن شده است تا یک همایش مجازی برای افزایش شناخت فعالان اقتصادی از ظرفیت‌های مشترک و بررسی فرصت‌های همکاری ایران و تاجیکستان برگزار کند.

او ادامه داد: متاسفانه مجموع حجم تجارت دوجانبه دو کشور بدون درنظر گرفتن تجارت از طریق کشورهای ثالث، در حدود ۲۵ میلیون دلار است و هدف این قبیل رویدادها استفاده حداکثری از این فرصت برای شبکه‌سازی فعالان اقتصادی و بازرگانان دو کشور است.

در این رویداد، سیده‌فاطمه مقیمی، عضو هیات‌رئیسه اتاق تهران، طی سخنانی، تاجیکستان را کشوری با ظرفیت تبدیل‌شدن به شریک بزرگ اقتصادی ایران در آسیای مرکزی توصیف کرد و با اشاره به نزدیکی فرهنگی و تاریخی دو کشور، گفت: تاجیکستان می‌تواند از طریق بنادر جنوبی ایران به آب‌های آزاد دسترسی داشته باشد و این در حالی است که مسیر دسترسی ایران به اروپا از طریق تاجیکستان نیز فرصتی ایده‌آل برای ارتقای اقتصاد و تجارت ایران فراهم می‌کند.

او همچنین به تجارب فنی ایران در عرصه‌ صنایع نفت‌‌، گاز و نیرو اشاره کرد و افزود: ایران و تاجیکستان علاوه‌بر گسترش همکاری‌ها در زمینه اجرای پروژه‌های نفت و نیرو و سدسازی، در حوزه صنایع غذایی، فلزات و گردشگری نیز ظرفیت‌ بالایی برای همکاری دارند که در این رابطه، بخش‌خصوصی دو کشور را می‌توان به یکدیگر متصل کرد.

در ادامه این همایش آنلاین، «زاهدی نظام‌الدین شمس‌الدین‌زاده»، سفیر جمهوری تاجیکستان در تهران، از افت ۸۵ درصدی تجارت دوجانبه ایران و تاجیکستان طی سال‌های اخیر خبر داد و برگزاری رویدادهای مجازی در کنار حضور فعالان اقتصادی در نمایشگاه‌های دو کشور و اعزام هیات‌های تجاری برای آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های همکاری و شناخت شرکای تجاری را از جمله اقدامات مشترک برای بهبود سطح مناسبات اقتصادی دو کشور عنوان کرد.

او همچنین به سند ملی رشد تاجیکستان تا سال ۲۰۳۰ میلادی اشاره کرد و افزود: در قالب این سند، همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان قابل‌ارتقا است.  سفیر جمهوری تاجیکستان در تهران سپس به آمادگی دو کشور برای امضای چندین توافق‌نامه همکاری اشاره کرد و در همین رابطه، از امضای توافق همکاری میان بورس اوراق بهادار تهران و بورس آسیای‌مرکزی تاجیکستان خبر داد. او با اشاره به سابقه همکاری‌های دیرینه دو کشور گفت: تا امروز بین دو کشور ۱۷۰ تفاهم‌نامه و انواع سندهای همکاری به امضا رسیده و زمینه‌های حقوقی همکاری دو جانبه در توسعه همکاری‌های تجاری، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور نقشی مهم دارد.  او ادامه داد: یکی از مهم‌ترین سندهای همکاری بین دو کشور در حوزه سرمایه‌گذاری است که در طول سال‌های گذشته منجر به اجرای چند پروژه موفق از جمله احداث نیروگاه برقابی و تونل استقلال شده که امروزه از آنها به عنوان نمادهای همکاری دوجانبه ایران و تاجیکستان یاد می‌شود.

شمس‌الدین‌زاده در ادامه، از سیاست خارجی دولت تاجیکستان به عنوان سیاست درهای باز یاد کرد و افزود: ایران کشوری است که از اهمیت بالایی نزد سیاست‌گذاران تاجیک برخوردار است و برای ورود فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران از ایران به اقتصاد رو به ترقی تاجیکستان کاملا آماده هستیم. در سه سال اخیر با هدف تطبیق‌دادن اقتصاد تاجیکستان با سازمان تجارت‌جهانی بیش از یک‌صد سند حقوقی تدوین شده و تاجیکستان برای کارآفرینان و تولیدکنندگان کالا بیش از ۱۵۰ امتیاز گوناگون پیش‌بینی کرده است.