دانش فنی و تکنولوژی؛ محور مذاکرات ایران و فنلاند

به گزارش اتاق ایران، در این نشست غلامحسین جمیلی، رئیس کمیته مشترک ایران و فنلاند با اشاره به نشست اخیر فعالان اقتصادی با سفیر فنلاند، گفت: آقای رونالو در آن نشست گزارشی ارائه کرد که واقعیت‌های مهمی از اقتصاد ایران را دربرداشت و آن واقعیت‌ها برای کسب و کارهای بخش خصوصی مهم است.

جمیلی گفت: فنلاند یکی از کشورهای بااهمیتی است که جدای از نقش موثر آنها در فضای ارتقای تکنولوژی و سهم‌شان در بازارهای بین‌المللی متاسفانه رابطه تجاری و تراز تجاری بسیار پایینی با ایران در دهه اخیر داشته است. او درباره چرایی این موضوع، اظهار کرد: فکر می‌کنم بخشی از آن ناشی از عدم‌شناخت کافی و بخشی ناشی از عدم‌اراده جدی برای تجار و سایر مسائل باشد که منجر به عدم‌توانمندی رابطه تجاری میان ایران و فنلاند شده است. در حال حاضر خوشبختانه رویکرد جدیدی را در پیش گرفته‌ایم. فنلاند یکی از کشورهای موثر و پیشگام و دارای رتبه برتر در حوزه استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرین و خلاق است. رویکرد جدید فضای کسب و کار کشور در جهت جبران ضعف‌هایی که بوده می‌تواند مسیر خوبی برای استفاده از این تجربیات همکاری‌های مشترک با فنلاند ایجاد کند.  رئیس کمیته مشترک ایران و فنلاند تاکید کرد: ما می‌خواهیم رویکرد همکاری‌های خودمان را از حوزه مبادله کالاهای مختلفی که به‌صورت فیزیکی جابه‌جا می‌شوند به سمت‌وسوی توسعه همکاری‌ها بر بستر دانش فنی و تکنولوژی متمرکز کنیم. از این‌ جهت ایران به دلیل داشتن نیروی انسانی ماهر که کارکرد موثر و تجربه‌های موفق در عرصه‌های گوناگون فناوری اطلاعات در چند سال اخیر داشته است، مستعد همکاری با کشور فنلاند است. بنابراین هم اقبال ایران و هم تجربه فنلاند می‌تواند سرعت انجام این کار را بالا ببرد.  جمیلی با اشاره به تاسیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فنلاند گفت: آنچه به‌عنوان یک رویکرد به آن توجه خواهیم داشت بحث استفاده از مهارت‌ها و توانمندی‌های فنلاند در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فناوری است.  جمیلی در کنار آموزش و پژوهش به استفاده از تجربه فنلاند در کسب و کارهای کوچک و متوسط نیز اشاره کرد: در ایران استارت‌آپ‌های زیادی موفق شده و وارد عرصه بین‌المللی شده‌اند؛ ما می‌توانیم از تجربیات فنلاند استفاده کنیم و این‌یک شکل مفیدی از همکاری خواهد بود.  جمیلی به موضوع کارآفرینی زنان در ایران اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم از تجربه فنلاند در این زمینه استفاده کنیم. بعد از آن رونالو، مشاور اقتصادی و تجارت بین‌الملل فنلاند گفت: فرصت‌های زیاد و محرک‌های اقتصادی خوبی برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد؛ ما می‌توانیم با همکاری هم این فرصت‌ها را شناسایی کنیم.

وی گفت: پیشنهاد کاربردی من این است که از آموزش کارآفرین‌های ایرانی شروع کنیم؛ ما می‌توانیم این را در پلتفرم اتاق بازرگانی تنظیم کنیم، تا به مفاهمه و زبان مشترک برسیم. رونالو ادامه داد: ما پتانسیل‌های ایران را می‌شناسیم و چیزی که بنگاه‌های اقتصادی فنلاند را برای همکاری جذب می‌کند، پتانسیل‌ها نیست؛ چگونه همکاری کردن و روش‌های همکاری است.

مشاور اقتصادی و تجارت بین‌الملل فنلاند تصریح کرد: پیشنهاد کاربردی من این است در ماه نوامبر، پژوهشی درباره سازوکارهای همکاری با شرکت‌های فنلاندی، شیوه تجارت و راهکارها آماده کنیم تا درک افراد درباره تجارت بین‌المللی افزایش یابد. البته خود همین پیشنهاد هم می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد.