به گزارش «ایسنا»، ۱۰۰ هزار حلقه چاه کشاورزی بدون برق در کشور وجود دارد که از سوخت گازوئیل برای پمپاژ آب استفاده می‌کنند، به منظور تامین برق چاه‌های کشاورزی احداث ۳هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در دستور کار توانیر قرار گرفته که باعث صرفه‌جویی عظیمی در مصرف سوخت خواهد شد.

علی چهل امیرانی، مجری طرح برق رسانی روستایی و چاهای کشاورزی کشور در این باره گفت: بر اساس مذاکراتی که با سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در حال انجام بوده این کار درست‌ترین اقدام است.

به گفته وی هر حلقه چاه کشاورزی سالانه به طور میانگین ۱۱ هزار لیتر سوخت مصرف می‌کند که برق‌دار کردن این چاه‌ها از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر، می‌تواند در حفظ محیط‌زیست، کمک به شبکه برق، جلوگیری از قاچاق سوخت و رونق صنایع مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر موثر باشد.

مجری طرح برق رسانی روستایی کشور اضافه کرد: این نیروگاه‌ها از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث و بازگشت سرمایه آن از محل منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت که در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید پیش‌بینی شده است، انجام خواهد شد.

شرکت توانیر در تیرماه سال‌جاری فراخوانی را به منظور شناسایی سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به تامین تجهیزات و نصب و بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی روستایی در سراسر کشور جمعا به ظرفیت ۳هزار مگاوات با هدف انتقال تدریجی دانش فنی و ساخت داخل این تجهیزات منتشر کرده بود.