وی اضافه کرد: تعداد بسیار محدودی در حد ۲‌درصد از مشترکان که بیشتر از دو برابر الگوی تعیین شده مصرف کردند، به‌دلیل مصارف مازاد بر الگو (بالاتر از ۶۰۰ کیلووات ساعت) صورتحساب آنها با نرخ انرژی تجدیدپذیر محاسبه شده و قبوض آنها افزایشی بوده است. مدیرعامل شرکت توانیر گفت: بر اساس مصوبه مجلس در بودجه اعلام شده است که برای مصارف بالاتر از الگوی منطقه‌ای یارانه‌ای پرداخت نشود، لذا برق تجدیدپذیر به این معناست که دیگر یارانه‌ای برای آن تعلق نمی‌گیرد و این موضوع توسط وزارت نیرو تایید و ابلاغ شده است.

بر اساس قانون بودجه‌۱۴۰۰، وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند در سال ۱۴۰۰ تعرفه‌های آب، برق و گاز مشترکان خانوارهای کشور را به‌گونه‌ای اصلاح کنند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکان کم‌مصرف خانوارهای محروم تحت‌پوشش کمیته امداد امام‌خمینی‌(ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر، مشترکان تا الگوی مصرف به‌صورت یارانه‌ای، مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به‌صورت غیریارانه‌ای و بر اساس الگوی افزایش پلکانی (آی. بی.تی) تعیین شود.

طبق این داده‌ها، مشترکان بد‌مصرف که تعداد آنها به ۸۵۰ هزار مشترک می‌رسد، بیش از دو برابر الگوی تعیین شده مصرف داشته‌اند و طبق مصوبه مجلس یارانه انرژی آنها حذف شده است.