به گزارش شاتا، سیدمهدی نیازی در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» شبکه۲ سیما افزود: تامین مالی یکی از موضوعات مهم حوزه تولید و از چالش‌هایی است که همواره واحدهای تولیدی به مراجعی از جمله ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و بخش‌‌‌های مختلف وزارت صمت اعلام می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰‌درصد از مسائل و مشکلات عنوان شده در مراجع رسیدگی به واحدهای تولیدی، موضوعات تامین مالی است، تصریح کرد:۶۵۰‌هزار میلیارد تومان تسهیلات موردنیاز است که باید از طرق مختلف از جمله سرمایه در گردش تامین شود.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت در این خصوص ادامه داد: میزان تسهیلات اعلامی از سوی منابع بانکی به بخش تولید در سال گذشته ۴۳۵‌هزار میلیارد تومان بوده که با توجه به ۶۵۰‌هزار میلیارد تومان تسهیلات موردنیاز بخش تولید، حدود ۲۰۰‌هزار میلیارد تومان کمبود نقدینگی و عدم‌تراز منابع برای بخش تولید داریم.

نیازی با بیان اینکه ۳۰‌درصد از تسهیلات ارائه شده نظام بانکی در اختیار بخش تولید قرار گرفته است، گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه سهم بخش تولید از منابع بانکی باید به ۴۰‌درصد برسد که اکنون ۱۰‌درصد کسری تامین منابع داریم.

وی تعطیلی واحدها، کاهش ظرفیت کارخانه‌ها و کاهش اشتغال را از نمودهای عینی کمبود منابع تزریقی بانکی به بخش تولید اعلام کرد.  معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود تراز منابع را یکی از موضوعات مهم سیاستگذاری پولی و بانکی دانست و تاکید کرد: با توجه به کارکرد ۶ ماهه ۱۴۰۰ شکاف بین سرمایه موردنیاز بخش تولید و تسهیلات و منابع اعطایی بانک‌ها وجود دارد که این شکاف در ۶ ماه دوم ممکن است بیشتر شود.

نیازی با اشاره به اینکه ۳۷۲‌هزار میلیارد تومان در ۶ ماه اول ۱۴۰۰ تسهیلات به بخش تولید اختصاص یافته است، گفت: ۲۷۰‌هزار میلیارد تومان نیز برای سرمایه در گردش بوده است.

وی افزایش نقدینگی برای فعال نگه‌داشتن ظرفیت‌‌‌های حوزه تولید موردنیاز است، تصریح کرد: سالانه تا ۲۰۰‌هزار میلیارد تومان برآورد سرمایه‌گذاری در طرح‌های مختلف داریم، طرح‌های زیادی وجود دارد که نقدینگی موردنیاز آنها باید تامین شود و نظام بانکی باید به آنها نگاه ویژه داشته باشد.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت در خصوص موضوع انحراف از منابع و تسهیلات دریافتی نیز، گفت: میزان انحراف منابع را بانک‌ها باید اعلام کنند که این اعلام باید به تفکیک بخش‌‌‌های مختلف باشد، البته انحراف منابع در بخش تولید را قویا رد می‌کنم.  نیازی در این خصوص تصریح کرد: تولیدکنندگان در صحنه جنگ اقتصادی پیشگام و پیشقدم هستند و اتهام انحراف منابع به آنها وارد نیست.

وی با بیان اینکه بانک‌ها سال گذشته یک‌هزار و ۹۰۰‌هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش‌های مختلف پرداخت کردند، افزود: سهم بخش خدمات ۷۴۴‌هزار میلیارد تومان، سهم صنعت ۵۷۰‌هزار میلیارد تومان، سهم بخش کشاورزی ۱۳۶‌هزار میلیارد تومان و سهم بازرگانی ۲۳۰‌هزار میلیارد تومان بوده است.  معاون طرح و برنامه وزارت صمت در خصوص راهکارهای عملیاتی برای تخصیص صحیح منابع بانکی، نیز یادآوری کرد: موضوع رتبه‌بندی یکی از راهکارهاست، در سال ۱۳۹۷ رتبه‌بندی بازرگانان برای نظام واردات را پایه‌گذاری کردیم که تجربه خوبی بود و ظرف یک سال تمام بازرگانان رتبه‌‌‌بندی و اعتبار‌سنجی شدند و واردات به این رتبه‌‌‌بندی متصل شد.