ماموریت رئیس‌‌‌جمهور   برای احیای زاینده‌‌‌رود

  سیدابراهیم رئیسی پیش از این در جمع نمایندگان استان‌‌‌های سمنان، قم و اصفهان گفته بود: به رئیس مرکز بررسی‌‌‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری ماموریت دادم، مطالعات علمی در زمینه احیای زاینده‌‌‌رود را آغاز کند. کمیته و کارگروه فعالی برای رسیدگی به این مساله تشکیل خواهد شد تا احیای زاینده‌‌‌رود و رفع مشکل مربوط به آن مثل فرونشست زمین در مناطق مرکزی کشور به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد و یک طرح علمی و عملیاتی برای رفع آن تهیه شود.

  تشکیل ستادی برای احیای زاینده‌‌‌رود

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان نیز در این‌‌‌باره، با اشاره به دیدار اعضای این مجمع با رئیس‌‌‌جمهور، از دستور رئیسی برای تشکیل ستادی به منظور احیای زاینده‌‌‌رود خبر داد. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سیدناصر موسوی لارگانی با اشاره به جلسه اخیر مجمع نمایندگان استان‌‌‌های اصفهان، قم و سمنان با رئیس‌‌‌جمهور، بررسی موضوع کمبود آب در استان اصفهان را یکی از مسائل مطرح‌شده در این نشست ذکر کرد و افزود: این موضوع را می‌توان بزرگ‌ترین مشکل استان دانست؛ زیرا بیشتر شهرستان‌‌‌های استان اصفهان با کمبود آب آشامیدنی و آب کشاورزی روبه‌‌‌رو هستند.  وی ادامه داد: فرونشست در شهر اصفهان و شهرستان‌‌‌های این استان از دیگر مباحث بررسی‌شده در این جلسه بود.  موسوی لارگانی توضیح داد: فرونشست زمین در اصفهان نه‌تنها مشکلاتی برای مردم این استان ایجاد کرده، بلکه هویت ایران اسلامی را به دلیل آسیب به آثار ارزشمند موجود در اصفهان مانند مسجد امام، مسجد شیخ‌لطف‌‌‌الله، عالی‌قاپو، چهلستون، میدان امام و... در معرض خطر قرار داده است.  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، آلایندگی و مسائل زیست‌محیطی را از دیگر موضوعات بررسی‌شده در این جلسه ذکر کرد و گفت: مقرر شد ستادی برای احیای زاینده‌‌‌رود تشکیل شود که این ستاد اجرایی و عملیاتی خواهد شد. همچنین قرار شد جمعی از نمایندگان استان با مرکز پژوهش‌‌‌های دولت، جلساتی به منظور احصای راهکار‌‌‌های احیای زاینده‌‌‌رود و جاری شدن آب در این رودخانه داشته باشند. وی اضافه کرد: در این نشست، تصمیمات مناسبی برای مسائل زیست‌محیطی استان اصفهان گرفته شد.

  از وعده و وعید خسته‌‌‌ایم

رئیس مجمع نمایندگان اصفهان در توضیح بیشتر درباره تبعات کم‌‌‌آبی در این استان گفت: حدود یک‌دهه است که شاهد خشک‌شدن زاینده‌رود هستیم. خشکسالی و کاهش بارندگی یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌‌‌های کشور را به رودخانه فصلی تبدیل کرده است.  موسوی لارگانی افزود: خشکی و بحران بی‌‌‌آبی زاینده‌‌‌رود ابعاد گسترده‌‌‌ای از موضوعات را در بر می‌گیرد. طبق سرشماری سال ۹۵، زندگی حدود ۵میلیون و ۱۲۰‌هزار نفر در اصفهان با مسائل آبی گره خورده است. پیش‌بینی هواشناسی در مورد کم‌‌‌بارشی امسال، گویای این بحران آبی در تابستان است.  وی ادامه داد: اصفهان مهد تمدن، زیبایی و گردشگری است که تاریخ و ارزش‌‌‌های ایران را بیان می‌کند. اما بی‌‌‌آبی و فرونشست زمین در این شهر تاریخی بیش از سال‌های گذشته است. امروز بی‌‌‌آبی از دل زاینده‌‌‌رود به قلب آثار باستانی اصفهان رسیده است و شاهد ترک‌‌‌هایی بر در و دیوار تمدن ایرانی هستیم که اگر بی‌‌‌مهری‌‌‌ها نسبت به حق‌آبه این رودخانه ادامه داشته باشد، بی‌تردید شاهد از بین رفتن بسیاری از آثار باستانی این شهر خواهیم بود.  رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان تاکید کرد: باید اقدام عاجلی از طرف دولتمردان و نمایندگان مجلس برای بحران بی‌‌‌آبی اصفهان صورت بگیرد.  وی گفت: در حال حاضر اصفهان از وعده و وعید امروز و فردا خسته شده است. از دولت درخواست دارم، اصفهان را با ظرفیت‌‌‌ها و بحران‌هایی که آن را تهدید می‌کنند، ببیند. طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته مشخص شده است که اصفهان ظرف ۲۵سال آینده خالی از سکنه خواهد شد، اما با شرایطی که شاهد آن هستیم، این پیش‌بینی شاید به کمتر از ۱۰سال برسد. راه‌‌‌حل‌های متعددی برای جبران خشکسالی اصفهان وجود دارد. باید یکبار برای همیشه به فکر اصفهان باشیم.

  کاهش ورود گردشگر به اصفهان

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رشد معضلات زیست‌محیطی جدا از مسائلی که برای زندگی کشاورزان و مردم اصفهان داشته، به کاهش ورود گردشگر داخلی و خارجی به این شهر تاریخی منجر شده است. قبل از خشکسالی، زیبایی زاینده‌رود و بیشه‌زارها و بوستان قلمستان این شهر نظر ﻫﺮ ﺑﻴﻨﻨﺪه‌ای را ﺑﻪ ﺧﻮد ﺟﻠﺐ ﻣﯽکرد که متاسفانه بیشتر آنها تبدیل به کویر شده است.  وی اظهار کرد: برخی از کشورها از آثار باستانی خود دلار چاپ می‌کنند، اما متاسفانه آثار باستانی ما در سایه بی‌‌‌توجهی و بی‌‌‌مهری که نشات‌گرفته از سوءمدیریت‌‌‌هاست، از بین می‌رود.