وی اضافه کرد: بر اساس آخرین تصمیمات اخذشده قرار است یارانه انرژی به مشترکان پرمصرف تعلق نگیرد و این موضوع را قبل از اجرا اعلام خواهیم کرد، اما پیش‌بینی ما این است که این طرح از سال آینده اجرایی شود. مدیرعامل شرکت توانیر درباره بیشترین قبضی که تاکنون صادر شده است، اظهار کرد: بهتر است از این دید به این موضوع نگاه شود که ۲۵میلیون مشترک از ۳۰میلیون مشترک به طور متوسط زیر ۳۰‌هزار تومان پرداخت می‌کنند و تمرکز ما روی مدیریت و کنترل مشترکان پرمصرف است. به گفته متولی‌‌‌زاده، اگر ۱۵‌درصد مشترکان که بیش از الگو مصرف می‌کنند و مصرف انرژی آنها معادل ۸۵‌درصد دیگر است، مدیریت مصرف را در دستور کار خود قرار دهند، هیچ‌گونه خاموشی در کشور اعمال نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی ما در صنعت برق، استفاده از گاز طبیعی است، اظهار کرد: اگر در تامین گاز با محدودیت روبه‌‌‌رو شویم، برای جلوگیری از خاموشی از سوخت مایع جایگزین استفاده خواهیم کرد. با توجه به اینکه سوخت مایع برای نیروگاه‌‌‌ها هزینه بیشتری دارد، وزارت نیرو تمایلی به استفاده از این نوع سوخت ندارد. متولی‌‌‌زاده با بیان اینکه در همین راستا به دنبال اجرای سیاست‌‌‌هایی برای کاهش مصرف گاز و تقاضا از مردم برای صرفه‌‌‌جویی در مصرف سوخت هستیم، گفت: تاکنون برای کاهش مصرف سوخت اقدامات موثری صورت گرفته و همکاری بسیار خوبی بین وزارت نیرو، وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این راستا وجود دارد.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه در دولت سیزدهم هماهنگی بسیار خوبی بین وزارتخانه‌‌‌ها صورت گرفته که امیدواریم مردم از این هماهنگی بهره‌‌‌مند شوند، تصریح کرد: با افزایش هماهنگی‌‌‌ها و همکاری مردم در این حوزه، نه‌تنها میزان رفاه خانواده‌‌‌ها افزایش می‌‌‌یابد، بلکه منافع آن نیز عاید کشور می‌شود. وی با اشاره به طرح بهینه‌‌‌سازی و تعمیرات شبکه‌‌‌های توزیع برق اظهار کرد: از این طریق روزانه ۵/ ۱میلیون لیتر گازوئیل صرفه‌‌‌جویی می‌شود. اعتقاد داریم که اقدامات بهسازی می‌تواند کاهش هزینه‌‌‌های کشور را به دنبال داشته باشد.  مدیرعامل شرکت توانیر در خصوص میزان مصرف مازوت و گازوئیل در نیروگاه‌‌‌ها گفت: با توجه به سرد شدن هوا تا ۱۰۰میلیون لیتر میزان مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌‌‌ها افزایش پیدا کرده است. متولی‌‌‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر از نظر ظرفیت‌‌‌ نیروگاهی با هیچ محدودیتی مواجه نیستیم، افزود: حجم قابل‌توجهی از نیروگاه‌‌‌ها بلااستفاده هستند. اکنون تنها با مساله تامین سوخت نیروگاه‌‌‌ها مواجه هستیم و زمانی که سوخت گاز کم باشد، از سوخت جایگزین استفاده خواهیم کرد.  

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به ازای اصلاح تعرفه‌‌‌ها چه میزان درآمد عاید صنعت برق شده است، اظهار کرد: تمرکز صنعت برق روی اصلاح مصرف است، نه موضوع درآمد؛ بنابراین از نظر درآمدی به این مساله توجه نمی‌شود و با توجه به اینکه سال اول این مساله بوده، اثرات آن حتما در دوره‌‌‌های بعدی بروز می‌کند؛ اما در حال حاضر تعداد مشترکان پرمصرف در کشور سیر نزولی دارد. به گفته مدیرعامل شرکت توانیر در ایران بیشترین یارانه انرژی را صرف می‌‌‌کنیم که یکی از موضوعات آن ارزان بودن انرژی در کشور است و خوشبختانه هماهنگی‌ای که بین وزارتخانه‌‌‌ها به وجود آمده می‌تواند موجب کاهش مصرف انرژی در کشور شود.

مدیرعامل توانیر همچنین در خصوص تعدیل روشنایی معابر و تونل‌‌‌ها گفت: در این طرح روشنایی معابر و تونل‌های بین شهری به‌صورت یک در میان خاموش خواهد شد، به نحوی که روشنایی تامین شود و در مصرف سرخت صرفه‌جویی صورت گیرد. مصرف برق هر پایه روشنایی معابر معادل برق مصرفی یک خانوار است، بنابراین خاموش کردن هر یک پایه امکان تامین برق پایدار یک خانوار را فراهم می‌کند. متولی‌زاده با اشاره به اینکه در زمستان سال گذشته مصرف گاز کشور در بخش خانگی به ۶۰۰میلیون مترمکعب رسید، اظهار کرد: هدف از اجرای مانور، مدیریت مصرف سوخت است که تا حصول نتیجه نهایی ادامه خواهد داشت. وی ادامه داد: در فصل سرد سال به دلیل افزایش مصرف، تحویل گاز به نیروگاه‌ها اولویت ندارد، به همین دلیل صنعت برق با اجرای این مانور در صرفه‌جویی پیشگام شده است.  متولی‌زاده اضافه کرد: ظرفیت تولید برق در این ایام آزاد است، اما به دلیل محدودیت تامین گاز و جلوگیری از ایجاد هزینه بیشتر در مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها، این اقدام سراسری انجام می‌شود. وی از برآورد صرفه‌جویی ۵/ ۱میلیون لیتری گازوئیل در روز با اجرای این طرح خبر داد و گفت: پیشنهاد وزارت نیرو مبنی بر تامین منابع مالی طرح‌های بهینه‌سازی سوخت و انرژی، از محل سوخت صرفه‌جویی‌شده در دست بررسی است.