به گزارش اتاق تهران، آخرین آمارها از وضعیت بارندگی در ایران نشان می‌دهد از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۰) تا شامگاه ۱۲آذر، میانگین ارتفاع بارش‌‌‌های جوی در ۶حوضه آبریز کشور به ۶/ ۳۲میلی‌متر رسیده که ۲۰درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل و ۳۹درصد کمتر از میانگین بارش در دوره‌‌‌های مشابه ۵۳سال اخیر است. در این وضعیت ۲۴استان از مجموع ۳۱استان کشور با کاهش بارش مواجه‌‌‌اند و شرایط نامساعدتری نسبت به سال قبل تجربه می‌کنند. در بارندگی‌‌‌های اخیر استان‌‌‌های گیلان با ۹/ ۴۲۹میلی‌متر، مازندران با ۸/ ۲۴۳میلی‌متر و گلستان با ۶/ ۱۰۰میلی‌متر بارندگی به‌‌‌ترتیب پربارش‌‌‌ترین استان‌‌‌های کشور بوده‌‌‌اند و در مقابل استان‌‌‌های مرکزی و جنوبی کشور، وضعیت نامناسب بارشی را تجربه کرده‌‌‌اند که در این میان استان سمنان با ۹/ ۵میلی‌متر، سیستان و بلوچستان با ۶میلی‌متر و خراسان رضوی با ۵/ ۷میلی‌متر بارندگی به ‌‌‌ترتیب سه استان کم‌بارش کشور لقب گرفته‌‌‌اند. طبق این آمارها، بارندگی در دو استان فارس و ایلام نسبت به دوره‌‌‌های مشابه ۵۳سال اخیر، به‌‌‌ترتیب ۷۶ و ۶۸‌درصد کاهش داشته و بارش‌‌‌های ۲۴استان کشور که برخی بیش از سال قبل بارندگی داشته‌‌‌اند، همچنان بدتر از میانگین بلندمدت است.

البته طبق پیش‌بینی‌‌‌های موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، از ابتدای آذر تا آخر بهمن امسال، سه حوضه آبریز در شمال غرب، شمال شرق و جنوب شرق شانس برخورداری از بارش بیشتر از متوسط بلندمدت را خواهند داشت، اما برای سایر حوضه‌‌‌های آبریز، بارندگی کمتر از متوسط بلندمدت پیش‌بینی شده است. برآورد می‌شود حوضه آبریز دریاچه ارومیه در این بازه زمانی ۴۴میلی‌متر بارندگی را تجربه می‌کند که ۱۲درصد بیش از متوسط بلندمدت است. همچنین وضعیت بارش پیش‌بینی‌‌‌شده برای حوضه آبریز اصلی قره‌قوم در آذرماه ۳۳میلی‌متر است که از رشد ۶۰درصدی نسبت به میانگین بلندمدت حکایت دارد. در حوضه آبریز رودخانه‌‌‌های سیستان و بلوچستان نیز برآوردهای بارندگی بیش از میانگین بلندمدت است.

آمار دفتر اطلاعات و داده‌‌‌های آب در ۱۳آذرماه نشان می‌دهد، در شرایطی که ۷۳روز از سال آبی ۱۴۰۱– ۱۴۰۰سپری شده، میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور به ۱۷میلیارد و ۶۷۰میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به‌‌‌مدت مشابه سال آبی قبل ۳۰درصد کاهش نشان می‌دهد. میزان کل حجم ورودی به سدهای کشور از ابتدای مهر تا ۱۳آذر ۲میلیارد و ۸۴۰میلیون مترمکعب بوده که بیانگر کاهش ۴۴درصدی نسبت به‌‌‌مدت مشابه سال آبی قبل است.