به گزارش «ایرنا»،  معاون برق و انرژی وزیر نیرو در نشست تخصصی مدیران صنعت برق و انرژی، با اشاره به برنامه‌‌‌های تدوین‌شده در بخش برق و انرژی این وزارتخانه افزود: بر این اساس قرار است در طول چهار سال آینده، ۹۰۰پروژه بزرگ در صنعت برق با اعتباری افزون بر ۷۹۵میلیارد تومان اجرا شود. همایون حائری ادامه‌‌‌ داد: اجرای این پروژه‌‌‌ها باعث جهش تولید، افزایش قابل‌توجه سهم انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر در سبد تولید برق کشور، ارتقا و تعمیق برنامه‌‌‌های مدیریت تقاضا و بهینه‌‌‌سازی مصرف با توسعه پلت‌فرم‌‌‌های هوشمند انرژی خواهد شد.

معاون برق و انرژی وزارت نیرو اظهار کرد: توسعه ظرفیت و ارتقای پایداری شبکه‌‌‌های انتقال و فوق توزیع برق و ارتقای دیپلماسی برق و انرژی با توسعه زیرساخت‌‌‌های تبادل‌‌‌های منطقه‌‌‌ای از دیگر دستاوردهایی است که با اجرای این برنامه‌‌‌ها حاصل خواهد شد.

وی اضافه‌‌‌کرد: در کوتاه‌‌‌مدت برای تابستان ۱۴۰۱ نیز برنامه‌ریزی شده است و بر این اساس تا تابستان سال آینده ۴هزار و ۹۴۹مگاوات از محل واحدهای جدید نیروگاهی و یک‌‌‌هزار و ۱۱۳مگاوات نیز از محل ارتقای واحدهای حرارتی موجود به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده خواهد شد. معاون برق و انرژی وزارت نیرو افزود: در قالب این برنامه تا سال ۱۴۰۴ حدود ۳۵‌هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی جدید افزوده خواهد شد که در این راستا ۱۵‌هزار مگاوات از سوی شرکت برق حرارتی، ۱۰‌هزار مگاوات با همکاری صنایع و ۱۰‌هزار مگاوات نیز در نیروگاه تجدیدپذیر احداث و به مدار تولید وارد خواهد شد. حائری به ضرورت افزایش قابلیت انعطاف‌‌‌پذیری شبکه برق اشاره کرد و گفت: به این منظور علاوه بر تاکید بر توسعه ظرفیت‌‌‌های جدید نیروگاه‌‌‌های تلمبه ذخیره‌‌‌ای، بازده نیروگاه‌‌‌ها نیز از ۳۹‌درصد کنونی به ۴۲‌درصد افزایش خواهد یافت که باعث کاهش سوخت مصرفی نیروگاه‌‌‌های حرارتی می‌شود.

  افزایش واردات برق از ترکمنستان

مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) هم در این نشست گفت: خط دوم انتقال برق از ترکمنستان به مدار آمده است که همین امر موجب افزایش واردات برق از این کشور و به دنبال آن کاهش مصرف سوخت در زمستان خواهد شد.

آرش کردی افزود: به مدار آمدن خط دوم ترکمنستان و افزایش واردات از این کشور، موجب کاهش روزانه یک‌میلیون لیتری مصرف سوخت می‌شود.

مدیرعامل توانیر در ادامه اظهار کرد: برنامه‌‌‌های توانیر در دولت سیزدهم بر سه محور اصلی مدیریت مصرف و تقاضا، سامان‌دهی اقتصاد برق و توسعه زیرساخت‌‌‌های شبکه استوار خواهد بود و بر همین اساس، برنامه‌‌‌های کوتاه‌مدتی برای تامین برق مطمئن در زمستان امسال و تابستان ۱۴۰۱ تعریف و پیش‌‌‌‎بینی شده است. بر اساس برنامه‌‌‌ریزی انجام‌شده، ۹۸‌هزار کیلومتر مدار خطوط انتقال، فوق توزیع و توزیع برق احداث و ۵۳‌هزار مگاولت آمپر پست‌‌‌های انتقال، فوق توزیع و توزیع برق جدید نصب خواهد شد. در این برنامه‌‌‌ها توجه ویژه‌‌‌ای به موضوع مدیریت مصرف برق شده است. بر این اساس برای نصب ۶میلیون کنتور هوشمند با تمرکز بر ۱۵‌درصد مشترک پرمصرف برنامه‌‌‌ریزی شده است.

وی از طرح پیش‌‌‌خرید در بخش خانگی و تجاری نیز به‌عنوان دیگر برنامه توانیر در دولت سیزدهم یاد کرد و گفت: در عین حال نسبت به جایگزینی تجهیزات برقی فرسوده پرمصرف یا کم‌‌‌مصرف نیز اقدام خواهد شد که می‌تواند باعث رونق اشتغال در کشور و کاهش مصرف برق شود و در مجموع با اجرای سه‌محور مذکور، ۱۰‌هزار مگاوات مدیریت مصرف انجام خواهد شد. طرح‌‌‌های مدیریت مصرف، پروژه‌محور و قابل اندازه‌‌‌گیری می‌شود، ساختار نظارتی دقیق منطبق بر الزام‌‌‌های کنترل پروژه‌‌‌ها تعریف شده است که در نهایت به مدیریت نقدینگی به صورت هدفمند و تخصیص کارآی منابع منجر می‌شود.

کردی، درباره برنامه‌‌‌های کوتاه‌‌‌مدت صنعت برق برای عبور موفق از زمستان امسال نیز گفت: بر این اساس کاهش مصرف سوخت از ۲۳۰میلیون واحد به ۲۰۵میلیون واحد از برنامه‌‌‌های اجرایی‌شده به شمار می‌رود. کاهش روشنایی معابر، پارک‌‌‌ها و جاده‌‌‌های بین‌‌‌شهری به میزان ۳۰۰مگاوات که باعث کاهش ۵/ ۱میلیون لیتری مصرف سوخت می‌شود و کاهش مصرف انرژی اداره‌‌‌ها و توقف فعالیت مراکز مجاز استخراج رمزارز که باعث کاهش روزانه ۳میلیون لیتر سوخت می‌شود، از دیگر برنامه‌‌‌های صنعت برق برای زمستان امسال به شمار می‌رود. مدیرعامل توانیر همچنین از افزایش بازده نیروگاه‌‌‌ها با آرایش بهینه تولید و جابه‌‌‌جایی زمان‌بندی تعمیرات نیروگاه‌‌‌ها و اخذ تولید بیشتر از نیروگاه‌‌‌های سیکل‌‌‌ترکیبی به میزان ۲۰‌هزار مگاوات ساعت با ظرفیت کاهش ۵میلیون لیتری سوخت در روز و برنامه‌‌‌ریزی برای کاهش مصرف سوخت صنایع با هماهنگی وزارت صمت به عنوان دیگر برنامه‌‌‌ها برای گذر موفق از پیک زمستان امسال نام برد. وی ابراز امیدواری‌‌‌کرد که با اجرای این برنامه‌‌‌ها بتوان از زمستان امسال با موفقیت و بدون محدودیت عبور کرد.

کردی به برنامه نصب کنتورهای هوشمند نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به بار مصرفی در پیک، ۷۵‌درصد کنتورهای هوشمند روی چاه‌‌‌های کشاورزی و واحدهای مصرفی مشترکان دیماندی (صنعتی، تجاری و اداری) و ۲۵‌درصد نیز در واحدهای مشترکان پرمصرف تجاری و خانگی مجتمع و مشترکان خانگی تجاری کوچک نصب خواهد شد که از این محل می‌توان تا ۱۰‌هزار مگاوات بار پیک را مدیریت کرد. تدوین برنامه ارتباط موثر با رسانه‌‌‌ها برای اصلاح الگوی مصرف برق محقق شده است و بر این اساس از ظرفیت‌‌‌های قانونی بیش از گذشته استفاده می‌شود. یکی دیگر از برنامه‌‌‌های صنعت برق، جمع‌آوری مراکز استخراج غیرمجاز است که تاکنون بیش از ۵‌‌‌هزار و ۸۰۰مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز کشف و از این طریق، بیش از ۲۲۲‌هزار دستگاه ماینر جمع‌آوری شده است که این مراکز برقی معادل یک‌نیروگاه یک‌‌‌هزار مگاواتی برق مصرف می‌‌‌کردند.

کردی با اشاره به تاکید وزیر نیرو درخصوص توسعه حضور صنایع بالای ۵مگاوات در بورس و انجام معاملات دوجانبه، گفت: اکنون ۲۱‌درصد معاملات مشترکان صنعتی بالای ۵مگاوات در بورس انرژی و ۲۴‌درصد به صورت قراردادهای دوجانبه انجام می‌شود که باید برای افزایش این میزان و کاهش سهم دولت در این میان تلاش شود.

وی از ترانزیت برق به عنوان فرصت مغفول یاد کرد و افزود: بر این اساس می‌توان از ترانزیت برق وارداتی به کشورهای همجوار در فصول کم‌بارش و سرد استفاده و در فصول گرم نسبت به تامین بخشی از برق موردنیاز کشور از محل تهاتر هزینه ترانزیت با انرژی دریافتی اقدام کرد.