تازه‌‌‌ترین گزارش موسسه تحقیقات آب نشان از آن دارد که بارش‌‌‌ها در حوضه‌‌‌های آبریز غربی و جنوب‌غرب کشور تا اواخر هفته جاری ادامه خواهد داشت. بر این اساس میزان بارش پیش‌بینی‌شده برای بخش‌‌‌های جنوبی و غربی حوضه آبریز دریاچه ارومیه،  بارشی با حداکثر تجمع نقطه‌‌‌ای ۶۰ تا ۸۰ میلی‌متر است. پیش‌بینی بارش برای بخش شمالی حوضه آبریز مرزی غرب، نیز بارشی با حداکثر تجمع نقطه‌‌‌ای ۸۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر خواهد بود.

همچنین برای روزهای سه‌‌‌شنبه و چهارشنبه (۳۰آذر و اول دی) بارشی با حداکثر تجمع نقطه‌‌‌ای ۲۰ تا ۴۰میلی‌متر در این نواحی پیش‌بینی شده است.

بارش پیش‌بینی‌شده برای بخش جنوبی حوضه آبریز مرزی غرب، در روزهای جمعه و شنبه (۲۶ و ۲۷آذر) نیز بارشی با حداکثر تجمع نقطه‌‌‌ای ۳۰ تا ۵۰میلی‌متر است و نیز در ادامه روند بارشی این منطقه، در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه (۲۹آذر تا اول دی) بارشی با حداکثر تجمع نقطه‌‌‌ای ۴۰ تا ۶۰ میلی‌متر است رخ خواهد داد. پیش‌بینی انجام‌شده برای حوضه آبریز کرخه، در روزهای بارشی با حداکثر تجمع نقطه‌‌‌ای ۵۰ تا ۸۰میلی‌متر است. همچنین برای روزهای دوشنبه تا چهارشنبه (۲۹ آذر تا اول‌دی) نیز بارشی با حداکثر تجمع نقطه‌‌‌ای ۳۰ تا ۶۰ میلی‌متر در این نواحی پیش‌بینی شده است.

میزان بارش پیش‌بینی‌شده در حوضه آبریز کارون بزرگ، در روزهای شنبه و یکشنبه (۲۷ و ۲۸آذر)، با حداکثر تجمع نقطه‌‌‌ای ۱۲۰ تا ۱۶۰میلی‌متر است و برای روزهای دوشنبه تا چهارشنبه (۲۹ آذر تا اول دی) نیز بارشی با حداکثر تجمع نقطه‌‌‌ای ۵۰ تا ۱۰۰میلی‌متر در این حوضه آبریز رخ خواهد داد.

بارش پیش‌بینی‌شده در حوضه آبریز زهره جراحی، در روزهای شنبه و یکشنبه (۲۷ و ۲۸ آذر)، با حداکثر تجمع نقطه‌‌‌ای ۷۰ تا ۱۰۰میلی‌متر است. همچنین برای روزهای دوشنبه تا چهارشنبه (۲۹ آذر تا اول دی) بارشی با حداکثر تجمع نقطه‌‌‌ای ۵۰ تا ۱۰۰میلی‌متر در این حوضه آبریز رخ خواهد داد.

طبق گزارش قبلی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، وضعیت بارش‌‌‌های کشور از این هفته تا هفته منتهی به سوم دی‌ماه نسبت به هفته‌‌‌های قبل روند بهتری را در پیش خواهد گرفت. بر این اساس برای هفته جاری، وقوع بارش‌‌‌ها در مناطق واقع در غرب، شمال‌غرب و برخی از مناطق واقع در سواحل دریای خزر پیش‌بینی می‌شود. همچنین با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده برای هفته دوم، وقوع بارش‌‌‌ها در بیشتر مناطق واقع در نیمه شمالی تا مرکز کشور و همچنین وقوع بارش‌‌‌های قابل‌توجه در مناطق واقع در غرب و جنوب‌غرب کشور مورد انتظار است؛ به‌‌‌طوری که برای حوضه‌‌‌های آبریز کارون بزرگ، کرخه، زهره و جراحی و مرزی غرب با ریسک وقوع سیلاب همراه خواهد بود. این گزارش حاکی است، در هفته منتهی به سوم آذرماه حوضه اصلی آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان بالاترین میزان بارش‌‌‌ها را خواهد داشت.