رئیس مرکز نوآوری و شتاب‌دهی صادرات اتاق ایران در این نشست، با نگاهی به آمارهای جهانی، ایران را در بین ۱۵کشور نخست جهان و اولین کشور خاورمیانه از نظر داشتن ذخایر معدنی برشمرد و تصریح کرد: طبق گزارش مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس، بیش از ۶۸ نوع ماده معدنی (غیرنفتی) ازجمله سنگ‌آهن، کروم، منگنز، مس، طلا، سرب و روی در کشور وجود دارد که یکی از پتانسیل‌‌‌های ایران محسوب می‌شود.

مهدی اقتصادی، میزان ذخایر کشور را حدود ۳۷میلیارد تن کشف‌شده و ۵۷میلیارد تن بالقوه تخمین زد و افزود: ایران در بین کشورهای جهان، رتبه پانزدهم را از نظر منابع معدنی غنی به خود اختصاص می‌دهد که ارزش آن حدود ۷۰۰میلیارد دلار تخمین زده می‌شود؛ این درحالی است که تولیدات معدنی تنها ۶/ ۰‌درصد تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل می‌دهد.

در این خصوص، رئیس خانه معدن ایران، سهم مواد معدنی ایران از بازارهای صادراتی را بسیار اندک توصیف کرد و گفت: در سنگ‌‌‌های ساختمانی با وجود اینکه در دنیا چهارمین تولیدکننده هستیم، متاسفانه سهم اندکی در صادرات این نوع محصول داریم.

محمدرضا بهرامن، راهکار افزایش صادرات را استفاده از نوآوری، تکنولوژی‌‌‌های جدید و تحقیقات بازار عنوان کرد و افزود: ایران می‌تواند در اکتشاف سنگ‌‌‌های ساختمانی از روش‌های نوآورانه‌‌‌ای استفاده کند که تا به حال مرسوم نبوده است. در این باره باید به بخش دانشگاهی نزدیک‌‌‌تر شویم و در تمام ابعاد، حرکت خود را مهندسی‌‌‌تر پیش ببریم. دانشگاه نقش اساسی در ارائه اطلاعات و علم روز و جدید دارد و این ارتباط بیش از پیش باید تقویت شود.

بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی، مرکز نوآوری و شتاب‌دهی صادرات اتاق ایران با ارتباطی که با کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران دارد، می‌تواند در زمینه صادرات با رویکردی جدید حرکت‌‌‌های اثربخش و کارآمدتری را دنبال کند.

مدیر موسسه پژوهشی و آموزشی یونیدرو نیز به عوامل مختلف موثر بر صادرات محصولات دانش‌‌‌بنیان اشاره کرد و گفت: در این زمینه، میزان هزینه‌‌‌کرد دولت و شرکت‌های بزرگ در بخش تحقیق و توسعه، عوامل قانونی و حکمرانی، زیرساخت‌‌‌ها، نرخ موثر ارز، درجه باز بودن اقتصاد و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی اثر دارد.

امید اصغری، به تجربه موفق استرالیا در نوآوری بخش معدن اشاره و تصریح کرد: استرالیا دارای شرکت‌های بزرگی است که از استارت‌آپ‌‌‌ها حمایت می‌کنند و در عین حال، دولت سرمایه‌‌‌ای را به حمایت از نوآوری‌‌‌ها، چه در داخل کشور و چه به صورت بین‌المللی اختصاص می‌دهد. این کشور با رویکرد و برنامه‌‌‌ریزی این‌چنینی توانسته است در حوزه معدنی رشد مناسبی را تجربه کند. به باور وی، استفاده از تجربیات جهانی یکی از اقداماتی است که باید در اولویت کاری مجموعه‌‌‌های تحقیقاتی قرار بگیرد.