معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی درباره واردات برق نیز بیان کرد: در شرایط کنونی، حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰مگاوات برق وارد می‌شود و عمدتا این واردات از ترکمنستان و ارمنستان است. همواره اولویت اصلی صنعت برق تامین نیاز داخلی و مصرف برق هموطنان در داخل کشور است و تنها در صورت مازاد، اقدام به صادرات برق می‌کنیم. از ابتدای مهرماه با کاهش مصرف برق و گذر از پیک صادرات برق آغاز شد و میزان واردات کاهش یافت. ارزیابی‌های معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران با استناد به داده‌های مرکز آمار ایران از روند تولید و صادرات برق در تابستان ۱۴۰۰ نیز نشان می‌دهد که در فصل تابستان ۱۴۰۰ حدود ۱۱۰میلیارد کیلووات ساعت انرژی ‌برق در کشور تولید شده که در مقایسه با فصل مشابه سال قبل تنها ۱/ ۰‌درصد افزایش یافته است. در فصل مورد بررسی، تولید برق در نیروگاه‌‌های آبی، دیزلی، بادی و اتمی و بخاری در مقایسه با تابستان سال قبل به ترتیب با کاهش حدود ۳۰درصدی و ۸/ ۰درصدی همراه شده و در مقابل تولید برق از سوی نیروگاه‌‌های گازی و چرخه ترکیبی ۳/ ۴‌درصد افزایش یافته است.

میزان فروش داخلی برق در فصل دوم سال‌جاری، حدود ۳/ ۹۰میلیارد کیلووات ساعت بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۸‌درصد افزایش داشته است. در فصل دوم ۱۴۰۰، حدود ۶۷‌درصد از کل فروش داخلی برق در دو بخش خانگی و صنعتی مصرف شده است. دو عامل مهم افزایش فروش برق داخلی در این فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل، افزایش مصرف برق خانگی با مشارکت ۳واحد درصدی و مصرف بخش کشاورزی با سهم ۲واحد درصدی است.

در تابستان ۱۴۰۰، ۴۸۷میلیون کیلووات ساعت برق از ایران به سایر کشورها صادر و در مقابل ۹۶۱میلیون کیلووات ساعت برق، وارد کشور شده است. از ابتدای سال ۱۳۹۸ اولین بار است که میزان صادرات برق در مقایسه با واردات آن کمتر بوده که دلیل اصلی آن افت ۸۴درصدی صادرات در فصل دوم سال ‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل است. در مقایسه با تابستان ۱۳۹۹، واردات برق نیز در فصل مورد بررسی حدود ۱۲‌درصد کاهش یافته است.