به دنبال موافقت‌نامه تجارت ترجیحی هستیم

فاطمی‌امین در دیدار با قیس الیوسف، همتای عمانی خود بر گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری با عمان هم‌راستا با روابط دوستانه دو کشور تاکید کرد و گفت: آماده معرفی شرکت‌های بزرگ و توانمند ایرانی به عمان هستیم.  وی با اعلام علاقه‌مندی برای تعمیق تجارت ترجیحی میان دو کشور گفت: تجارت ترجیحی مطمئنا باعث ارتقای مناسبات و افزایش حجم مبادلات تجاری خواهد شد.

فاطمی‌امین افزود: رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با جلسات کارشناسی در این حوزه با طرف‌‌‌های عمانی موافقت‌نامه تجارت ترجیحی و لیست کالاهای مورد توافق را پیگیری خواهد کرد تا گام بسیار بزرگی برای توسعه مناسبات برداشته شود.

وزیر صمت با اشاره به علاقه‌مندی شرکت‌های ایرانی برای حضور در عمان و گسترش مراودات با این کشور، بیان کرد: آماده معرفی شرکت‌های بزرگ و توانمند ایرانی در حوزه‌های مختلف از جمله دارو، صنایع غذایی، لوازم خانگی و صنایع معدنی برای کار مشترک در عمان هستیم، البته به شرطی که ورود این شرکت‌ها توسط کارگروه ویژه‌ای تسهیل شود.  فاطمی‌امین افزود: با توجه به اینکه حوزه معدن یکی از اولویت‌‌‌های کشور عمان است، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور ما نیز در حوزه اکتشافات معدنی می‌تواند همکاری‌‌‌های مشترکی با عمان داشته باشد.  وی در ادامه با اشاره به اینکه صادرات ایران امسال به ۴۵‌میلیارد دلار خواهد رسید، گفت: این حجم از صادرات نشان می‌دهد که ما توانسته‌ایم شرایط فعلی تحریم‌ها را به خوبی مدیریت و کنترل کنیم.  وزیر صمت همچنین گردشگری سلامت را ظرفیت مشترکی برای سرمایه‌گذاری‌های دو کشور دانست و بر ایجاد پایانه‌های صادراتی و گلخانه توسط عمانی‌ها در ایران برای موضوع امنیت غذایی این کشور تاکید کرد.  فاطمی‌امین، سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه برق و اتصال شبکه برق دو کشور را از دیگر ظرفیت‌‌‌های گسترش مراودات دانست و گفت: مسیر ترانزیتی میان ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان و بندر چابهار نیز فرصت دیگری است.  وزیر سرمایه‌گذاری سلطنت عمان نیز در این دیدار با اشاره به تسهیلات دولت عمان برای سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در این کشور بیان کرد: فعالیت سرمایه‌گذاران ایرانی با مالکیت ۱۰۰‌درصد، بدون حضور کفیل عمانی و ارائه اقامت طولانی‌مدت از تسهیلاتی است که برای سرمایه‌گذاری در کشور ما برقرار شده است.

اولویت‌‌‌های عمان در سند چشم‌انداز ۲۰۴۰

در این نشست قیس الیوسف با اشاره به اعمال مشوق‌هایی برای بهبود وضعیت کسب و کارهای عمان پس از کرونا تصریح کرد: کاهش مالیات‌ها و هزینه‌های مربوط به ثبت شرکت برای تجارت و تسهیلات لازم برای تملک اراضی موردنیاز فعالان اقتصادی در این راستا بوده است.  وی در ادامه سخنان خود علاقه‌مندی کشورش را برای ارتقای مناسبات تجاری با ایران اعلام کرد و افزود: در راستای سند چشم‌انداز ۲۰۴۰ عمان، بخش‌‌‌ها و ظرفیت‌‌‌های مختلف عمان برای سرمایه‌گذاری مشترک دیده شده است. صنعت، معدن، گردشگری، شیلات، امنیت غذایی، لجستیک و خدمات و... اولویت‌های کشور ما هستند.

در این جلسه همچنین در خصوص راه‌حل‌های مختلف برای تسهیل نقل و انتقالات پولی، مالی و اعتباری بحث و تبادل‌نظر شد و طرفین راه‌‌‌حل‌‌‌های پیشنهادی خود را ارائه دادند.

همکاری‌های بهداشتی و درمانی تهران- مسقط

وزیر صمت در مسقط با احمدالسعیدی وزیر بهداشت عمان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار دو طرف ضمن بررسی زمینه‌های مشترک همکاری دو کشور و دستورکار‌‌‌های نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و عمان، در خصوص راه‌‌‌های توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های بهداشتی و درمانی رایزنی کردند.

در این دیدار که با حضور سفرای دو کشور ایران و عمان برگزار شد، دو طرف آخرین وضعیت همکاری‌های اقتصادی دو ‌‌‌کشور را مورد بررسی قرار دادند.