وزیر نیرو همچنین تکمیل پروژه‌‌‌های اولویت‌‌‌دار را به‌‌‌عنوان ضرورتی انکارناپذیر مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: مهم‌ترین برنامه ما در صنعت برق توجه هم‌‌‌زمان به طرح‌‌‌های توسعه و توجه به مدیریت و رعایت الگوی مصرف است.

اعمال محدودیت برق صنایع هم‌‌‌زمان با ایام تعمیرات اساسی، برنامه‌‌‌ریزی برای فعالیت چاه‌‌‌های کشاورزی، برخورد اقناعی برای مدیریت مصرف در بخش خانگی و تشویق افراد صرفه‌‌‌جو با نرخ خرید تضمینی برق از دیگر برنامه وزیر نیرو در سال‌جاری بود.

مدیرعامل توانیر با اشاره به روند رشد نیاز مصرف برق در تابستان‌‌‌های چندسال گذشته افزود: در حالی که نیاز مصرف برق در سال ۱۳۹۸ به ۶۰‌هزار و ۸۲۵مگاوات رسیده بود، این میزان در سال ۱۳۹۹ با رشدی نزدیک به ۵‌درصد به ۶۳‌هزار و ۸۵۴مگاوات و در سال ۱۴۰۰ به ۶۷‌هزار و ۱۲مگاوات افزایش یافت. وی به تراز منفی ۱۵‌هزار مگاواتی میان تولید و مصرف برق در تابستان سال گذشته اشاره کرد و گفت: تراز منفی تولید و مصرف امسال با تلاش‌‌‌های صورت‌گرفته به ۱۰‌هزار و ۵۰۰مگاوات کاهش یافته است، اما همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. کردی همچنین از برنامه‌‌‌ریزی برای افزایش واردات برق، استفاده از نیروگاه‌‌‌های برق‌‌‌آبی به صورت مطلوب، بهره‌‌‌گیری از نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر و مدیریت مصرف به‌عنوان عواملی که در کنار نیروگاه‌‌‌های حرارتی به کمک صنعت برق خواهند آمد، یاد کرد و افزود: امسال نقش مدیریت مصرف بازهم پررنگ خواهد بود، به طوری که رقمی در حدود ۱۰‌هزار و ۷۰۰مگاوات برای مدیریت مصرف استخراج شده که این میزان با مطالعه پتانسیل‌‌‌های موجود انجام شده است.

آرش کردی از تدوین یکصد برنامه عملیاتی برای جبران ناترازی تولید و مصرف برق خبر داد و یادآور شد: این برنامه‌‌‌ها در چهار محور شامل برنامه‌‌‌ریزی و اقدامات تامین برق، مدیریت مصرف و تقاضا، آمادگی شبکه سراسری برق و برنامه‌‌‌ریزی و مدیریت، تدوین و ابلاغ شده است. کردی درخصوص برنامه‌‌‌های مدیریت مصرف و تقاضا هم گفت: در این خصوص نسبت به مدیریت برق صنایع با همکاری وزارت صمت، تعدیل روشنایی معابر و جمع‌‌‌آوری رمزارزها، کاهش ۵۰درصدی مصرف برق ادارات و نصب کنتورهای هوشمند اقدام‌‌‌های لازم انجام شده و تا تکمیل و اجرای دقیق آن پیگیری‌‌‌ها ادامه خواهد داشت. وی همچنین از مدیریت چاه‌‌‌های کشاورزی، استفاده از مولدهای برق صنایع و اقدامات فرهنگی و اطلاع‌‌‌رسانی به‌عنوان دیگر اقداماتی یاد کرد که در راستای مدیریت مصرف و تقاضا انجام شده است. کردی در زمینه مدیریت مصرف برق صنایع و شهرک‌‌‌های صنعتی نیز اظهار کرد: در خصوص شهرک‌‌‌های صنعتی برای رویت‌پذیری و کنترل‌پذیری صد درصدی بار شهرک‌‌‌های صنعتی، تنظیم تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌های شرکت‌های توزیع نیروی برق با شهرک‌‌‌های صنعتی، الزام به استفاده حداکثری از مولدهای اضطراری در اختیار صنایع و رویت‌پذیری و کنترل‌پذیری صد درصدی بارهای پراکنده صنعتی خارج از شهرک‌‌‌های صنعتی برنامه‌‌‌ریزی شده است. مدیرعامل توانیر اضافه کرد: تاکنون با بیش از ۴۷۸‌هزار مشترک دیماندی صنعتی به منظور همکاری در برنامه‌‌‌های پیک بار تفاهم‌‌‌نامه منعقد شده است.

کردی ضمن درخواست از همه بخش‌‌‌های دولت برای همکاری با صنعت برق در مدیریت مصرف تابستان امسال، از شرکت‌های برق سراسر کشور نیز خواست تا نسبت به وصول مطالبات خود به طور جدی اقدام کنند. در این نشست، معاون برق و انرژی وزیر نیرو هم با اشاره به تعمیرات ۱۰۳‌هزار مگاواتی، از اجرای ۷۵درصدی برنامه تعمیرات نیروگاه‌‌‌های کشور خبر داد.

همایون حایری با بیان اینکه برنامه‌‌‌ریزی برای تابستان ۱۴۰۱ از سال گذشته آغاز شده است، از تدوین صد برنامه با دستور وزیر نیرو برای آمادگی و عبور موفق از تابستان سال‌جاری خبر داد.