به گزارش «ایرنا»، صدیف بیک‌‌‌زاده در پایان نخستین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در سال ۱۴۰۱ در جمع خبرنگاران افزود: مشکلات بانکی، مالیاتی، بیمه تامین اجتماعی، بازار تولیدات واحدهای صنعتی، تامین مواد اولیه و همچنین زیرساخت‌های آب، برق و گاز، از جمله مشکلات واحدهای تولیدی کشور است. وی بیان کرد: از جمله برنامه‌های ستاد در سال ۱۴۰۱ و اولویت‌‌‌های امسال، اشتغال واحدهای فعلی و همچنین احیای واحدهای راکد و نیمه‌فعال است.

بیک‌‌‌زاده بیان کرد: به‌‌‌منظور رفع مشکلات یادشده، در قالب پروژه‌هایی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بسته‌‌‌های تشویقی به مراجع ذی‌ربط پیشنهاد شده است و در این زمینه تعدادی از بسته‌‌‌ها در اسفندماه گذشته از سوی ستاد اقتصادی دولت ابلاغ شد. وی گفت: بیش از ۱۲‌هزار واحد تولیدی راکد و غیرفعال در کشور وجود دارد که ۷۰‌درصد آنها قابلیت فعال شدن دارند. بخشی از این واحدها به دلیل عدم‌وصول مطالبات از سوی بانک‌ها تملک شده‌اند که با دستور رئیس‌جمهور در قالب برگرداندن واحدها به سرمایه‌گذاران اولیه، تاکنون تعدادی از آنها به ذی‌نفع اولیه برگردانده شده است. بیک‌‌‌زاده عنوان کرد: در سال گذشته بیش از ۲‌هزار واحد راکد و غیرفعال، فعال شدند و امسال در تلاشیم بیش از یک‌هزار و ۵۰۰واحد تولیدی و صنعتی را که توسط بانک‌ها تملک شده بودند تا حد ممکن به مالکان اولیه بازگردانیم. دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور یادآور شد: همچنین ۱۶‌هزار واحد صنعتی که با کمتر از ۵۰‌درصد ظرفیت خود فعال هستند، در کشور داریم که یکی از اولویت‌‌‌های اساسی امسال، فعال‌‌‌سازی این ظرفیت‌‌‌های خالی است.

وی ادامه داد: ۷هزار واحد صنعتی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که ۲‌هزار واحد از آنها بالای ۸۰‌درصد و ۵‌‌‌هزار واحد از آنها بین ۶۰ تا ۸۰‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و با شناسایی مسائل و مشکلات آنها به دنبال فعال‌‌‌سازی‌شان هستیم.

وی بیان‌‌‌کرد: همچنین حدود ۵۳‌هزار صنعتی بین صفر تا ۶۰‌درصد پیشرفت فیزیکی در کشور وجود دارد؛ اما اولویت ما رسیدگی به مسائل و مشکلات واحدهای با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰‌درصد و دارای ظرفیت اشتغال بالاتر است.