به گزارش اتاق ایران، غلامحسین شافعی گفت: اتاق ایران پیشنهادهای سازنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای تهیه کرده تا در این کمیسیون در قالب یک تفاهم‌نامه میان دو کشور امضا شود. پیش از این هم متن تفاهم‌نامه‌ای میان دو کشور امضا شده بود؛ اما با پیشنهادی که کوبا مطرح کرده است، این متن اصلاح شده که در اجلاس کمیسیون مشترک به امضا خواهد رسید.

وی با بیان اینکه دو کشور ایران و کوبا با وجود روابط عمیق سیاسی، روابط قدرتمندی در حوزه اقتصادی ندارند، بیان کرد: درد مشترک ایران و کوبا تجربه تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکاست و از آنجا که هر دو کشور در خنثی‌سازی و دورزدن این تحریم‌ها تجارب خوبی دارند، استفاده و به اشتراک گذاشتن این تجارب می‌تواند سودمند باشد.

شافعی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متنوع و گسترده همکاری میان دو کشور بلااستفاده باقی‌مانده است، ادامه داد: به‌عنوان مثال در بخش معدن کوبا در تولید نیکل در سطح جهانی پرآوازه است و ایران هم منابع غنی نیکل و کبالت دارد که می‌تواند موضوع همکاری مشترک دو کشور باشد. همچنین در زمینه شیلات، صنایع غذایی و صنعت خودرو ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بالقوه زیادی برای همکاری وجود دارد. ایران در صنعت قطعه‌سازی پیشرفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خوبی داشته و این حوزه هم می‌تواند یکی دیگر از زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های همکاری باشد.

رئیس اتاق ایران با تاکید بر ضرورت ایجاد زمینه مبادله اطلاعات تجاری و اقتصادی میان دو کشور گفت: تجار دو کشور فاقد اطلاعات کافی از یکدیگر و فرصت‌های اقتصادی موجود در ایران و کوبا هستند که این امر به توسعه روابط اقتصادی آسیب زده است. وی با تاکید بر اینکه اتاق ایران و همین‌طور دولت به‌دنبال افزایش سطح روابط اقتصادی با کوبا هستند، بیان کرد: با توجه به بهبود نسبی کرونا علاوه‌بر اینکه امکان مبادله اقتصادی بیشتر فراهم شده، آماده اعزام هیات‌های تجاری به کوبا و پذیرش این هیات‌ها از این کشور هستیم.

فرزاد مهرانی، سرپرست امور بین‌الملل اتاق ایران نیز گفت: اگرچه رفع برخی موانع در مسیر توسعه روابط اقتصادی دو کشور از توان اتاق ایران یا سفارتخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دو کشور خارج است، اما در مورد برخی مسائل امکان تسهیل آنها از سوی سفارت وجود دارد. مشکلاتی که عمدتا از جانب تشکل‌های بخش‌خصوصی عنوان می‌شوند؛ همچون شبکه‌سازی، تبادل اطلاعات، صدور ویزا و... مشکلاتی‌اند که به‌راحتی از سوی سفارت قابل پیگیری و رفع هستند.

ضرورت پرواز مستقیم میان تهران و هاوانا

در ادامه این نشست آلبرتو گونزالس کاسالس سفیر کوبا در تهران با بیان اینکه روابط اقتصادی کوبا و ایران به‌‌خوبی روابط سیاسی دو کشور پیش‌نرفته است، گفت: این روند باید اصلاح شود. کوبا آماده همکاری با ایران است. همکاری دو کشور به دورزدن بیشتر تحریم‌ها منجر خواهد شد و این وظیفه اصلی من است.

وی با بیان اینکه کوبا به کمک بخش انرژی ایران نیاز دارد، افزود: همکاری در ساخت واکسن کرونا میان دو کشور تجربه موفقی بود که باید ادامه پیدا کند. ما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهیم در زمینه دارو همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بیشتری داشته و از تجربیات و دانش ایران استفاده کنیم. همین‌طور در حوزه معدن و کشاورزی، صنایع غذایی نیازمند آموزش، نوسازی کارخانه‌ها و تجهیزات و سرمایه‌گذاری هستیم. به‌علاوه با توجه به اهمیت رسانه در دنیای امروز و نزدیکی سیاسی دو کشور مایل به همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بیشتر در این حوزه نیز هستیم.

گونزالس‌کاسالس با اشاره به اینکه ایران از تولیدکنندگان خوب مواد غذایی است، گفت: ما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهیم شرکت‌های ایرانی در کوبا سرمایه‌گذاری کنند. این بازی برد-برد برای دو کشور است، چراکه کوبا می‌تواند پایگاهی برای صادرات محصولات ایران به آمریکای‌لاتین باشد.

سفیر کوبا با دعوت از بخش‌خصوصی ایران برای شرکت در نمایشگاهی در کوبا که بیش از ۸۰ کشور دنیا در آن حاضر خواهند بود، اظهار کرد: ما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهیم ایران غرفه بزرگی در این نمایشگاه داشته باشد تا همه محصولات خود را به نمایش بگذارد. پیشنهاد من بر‌گزاری نمایشگاه اختصاصی در هاوانا از محصولات ایرانی است.

وی با تاکید بر همکاری در حوزه گردشگری به‌ویژه گردشگری سلامت گفت: باید پروازهای مستقیم میان تهران و هاوانا برقرار شود. می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانیم با پرواز چارتر ماهانه آغاز کنیم که در اولین سفر آن تجار و نمایندگان شرکت‌های تجاری ایرانی مسافر آن باشند و به هاوانا سفر کنند. ما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهیم شرایطی فراهم کنیم که آشپزهای ایرانی به کوبا بروند و غذاهای خوب و متنوع ایرانی را به کوبایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بیشتر معرفی کنیم. سفیر کوبا در ایران گفت: ما آمادگی داریم در بخش صدور ویزا همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بیشتری داشته باشیم و مراحل کار را آسان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر کنیم. آماده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم ویزاکارت صادر کنیم. ویزاکارت به‌سرعت و به‌سادگی هنگام پرواز به مسافران اعطا می‌شود. این برای تجار و توریست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دو کشور عالی خواهد بود.

در ادامه شافعی خطاب به سفیر کوبا در تهران گفت: باید به‌عنوان واقعیت پذیرفت که پایداری روابط سیاسی در سایه توسعه روابط اقتصادی ممکن خواهد بود و دو کشور باید سطح روابط اقتصادی خود را هرچه زودتر ارتقا داده و به سطح پایداری برسانند. وی با تاکید بر اینکه ایران و کوبا در حوزه محصولات کشاورزی مکمل یکدیگر هستند، بیان کرد: بسیاری از محصولات کشاورزی کوبا جزو محصولات وارداتی ایران و بسیاری از محصولات کشاورزی ایران موردنیاز بازار کوبا هستند و این می‌تواند به توسعه بیشتر همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی دو کشور منجر شود.  رئیس اتاق ایران با تاکید بر اینکه برقراری پرواز مستقیم میان ایران و کوبا بر سطح تجارت دو کشور اثرگذار است، گفت: یکی از موانع بزرگ روابط تجاری ایران و کوبا مشکل حمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ونقل است. برقراری پرواز مستقیم بر جذب توریست و افزایش رفت و آمد تجار اثرگذار است، بنابراین هر دو طرف باید تلاش کنند این اتفاق بیفتد.