به گزارش پاون، محمد شهریاری با بیان اینکه حجم ذخایر سدهای تامین‌کننده آب شرب استان تهران، در حال حاضر ۵۰۰میلیون مترمکعب است که در مقایسه با میزان ۷۷۰میلیون مترمکعبی روز مشابه سال گذشته، ۲۶۹میلیون مترمکعب کاهش نشان می‌دهد، اظهار کرد: میزان بارش از ابتدای سال‌جاری تاکنون تنها حدود ۲/ ۱۱میلی‌متر بوده که این آمار کاهش ۷۶درصدی بارش را نسبت به متوسط بلندمدت نشان می‌دهد.

وی افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، تنها ۲/ ۱۶۱میلی‌متر باران باریده، در حالی که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۲۱۵میلی‌متر بوده است؛ این امر یعنی با کاهش حدود ۲۵درصدی بارندگی‌‌‌ها از ابتدای سال‌‌‌ آبی تاکنون مواجه هستیم.

مدیر دفتر بهره‌‌‌برداری از تاسیسات آبی و برق‌‌‌آبی شرکت آب منطقه‌‌‌ای تهران، با بیان اینکه متوسط مخزن نرمال برای سدهای تهران در انتهای فروردین‌ماه در شرایط نرمال‌‌‌ آب‌وهوایی، ۸۳۸میلیون مترمکعب بوده است، اظهار کرد: اگر بخواهیم ذخیره ۵۰۰میلیون مترمکعبی فعلی سدهای پنج‌گانه تهران را با میزان متوسط مخزن نرمال مقایسه کنیم، کاهش ۳۳۸میلیون مترمکعبی را نسبت به ذخایر سدها در سال‌های نرمال شاهد هستیم.

طبق اعلام وزارت نیرو، وی درباره آخرین وضعیت سدهای مورد بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌‌‌ای تهران تا پایان روز یکشنبه چهارم اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ یادآور شد: حجم آب سد امیرکبیر حدود ۹۰میلیون مترمکعب است، در حالی که این میزان در روز مشابه سال گذشته ۱۶۸میلیون مترمکعب بوده است. حجم آب سد طالقان از ۳۲۱میلیون مترمکعب در سال گذشته به ۲۲۵میلیون مترمکعب و حجم آب سد لار از ۹۶میلیون مترمکعب به ۵۶میلیون مترمکعب رسیده است. شهریاری افزود: حجم آب ذخیره‌شده در سد لتیان سال گذشته حدود ۵۴میلیون مترمکعب بود که امسال به ۵۸میلیون مترمکعب افزایش پیدا کرده است. همچنین حجم آب سد ماملو از ۱۳۲میلیون مترمکعب به ۷۱میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌‌‌آبی شرکت آب منطقه‌‌‌ای تهران با اشاره به سیر نزولی میزان بارندگی‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته و بلندمدت و ادامه این روند، ضمن تاکید بر ضرورت مدیریت و کنترل مصرف آب در بخش شرب برای مقابله با کم‌آبی ‌‌‌در سال آبی پیش‌رو، اظهار کرد: برای عبور از شرایط کم‌آبی و تامین آب شرب پایدار به‌‌‌ویژه در فصول گرم سال، همراهی و همکاری مردم و مسوولان امری اجتناب‌‌‌‌ناپذیر و مهم است تا بتوانیم براساس برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های انجام‌شده در تابستان پیش‌رو که روزهای اوج مصرف آب خواهد ‌‌‌بود، مشکلی در خدمت‌رسانی به مردم نداشته باشیم.