پاداش مشترکان صرفه‌جو

وزیر نیرو گفت: پاداش مشترکان صرفه‌جو از ابتدای خردادماه در قبض برق آنان لحاظ می‌شود. به گزارش وزارت نیرو، علی‌اکبرمحرابیان افزود: این پاداش‌‌‌ها از اول خردادماه در سیستم دیسپاچینگ لحاظ شده و اعمال می‌شود و مشترکان می‌‌‌توانند به‌ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف، ۵۰۰تومان پاداش بگیرند. این پاداش برای ما معادل تامین هزینه برق است، یعنی وزارت نیرو به‌‌‌جای خرید برق با اعطای پاداش، زمینه تامین پایدار را فراهم می‌کند و امیدواریم کاهش مصرف با وجود این پاداش‌‌‌ها بسیار چشمگیر باشد.وزیر نیرو اظهار کرد: از مشترکان پرمصرف نیز خواهش می‌‌‌کنیم که نسبت به صرفه‌‌‌جویی و مصرف معادل اکثریت مردم اقدام کنند. مشترکی داریم که ۵۰برابر یک خانواده معمولی برق مصرف می‌کند و به‌‌‌طور طبیعی تداوم این مصرف براساس تقاضای همه مردم با استفاده از کنتور هوشمند محدود خواهد شد.

محرابیان درباره میزان خاموشی‌‌‌ها در سال‌های اخیر یادآور شد: در تابستان‌‌‌های متوالی و در سه‌زمستان، کشور با مساله خاموشی روبه‌‌‌رو بوده است. در زمستان گذشته با خاموشی روبه‌‌‌رو نشدیم و صنعت برق با تامین سوخت از سوی وزارت نفت بدون هیچ مشکلی و به صورت پایدار برق همه بخش‌‌‌ها را تامین کرد، به گونه‌‌‌ای که صنعت فولاد بیشترین رشد را میان کشورهای جهان به خود اختصاص داد و این حاکی از تامین پایدار برق است.وزیر نیرو با بیان اینکه در تابستان سال گذشته با ۱۵‌هزار مگاوات ناترازی روبه‌رو بودیم، گفت: با فرض رشد ۵/ ۴ تا ۵درصدی اوج مصرف برق، این عدد در سال‌جاری با فرض شرط فعالیت‌نکردن به ۱۹‌هزار مگاوات ناترازی در سال‌جاری می‌‌‌رسید که معادل ۲۵‌درصد تولید برق کشور است.

محرابیان درباره برنامه‌‌‌های پوشش ناترازی صنعت برق، گفت: از روز شروع به کار دولت، برنامه‌‌‌ریزی برای تامین پایدار برق شروع شد که بخشی از آن در حوزه افزایش ظرفیت نیروگاه و بخشی دیگر به حوزه مدیریت مصرف و کنترل تقاضا می‌‌‌پرداخت.وزیر نیرو درباره برنامه توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور بیان کرد: در ابتدای راه برنامه توسعه ۳۰‌هزار مگاواتی صنعت برق را داشتیم، اما با توجه به روند روبه‌‌‌رشد تولید در کشور دیدیم که نمی‌‌‌توان پاسخ تقاضا را در سال‌های آتی داد. بر این اساس، میزان برنامه برای چهار سال آتی و افزایش ظرفیت به ۳۵‌هزار مگاوات شامل سه‌بخش یعنی ۱۵‌هزار مگاوات نیروگاه‌‌‌های حرارتی مرتبط با وزارت نیرو، ۱۰‌هزار مگاوات نیروگاه‌‌‌های صنایع و ۱۰‌هزار مگاوات نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر تبدیل شد.وی افزود: هم‌اکنون از ۱۰‌هزار مگاوات نیروگاه صنعتی، عملیات ۵‌‌‌هزار و ۴۰۰مگاوات شروع شده و نخستین نیروگاه صنایع در تابستان سال‌جاری به مدار می‌‌‌آید، بر این اساس امیدوارم نیروگاه‌‌‌های صنایع به بیش از ۱۰‌هزار مگاوات برسند.

این عضو کابینه دولت سیزدهم درباره هزینه ساخت نیروگاه، گفت: نیاز است برای ساخت یک‌کیلووات ظرفیت نیروگاه حرارتی ۴۰۰یورو هزینه کنیم، این در حالی است که برنامه ارتقای یک‌‌‌هزار و ۱۱۵مگاواتی با هزینه بسیار کمتری زمینه افزایش تولید برق را مهیا می‌کند و به عبارت دیگر، متوسط ارتقای توان برای هر کیلووات ساعت، ۳۰یورو هزینه دارد که بیانگر هزینه بسیار کم ارتقای توان است.محرابیان افزود: در مرحله بعد به سراغ واحدهای سیکل ترکیبی رفتیم تا با ایجاد واحدهای بخار به میزان یک‌سوم ظرفیت نیروگاه‌‌‌ها بدون سوخت نسبت به تولید برق اقدام کنیم و افزایش راندمان نیروگاه‌‌‌ها را شاهد باشیم، به این ترتیب امسال ۱۲واحد بخار نیروگاه‌‌‌های سیکل ترکیبی به بهره‌‌‌برداری می‌‌‌رسد.

وی گفت: ۱۹‌هزار مگاوات ناترازی با فرض این است که هیچ حرکتی نکنیم، بر این اساس با افزایش توان اتفاق‌افتاده تا پایان دوره گرما بیش از ۶‌هزار مگاوات از ناترازی کاسته می‌شود.محرابیان افزود: اعتقاد داریم تولید برق باید اقتصادی باشد و بخش خصوصی با توجیه وارد این برنامه شود. یکی از اشکال‌‌‌های سال‌های اخیر این بود که تولید اقتصادی نبود، در همین خصوص برنامه‌‌‌ها در این حوزه با اصلاح اقتصاد برق کلید خورد.وی ادامه داد: برنامه دوم فروش برق به‌عنوان کالای رقابتی از طریق بورس انرژی است که سعی می‌‌‌کنیم طی ماه‌‌‌های آتی با عرضه برق در بورس انرژی زمینه رقابت را فراهم کنیم.وزیر نیرو با اشاره به اینکه ناترازی مربوط به بخش اندکی از سال است و در بسیاری از ماه‌‌‌های سال با مازاد عرضه روبه‌‌‌رو هستیم، گفت: البته ضوابط ایجاب می‌کند که بازار رقابتی در همه شرایط مطابق دستورالعمل‌‌‌ها عمل کند، این را هم بگویم که قرار نیست همیشه در ناترازی باشیم.

این مقام مسوول درباره اهمیت نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر کشور، اظهار کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی از آن جهت اهمیت دارد که بدون سوخت نسبت به تامین برق اقدام می‌کند. در حقیقت برنامه ما در حوزه ارتقای واحدهای بخار نیروگاه‌‌‌های گازی و نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر با توجیه کمبود سوخت مدنظر قرار گرفته است. بر این اساس تاکنون ۱۲واحد نیروگاه تجدیدپذیر به مدار آمده است.وزیر نیرو بر توسعه برق تجدیدپذیر تاکید و عنوان ‌‌‌کرد: برق هسته‌‌‌ای برق پاکی است که بسیار اقتصادی است، به‌‌‌طور حتم از تولید برق هسته‌‌‌ای حمایت می‌‌‌کنیم؛ زیرا در شبکه توزیع گسترده با ظرفیتی که در آینده به ۱۲۰‌هزار مگاوات می‌رسد، ضرورت دارد نیروگاه‌‌‌های هسته‌‌‌ای زمینه افزایش پایداری را به وجود آورند.محرابیان، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را مورد اشاره قرار داد و گفت: گلایه نیروگاه‌دارها گلایه درستی است و به آنان حق می‌‌‌دهیم؛ زیرا سرمایه‌گذار هزینه کرده و با استفاده از توان فنی کشور توقع تولید برق اقتصادی را دارد.

او افزود: تاخیر در پرداخت‌‌‌ها در کنار بی‌‌ثباتی قیمتی زمینه این گلایه‌‌‌ها را به وجود آورده است. اما در وزارت نیرو اتاق فکری با حضور متخصصان داریم و تلاش می‌‌‌کنیم ضمن توسعه روش‌های اقتصادی، انگیزه سرمایه‌گذار برای توسعه صنعت برق را جلب کنیم. وزیر نیرو اضافه‌‌‌کرد: باید برای قشر قابل‌توجهی برق را به صورت یارانه‌‌‌ای تامین کنیم و این روش باید با سازوکارهایی زمینه فشار وارد کردن بر نیروگاه‌‌‌داران را فراهم نکند.محرابیان درباره احتمال قطعی برق، گفت: می‌‌‌توانیم طوری حرکت کنیم که مشکلات مردم به حداقل برسد، در مورد تعمیرات نیروگاهی یک‌کار استثنایی انجام شد و همه ظرفیت‌‌‌های نیروگاه‌‌‌های موجود در کشور به طور کامل تعمیر شد. وزیر نیرو گفت: در بخش نیروگاه‌‌‌های برق‌آبی بعد از هشت‌سال تعمیرات همه واحدها به اتمام رسید. البته این مساله که خاموشی نداشته باشیم، به رفتار مشترکان بستگی دارد.محرابیان عنوان کرد: برنامه بخش تجدیدپذیرها توسعه ۱۰‌هزار مگاواتی بود که از شهریورماه سال گذشته تا شهریورماه سال‌جاری ۶۰۰مگاوات به بهره‌‌‌برداری خواهد رسید.

البته این اقدام کوتاه‌مدت است و با استفاده از ظرفیت قانون رفع موانع تولید از شورای اقتصاد مجوز گرفتیم تا برای ۴‌هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی فراخوان برگزار کنیم. از سوی دیگر در سه‌ماه آینده ساخت این ۴‌هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی آغاز خواهد شد.وزیر نیرو ادامه داد: در شورای اقتصاد طرح ۳‌‌‌هزار مگاوات نیروی بادی برای اخذ مجوز مطرح شده است که در برخی از نقاط کشور از جمله منطقه شرق، توسعه پیدا خواهد کرد.وی درباره سه‌ویژگی مثبت نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر گفت: بی‌‌نیازی به سوخت، دوستدار محیط‌زیست بودن و بی‌‌نیازی به آب از جمله ویژگی مثبت نیروگاه تجدیدپذیر است. وزیر نیرو ادامه داد: ۱۰‌هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر عدد بسیاری بزرگی است و برخی متخصصان در اوایل کار نسبت به تحقق آن ابراز نگرانی داشتند.

اگر خاطرتان باشد این وضعیت را در توسعه صنایع سیمان و فولاد هم داشتیم، اما اگر یک فعالیت اقتصادی باشد، طبیعتا جهشی در توسعه آن اتفاق خواهد افتاد و به تحقق برنامه بسیار خوش‌بین هستیم.محرابیان گفت: در بخش خانگی طرحی جلو می‌رود تا با استفاده از نیروگاه‌‌‌های کوچک‌مقیاس خورشیدی با عنوان ابزار کمک‌معیشتی خانوارهای کم‌درآمد زمینه ایجاد درآمد برای آنها را مهیا کند که از محل ردیف بودجه، تسهیلاتی به این خانواده‌‌‌ها داده خواهد شد و با خرید برق مازاد درآمد ثابتی ایجاد می‌شود، بر این اساس در سال ۱۴۰۱ در این حوزه جهشی در پیش‌رو داریم.وزیر نیرو درباره اینکه شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در تولید پنل زیاد هستند، بیان کرد: در بخش تولید سلول خورشیدی دو شرکت بزرگ با ظرفیت هر یک ۱۵۰۰مگاوات سلول خورشیدی در سال را داریم.محرابیان افزود: اعتقاد داریم دولت باید الگو باشد، اما مصارف خارج از الگوی دولت زیاد است و بر این اساس مطابق مصوبه هیات‌وزیران که اخیرا اخذ شد، اداره‌‌‌ها مکلفند در ساعات اداری نسبت به صرفه‌‌‌جویی حداقل ۳۰درصدی و در ساعات غیر‌اداری نسبت به صرفه‌‌‌جویی ۶۰درصدی اقدام کنند.

علاوه بر این تغییر ساعت اداری و انتقال آن به ساعت صبحگاهی نیز در دستور کار قرار می‌گیرد. وزیر نیرو گفت: رفتار اداری و دستگاه‌‌‌های دولتی با روش‌های روزآمدی نظیر استفاده از اینترنت اشیا پایش شده و به مردم گزارش خواهد شد.محرابیان عنوان کرد: امیدواریم دستگاه‌‌‌ها این مصوبه قانونی را رعایت کنند. البته در دو، سه‌هفته ابتدایی لیست دستگاه‌‌‌هایی که اقدامی به کاهش مصرف نمی‌‌‌کنند، رسانه‌‌‌ای نمی‌شود، اما در ادامه اگر دستگاهی به مصرف زیاد ادامه داد، مطابق مصوبه هیات دولت برق آن قطع خواهد شد، مردم هم محرم هستند و نام این دستگاه‌‌‌ها را به آنها اعلام خواهیم کرد.وزیر نیرو با اشاره به اینکه در بخش تجاری، کشاورزی و صنایع امسال ۴۵۰‌هزار تفاهم‌‌‌نامه به‌منظور مدیریت مصرف امضا کرده‌‌‌ایم، گفت: در بخش کشاورزی با تمام کشاورزان که متقاضی تفاهم بودند، تفاهم شده است که در ساعات گرما با توجه به کاهش راندمان آبیاری انرژی محدود شده و در باقی ساعات برق به صورت رایگان در اختیار آنها قرار گیرد.محرابیان افزود: امیدواریم در بخش خانگی با پاداش‌‌‌های در نظر گرفته‌شده صرفه‌‌‌جویی چشمگیری داشته باشیم. بیش از ۷۵‌درصد مردم ایران الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و کمتر از ۲۵‌درصد بالای الگو هستند که عمده آنها در محدوده الگو به‌‌‌سر می‌‌‌برند و با اندکی صرفه‌‌‌جویی به جرگه کم‌مصرف‌‌‌ها منتقل خواهند شد.

وزیر نیرو گفت: حدود ۶۵۰‌هزار مشترک بدمصرف داریم، اعتقاد ما به پاداش است و تا پنج‌برابر خرید قیمت برق به مشترکانی که اقدام به صرفه‌‌‌جویی کنند پاداش خواهیم داد. الگوی مصرف در مناطق عادی ۳۰۰کیلووات است که این عدد در مناطق گرم تا ۱۰برابر افزایش پیدا می‌کند.محرابیان درباره پاداش‌‌‌های کم‌‌‌مصرفی گفت: اگر مشترکی سال گذشته ۳۰۰کیلووات مصرف می‌‌‌کرد و ‌‌‌اکنون با کاهش ۵۰کیلوواتی به عدد ۲۵۰کیلووات برسد، به‌ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌‌‌جویی ۵۰۰تومان پاداش گرفته که معادل ۲۵‌هزار تومان می‌شود.وی تصریح کرد: هزینه قبض این مشترک برای مصرف ۲۵۰کیلووات نیز ۲۵‌هزار تومان است که معنای رایگان‌شدن قبض را می‌دهد. حال اگر این مشترک به‌جای ۲۵۰ کیلووات ۲۰۰کیلووات مصرف کند، ۳۰‌هزار تومان پاداش خواهد گرفت و در قالب بستانکاری یا به‌صورت نقدی می‌‌‌تواند پاداش خود را دریافت کند.‌‌‌