او با بیان اینکه تمام تلاش صنعت برق برای تابستان سال ۱۴۰۱ بر مدیریت و کنترل وضعیت و پیشگیری از شرایط ایجادشده برای شهروندان در سال ۱۴۰۰ متمرکز شده است، اظهار کرد: مطابق برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های انجام‌شده، هیچ‌گونه برنامه‌‌‌ای برای اعلام جدول خاموشی وجود ندارد و تمام تلاش همکاران صنعت برق این است که با استفاده از ظرفیت‌‌‌های مدیریت مصرف و ابزارهایی که در این حوزه وجود دارد، بتوانیم این شرایط را مدیریت کنیم. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران با بیان اینکه هدف این است که تابستان امسال را با حداقل محدودیت یا بدون محدودیت پشت سر بگذاریم، گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه برنامه‌‌‌ای برای خاموشی وجود ندارد و سیاستی در این زمینه تعریف نشده است. وی با اشاره به علت وقوع خاموشی‌‌‌های پراکنده در کشور، اظهار کرد: شبکه برق تهران بسیار وسیع است، به‌‌‌طوری که بیش از ۳۲‌هزار کیلومتر شبکه در تهران وجود دارد. این حجم از شبکه به دلیل ماهیت فنی آن، هم در شرایط عادی و هم در شرایط گرمای هوا بر اثر عبور جریان دچار عارضه یا حادثه می‌شود.

به گفته ناظریان، علاوه بر این برخی عوامل همچون توفان، برخورد اشیای خارجی یا مسائلی از این قبیل، ممکن است موجب ایجاد اختلال در شبکه شود و به سبب آن شاهد بروز خاموشی‌‌‌های موقت و پراکنده در سطح تهران باشیم. وی با بیان اینکه این قطعی‌‌‌ها در مقابل ظرفیت‌‌‌های تامین برق در تهران در حداقل قرار دارد و علت آن هم مربوط به ذات شبکه و مسائل فنی شبکه است، اظهار کرد: هیچ‌گونه محدودیتی برای تولید برق در کشور وجود ندارد و برنامه‌‌‌ریزی ما این است که بر همین اساس نیز ادامه دهیم.

کمبود برق در پایتخت جدی است

استاندار تهران با بیان اینکه این استان با کمبود جدی برق مواجه است، گفت: در اوج مصرف برق با کسری حدود ۳‌هزار مگاواتی برق مواجه هستیم. محسن منصوری با اشاره به فصل تابستان و افزایش مصرف برق به «ایرنا» گفت: کمبود برق یکی از مشکلات جدی استان تهران است که متاسفانه در سال‌های اخیر و در دولت‌های گذشته این مشکل بزرگ تدبیر نشد. وی در خصوص قطعی برق خانگی که هرسال در فصل تابستان روی می‌دهد، گفت: تلاش داریم که این اتفاق امسال روی ندهد و قطعی برق خانگی و تجاری خط‌قرمز استانداری است و تلاش داریم با خاموشی صنایع پرمصرف و همچنین تغییر شیفت کاری برخی صنایع از روز به شب جلوی این کار را بگیریم. استاندار تهران با بیان اینکه از مردم می‌خواهیم در فصل تابستان در مصرف برق صرفه‌جویی داشته باشند، اظهار کرد: اگر خانواده‌های تهرانی در فصل تابستان حدود ۵ تا ۱۰‌درصد صرفه‌جویی کنند، به اندازه دو تا سه نیروگاه به مجموعه برق استان تهران اضافه خواهد شد؛ به همین منظور از مردم می‌خواهیم که در زمینه مصرف برق صرفه‌جویی داشته باشند. وی با اشاره به تغییر ساعات ادارات دولتی نیز گفت: این اقدام هم در زمینه صرفه‌جویی در مصرف برق انجام شد.

رشد ۵/ ۴درصدی مصرف برق در کشور

سخنگوی صنعت برق نیز گفت: پنج‌شنبه رکورد ۵۹‌هزار و ۹۹۷مگاوات را در مصرف برق ثبت کردیم که این رقم در مقایسه با روز مشابه سال گذشته حدود ۵/ ۴‌درصد رشد نشان می‌دهد. مصطفی رجبی‌مشهدی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: بیشترین مصرف برق در تابستان متعلق به وسایل سرمایشی است. از ۵۹‌هزار و ۹۹۷مگاوات برق مصرف‌شده، حدود ۲۷‌هزار مگاوات مربوط به وسایل و دستگاه‌‌‌های سرمایشی است. البته تاکنون حدود ۲۳‌هزار مگاوات در مدار مصرف قرار گرفته است و بقیه هم در روزهای آینده روشن خواهد شد. یک‌سوم برق کشور در بخش صنعت و تولید کشور مصرف می‌شود که صنایع بزرگ و انرژی‌بر، بخش عمده‌‌‌ای از این مصرف را به خود اختصاص می‌دهند. وی تصریح کرد: اگر در بخش اداری پس از خاتمه کار همه وسایل سرمایشی و وسایل برقی خاموش شود، تقریبا حدود ‌هزار تا‌ هزار و ۲۰۰مگاوات کاهش مصرف را به دنبال خواهد داشت. این به‌اصطلاح خاتمه کاری است که در ساعت ۱۳:۳۰ صورت می‌گیرد. البته ما نظارت‌‌‌های دیگری هم امسال در بخش اداری داریم. همه دستگاه‌‌‌های اجرایی در دوره فعالیت اداره حتما باید ۳۰‌درصد مصرف برقشان را نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دهند.