به گزارش «ایسنا»، ناصر اسکندری در نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر غیر از نیروگاه‌های مستقر در جزایر، مابقی به شبکه برق متصلند، افزود: طبق آمارها مصرف انرژی در ایران بالاتر از متوسط جهانی است. اگر حتی ۱۰۰وات از مصرف برق کم کنیم، به ذخیره‌سازی منابع آتی انرژی کمک می‌شود. وی با تاکید بر اینکه ۹۵‌درصد انرژی مصرفی از طریق نیروگاه‌‌‌های حرارتی تامین می‌شود، بیان کرد: مابقی انرژی توسط نیروگاه‌‌‌های اتمی، برق‌آبی، دیجی‌‌‌ها و تجدیدپذیرها تامین می‌شود. اسکندری افزود: در شرایط فعلی ۵۱‌هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در کشور وجود دارد که به لحاظ تعمیرات در شرایط بهینه به سر می‌‌‌برند و طبق فعالیت مستمر تعمیرات اساسی ‌‌‌آنها از مهر تا خرداد انجام شده است.

معاون راهبری تولید شرکت نیروی برق حرارتی با بیان اینکه در حال حاضر تعمیرات اساسی تمامی نیروگاه‌‌‌ها انجام شده است و آنها به طور کامل در مدار بهره‌‌‌برداری هستند، گفت: در اصفهان با توجه به محدودیت‌های آبی بهره‌‌‌برداری با ملاحظاتی انجام می‌شود؛ اما آمادگی تولید صددرصدی وجود دارد. اسکندری اظهار کرد: امسال برای نخستین‌بار بیش از ۹۴‌هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌‌‌سازی نیروگاه‌‌‌های حرارتی پیش از شروع پیک مصرف برق تابستان به پایان رسیده است. معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی فصول گرم سال را روزهای اوج مصرف برق کشور دانست و افزود: آمادگی کامل نیروگاه‌‌‌ها برای تولید برق پایدار هدف اصلی این مجموعه است؛ از این رو هر سال پس از عبور از فصل گرم سال و شروع مهرماه، فصل تعمیرات نیروگاه‌‌‌های حرارتی آغاز می‌شود و باید تا خردادماه سال بعد به پایان برسد؛ چرا که از خردادماه با افزایش مصرف برق کشور باید نیروگاه‌‌‌ها آمادگی کامل برای پاسخگویی به بار مصرف این بازه زمانی را داشته باشند.

اسکندری با اشاره به آمادگی نیروگاه‌‌‌های کشور در برابر تهدیدهای احتمالی، گفت: در حوزه پدافند غیرعامل آمادگی کاملی در نیروگاه‌‌‌های حرارتی وجود دارد و شبکه نیروگاه‌‌‌ها کاملا ایزوله است. به همین دلیل تاکنون تهدید جدی و موثری در این بخش نداشته‌‌‌ایم. در بخش آماده‌‌‌سازی نیروگاه‌‌‌ها تمامی مسائل پدافند غیرعامل مورد توجه قرار گرفته است و خوشبختانه در این بخش آمادگی کامل وجود دارد.