در همین رابطه شورای صنفی نمایش هم در ماه‌های اخیر سعی کرده آرایش فیلم‌ها را به گونه‌ای بچیند که هم بتواند پای مخاطبان را به سالن‌های سینما باز کند و هم فیلم‌های خاص را روی پرده ببرد. البته در ماه‌های اخیر و بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل کابینه جدید در حوزه سینما هم اتفاقاتی رخ داده که در مجموع به نفع سینما بوده است. رفع توقیف برخی فیلم‌های مطرح که سال‌ها در توقیف به سر می‌بردند یکی از مهم‌ترین اتفاقات اخیر است. آثاری که توسط کارگردانان سرشناسی ساخته شدند؛ اما به دلایلی امکان اکران آنها وجود نداشت و گویا این مشکل در دوره فعلی حل شده است.

با پایان فصل تابستان و آغاز پاییز اکران پاییزی از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد و فیلم‌های «مالاریا» ساخته‌ پرویز شهبازی، «ایتالیا ایتالیا» اولین تجربه کارگردانی کاوه صباغ‌زاده، «زرد» اولین ساخته مصطفی تقی‌زاده و «قهرمانان کوچک» به کارگردانی حسین قناعت در ژانر کودک روی پرده رفتند و از امروز هم سه فیلم «خانه دختر » به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی، «خفه‌گی» به کارگردانی فریدون جیرانی و «حقه‌باز دم‌دراز» به کارگردانی علیرضا محمود زاده به چرخه اکران اضافه می‌شوند تا فصل جدیدی در اکران سینما‌ها رقم بخورد. در میان فیلم‌های جدید دو اثر در ژانر کودک و نوجوان به چشم می‌خورد.

ژانری که در سال‌های اخیر با بی‌مهری فراوانی روبه‌رو شده است و سینماگران ایرانی به خواسته این گروه سنی در بازار سینما توجهی نکردند و حالا فرصتی پیش آمده است تا خانواده‌ها بتوانند فرزندان خود را به تماشای فیلم‌های کودک و نوجوان هم ببرند. نکته مهم در اکران فصل پاییز توجه شورای صنفی نمایش به تنوع ژانرها است و کارها به‌گونه‌ای چیده شده تا مخاطبان قدرت انتخاب داشته باشند و بتوانند با توجه به سلیقه فردی خود اثری را برای تماشا انتخاب کنند.

خانه دختر

 نمایی از فیلم«خانه دختر»

با این حال نکته قابل توجه در میان فیلم‌هایی که از امروز روی پرده می‌آیند نمایش فیلم «خانه دختر» است که پس از سه سال توقیف روی پرده می‌رود. فیلم‌نامه این اثر را پرویز شهبازی کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس سرشناس کشور نوشته و تهیه کنندگی آن را محمد شایسته برعهده داشته و در سال 93 ساخته شده است. ماجرای فیلم درباره دو دختر دانشجو است که به دنبال کشف راز مرگ هم‌دانشگاهی خود، درست در روز پیش از مراسم عروسی‌اش هستند. در همین بین مرتضی قصد دارد خانه کوچکشان را زیر قیمت بفروشد تا زودتر از محله و نگاه سنگین مردمانش فرار کند. حامد بهداد، نسیم ادبی، پگاه آهنگرانی، رویا تیموریان، بهناز جعفری، باران کوثری، محمدرضا هدایتی، بابک کریمی، رعنا آزادی‌ور، نادر فلاح، پردیس احمدیه، امیرعلی نبویان‌‌‌ و مهدی خنجری در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم قرار است در گروه آزاد اکران شود.

خفه‌گی

 نمایی از فیلم«خفه‌گی»

از سویی دیگر نام فریدون جیرانی کارگردان پیشکسوت سینمای ایران هم برای مخاطبان سینما مهم است. طبیعی است که اکران فیلم جدید این کارگردان با عنوان «خفه‌گی»‌ برای خیلی‌ها مهم به حساب می‌آید. جیرانی پس از مدت‌ها در سال گذشته با «خفه‌گی» به سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر آمد و با این اثر اجتماعی توانست نظر بسیاری از منتقدان را به لحاظ کیفیت و جلوه‌های ویژه بصری، نورپردازی، فیلم‌برداری و طراحی صحنه و لباس  جلب کند. داستان فیلم جیرانی این بار نیز یک مشرقی به همراه دارد، فضای فیلم فضایی مالیخولیایی و وهم‌آلود است که دیدنش خالی از لطف نیست. در این فیلم نوید محمد زاده، الناز شاکردوست، پردیس احمدیه، غلامحسین لطفی، احسان امانی، اسدالله یکتا با هنرمندی ماهایا پطروسیان و با حضور افتخاری پولاد کیمیایی به ایفای نقش پرداخته‌اند. همزمان با فیلم‌برداری، بهرام دهقانی تدوین، حسین ابوالصدق صداگذاری و کارن همایون‌فر ساخت موسیقی «خفه‌گی» را برعهده داشتند.

حقه‌باز دم‌دراز

 نمایی از فیلم«حقه‌باز دم‌دراز»

همان‌طور که گفته شد در بین فیلم‌های تازه یک اثر در ژانر کودک و نوجوان هم دیده می‌شود. «حقه‌باز دم‌دراز» اولین فیلم بلند سینمایی علیرضا محمودزاده است که بانام قبلی «جوراب‌شو و پینوکیو» ساخته شد و پروانه نمایش گرفت؛ اما تغییر نام یافت و به حقه‌باز دم‌دراز تغییر کرد. این فیلم اثری موزیکال و عروسکی محسوب می‌شود و قصه‌اش درباره عروسک‌های عمو پیرداد است که از خانه می‌گریزند و مشکلاتی را به وجود می‌آورند. سحر ولد بیگی، احمدرضا اسعدی، مریم شاه ولی، محمد مایلی، مجید مختارپور، ترنم کرمانیان و... بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

پیش بینی فروش

به نظر می رسد با اکران این فیلم ها بازار اکران بتواند رونقی نسبی را تجربه کند. فیلم حاشیه‌ساز خانه دختر به احتمال بسیار با استقبال قابل توجه مخاطبان روبه رو خواهد شد و فیلم خفه گی نیز با توجه به تفاوت بسیار زیادش با آثار کارنامه جیرانی به احتمال زیاد مخاطبان بسیاری را به سالن های سینما خواهد کشاند. با این حال به نظر نمی رسد که بازار پاییزه سینماها بتواند رونق رکوردشکنی داشته باشد.