چکش360هزار دلاری ساتبیز روی درخت‌های سهراب

 در کل هنر ایرانی در سال‌های اخیر مورد توجه کلکسیونرهای مشهور جهان قرار گرفته و آنها اعتقاد دارند سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند آینده خوبی را برایشان به ارمغان بیاورد. ساتبیز یک حراج‌خانه چندملیتی آمریکایی است که یکی از بزرگ‌ترین حراجی‌های آثار هنری، جواهر و مجموعه‌ها به شمار می‌آید. فعالیت‌های ساتبیز سه بخش است: حراجی، مالی و توزیع. ساتبیز چهارمین حراجی قدیمی جهان است که همچنان در ۹۰ مرکز در ۴۰ کشور فعال است. در دسامبر ۲۰۱۱ ساتبیز ۱۴۴۶ کارمند در جهان داشت و در آن سال بزرگ‌ترین تجارت آثار هنری را در جهان با مجموع فروش ۸/ ۵ میلیارد دلار در اختیار داشت.  امشب نیز حراج کریستیز، مهم‌ترین برند جهانی حراج‌های هنری و جدی‌ترین رقیب ساتبیز، در همان شهر لندن برگزار ‌و در این حراجی هم ۵۷اثر از هنرمندان خاورمیانه عرضه می‌شود که از این مجموع ۱۴ اثر ایرانی است. رقابت این دو رقیب سنتی در عرضه آثار هنری خاورمیانه با محوریت آثار هنری ایران در چند سال گذشته قابل توجه بوده است؛ اما امسال و در هفته جاری این رقابت پررنگ‌تر بوده است.

درخشش ایرانی‌ها در ساتبیز

دوشنبه شب ۲۳ اکتبر برابر با اول آبان‌ماه حراج آثار قرن بیستم خاورمیانه ساتبیز با ارائه ۵۷ اثر در لندن برگزار شد و ۲۰ اثر از ۱۶ هنرمند معاصر ایران در این حراج چکش خوردند. حراج ساتبیز لندن که به آثار قرن بیستم خاورمیانه اختصاص داشت جمعا با مبلغ فروش کل ۲.۷۴۵.۰۰۰ دلار به پایان رسید. در حالی این رقم برای ۵۷ اثر ثبت شد که فروش ۱۹ اثر ایرانی این حراج جمعا ۱.۵۸۰.۰۰۰ دلار بود که بیش از ۶۰ درصد فروش حراج به آثار هنرمندان ایرانی اختصاص داشت. در این حراج ۲۰ اثر از ۱۶ هنرمند معاصر ایران از جمله سهراب سپهری، منوچهر یکتایی، بهمن محصص، حسین کاظمی، ناصر عصار، حسین زنده‌رودی، منیر فرمانفرماییان، پرویز کلانتری، بهجت صدر، فرهاد مشیری، رکنی حائری‌زاده، عذرا حقیقی بخشایش، اردشیر محصص، قاسم حاجی‌زاده، طلا مدنی و حسین خسروجردی چکش خوردند و رکوردهای اول تا پنجم حراج بیشتر به آثار هنرمندان ایران اختصاص داشت.

در این رویداد مهم جهانی اثر سهراب سپهری از مجموعه تنه درخت‌ها با فروش ۳۶۰ هزار دلاری خود رکورددار شد و پس از آن اثر محمود مختار مصری ۲۹۷ هزار دلار در جایگاه دوم قرار گرفت. اثر بهمن محصص ۲۸۰ هزار و ۵۰۰ دلار در جایگاه سوم، اثر حسین زنده‌رودی ۲۶۴ هزار دلار در جایگاه چهارم و اثر منوچهر یکتایی و دو اثر فرهاد مشیری هر سه به قیمت ۱۱۵ هزار و ۵۰۰ دلار در جایگاه پنجم، در میان رکوردداران این دوره حراج ساتبیز قرار گرفتند. اثر دیگری از سهراب سپهری در این حراج به قیمت ۷۴ هزار و ۲۵۰ دلار، اثر منیر فرمانفرماییان ۵۷ هزار و ۷۵۰ دلار، اثر دیگری از منوچهر یکتایی ۳۸ هزار دلار، اثر حسین خسروجردی ۲۹ هزار و ۷۰۰ دلار و اثر طلا مدنی ۲۴ هزار و ۷۵۰ دلار چکش خوردند. همچنین اثر ناصر عصار ۱۹ هزار و ۸۰۰ دلار، اثر عذرا حقیقی بخشایش ۱۸ هزار و ۱۵۰ دلار، دو اثر بهجت صدر به قیمت ۱۶ هزار و ۵۰۰ دلار و ۱۴ هزار دلار، اثر رکنی حائری‌زاده ۱۳ هزار و ۲۰۰ دلار، اثر حسین کاظمی ۹ هزار و ۹۰۰ دلار و آثار پرویز کلانتری و اردشیر محصص نیز ۶ هزار و ۶۰۰ دلار چکش خوردند. این در حالی است که اثر قاسم حاجی‌زاده در این حراج فروش نرفت.

حراج امشب کریستیز

از سویی دیگر بیست‌وسومین حراج «هنر مدرن و معاصر خاورمیانه» با حضور ۱۴ اثر از ۱۲ هنرمند ایرانی عصر امروز ۲۵ اکتبر (سوم آبان) در خانه حراج کریستیز در لندن برگزار می‌شود و بی تردید در چند ساعت آینده خبرهای خوبی از میدان‌داری هنرمندان ایرانی در این رویداد منتشر خواهد شد. این حراجی در ۲۲ دوره گذشته در دفتر دبی حراجی کریستیز برگزار شد؛ اما امسال و با هدف جلب توجه مجموعه‌داران اروپایی و آمریکایی به هنر خاورمیانه برای اولین‌بار در لندن برگزار  می‌شود و در مجموع میزبان ۵۷ اثر از ۴۴ هنرمند معاصر از کشورهای ایران، عراق، فلسطین، لبنان، مصر، سوریه و امارات است.

در میان آثار ارائه‌شده در این حراجی نقاشی «تیرسیا چیز زیادی در مورد آینده نمی‌دانست» اثر بهمن محصص با قیمت ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار پوند در کنار اثری از جواد سلیم، هنرمند عراقی با قیمت تقریبی یکسان، گران‌ترین آثار هستند. بخش نمایشگاهی این حراجی از تاریخ ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر) آغاز شده است و پس از چهار روز نمایش، ۵۷ اثر حاضر در این حراجی امروز در خانه حراج کریستیز در لندن چوب حراج می‌خورند. کریستیز، یک بنگاه تجارت آثار هنری و یک خانه حراج اشیای هنری با شهرت جهانی است. اکنون این مرکز بزرگ‌ترین خانه حراج دنیا با مجموع فروش ۵/ ۳ میلیارد دلاری در نیمه اول سال ۲۰۱۲ میلادی است. کریستیز دارای دفاتر اصلی در خیابان کینگ در لندن، انگلستان و راکفلر پلازا در نیویورک، ایالات متحده آمریکا است.