توقف هنر معاصر ایران  در بونامز تابلوی بدون نام اثر سهراب سپهری

در حراج دو شب پیش بونامز ۱۷ اثر از هنرمندان معاصر ایرانی به فروش گذاشته شد که از این تعداد تنها ۱۲ اثر چکش خورد. قیمت مجموع این آثار نیز به حدود ۲۸۹ هزار پوند رسید که حدود یک پنجم مجموع فروش کل حراج یعنی یک میلیون و ۳۷۹ هزار پوندبود. افت فروش آثار ایرانی البته تا حدی قابل پیش‌بینی به‌نظر می‌رسید زیرا پس از برگزاری دو حراج بزرگ در کمتر از یک ماه گذشته، امکان عرضه آثار ارزشمند و شناخته‌شده ایرانی در حراجی‌های بین‌المللی کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا خریداران در صورتی که مایل به فروش اثر باشند، سعی می‌کنند تا با گذشت زمان و افزایش دوباره قیمت آثار آنها را عرضه کنند.

در این حراج آثاری از سهراب سپهری، منوچهر یکتایی، فرامرز پیلارام، مسعود عربشاهی، شیرین نشاط، ساسان بهنام‌بختیار، ی.ز. کامی، فرزاد کوهان و مارکو گریگوریان چکش خوردند.دو اثر فخر النسا زید، هنرمند فقید ترک با قیمت‌های ۲۳۴ هزار و ۳۵۰ پوند و ۱۲۱ هزار و ۲۵۰ پوند گران‌ترین آثار این دوره حراج بودند و پس از این هنرمند، اثر سهراب سپهری در جایگاه سوم گران‌ترین آثار حراج هنر مدرن و معاصر در خاورمیانه بونامز قرار گرفت.در حراج بونامز لندن آثاری از حسین زنده‌رودی (۲ اثر)، فریده لاشایی، آیدین آغداشلو، شیرین نشاط، ابوالقاسم سعیدی و علی شیرازی فروش نرفت.

کار بی‌نامی از سهراب سپهری با قیمت ۸۰هزار پوند فروخته شد که گران‌ترین اثر هنری ایرانی در این حراج بود. با فاصله کمی از این تابلو اثر «گوجه فرنگی، صبح» اثر منوچهر یکتایی با قیمت ۷۲۵۰۰ پوند به فروش رفت و همچنین پس از این اثر نیز اثری بی‌نام از فرامرز پیلارام با قیمت ۶۸ هزار و ۷۵۰ پوند فروخته شد. در رتبه چهارم آثار ایرانی نیز اثری از ناصر عصار با عنوان «غروب» قرار دارد که به قیمت ۲۵ هزار پوند چکش خورده است.اما باقی آثار ایرانی در این حراج کمتر از ده هزار پوندفروش رفتند. کامپوزیسیون انتزاعی از ناصر عصار ۸۷۵۰ پوند، «کالیگرافی انتزاعی بر زمینه خاکستری» اثر ناصر عصار ۲۵۰۰ پوند، کاری از ساسان بهنام بختیار با عنوان «کاشان دو» ۸۷۵۰ پوند، کاری از ی.ز. کامی ۵۲۵۰ پوند، اثری از مسعود عربشاهی با قیمت پنج هزار پوند، کار بی‌نامی از شیرین نشاط ۳۷۵۰ پوند، اثری از فرزاد کوهان ۳۷۵۰ پوند و اثری از مارکو گریگوریان ۵ هزار پوند فروخته شد.