بازار تئاتر خصوصی در قبضه جوان‌ها

تئاتر در نویسندگی و کارگردانی وامدار حضور پرررنگ زنان هنرمند و تئاتری است. همواره زنان کارگردان سهمی از اجرای نمایش در سالن‌های تئاتر داشته‌اند و این روزها تعداد قابل‌توجهی از تئاترهای در حال اجرا را زنان کارگردان روی صحنه می‌برند. نکته قابل‌توجه در مورد برخی از آثاری که به کارگردانی زنان روی صحنه تئاتر می‌رود، پرداخت آنان به موضوعات زنانه است، فرصتی که امکان طرح دقیق برخی موضوعات را در فضای نمایش و تئاتر فراهم می‌کند تا شاید گوشی باشد برای شنیدن و چشمی برای دیدن. ترکیب حضور سلبریتی‌ها در روی صحنه و همچنین حضور پررنگ زنان به‌عنوان کارگردان یا ایده‌پرداز محتوا و اجرا، ‌بازار تئاتر را در چند ماه اخیر در دست گرفته است. این روزها در پایتخت تئاترهایی روی صحنه رفته که به خوبی ذائقه مخاطب تهرانی را می‌شناسد و به آن پاسخ می‌گوید. به‌نظر می‌رسد در روزهایی که بازار سینما در حال تجربه افول فصلی است، تئاتر روزگار بهتری را سپری می‌کند. پویایی و فعالیت مضاعف سالن‌های تئاتر خصوصی در این روزها نشان‌دهنده میزان بازدهی هنر تئاتر در بازار است، جالب آنکه سالن‌های خصوصی کمتر از سالن‌های دولتی از حضور سلبریتی‌ها برخوردارند. با این حال وضعیت بازار نشان می‌دهد که بازار تئاتر خصوصی در ایران هنوز سرپا و درآمدزاست. در گزارش زیر مروری داریم بر اجرای تئاترهای خصوصی در پایتخت.

پردیس تئاتر شهرزاد

نمایش «بولشویک» به نویسندگی و کارگردانی عباس اکرمی ساعت ۲۱:۳۰ در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است. این نمایش به تهیه‌کنندگی عباس لهراسبی با نگاهی طنز گونه به نقد تاریخ سیاسی معاصر ایران می‌پردازد. بازیگران این نمایش شهرام قائدی، ایوب آقاخانی، سولماز غنی و ... هستند. نمایش «پدر» به نویسندگی فلوریان زلر، ترجمه ساناز فلاح‌فرد و کارگردانی محمد زنده‌نام ساعت ۱۹:۴۵ با بازی چنگیز جلیلوند، میر طاهر مظلومی، فقیهه سلطانی و ... در سالن شماره یک این پردیس تئاتری به روی صحنه است. «لامبورگینی» عنوان نمایشی به نویسندگی و کارگردانی سیامک صفری است که با بازی سیامک صفری، سحر قریشی، ندا شیخ‌زاده، بهار تقدس‌زاده و پرنیان حسین‌زاده ساعت ۱۸:۱۵ در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود.

نمایش «راننده چینی» نوشته داریوش رعیت و کار پریزاد سیف ساعت ۱۸ با بازی رضا عمرانی و پریزاد سیف در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود. «دوزخ» عنوان نمایشی به نویسندگی و کارگردانی رضا اصغری ساعت ۱۹:۱۵ در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه است. توماج دانش بهزادی، رویا بختیاری، میترا شیرکوند و ایمان اصفهانی در این اثر نمایشی ایفای نقش می‌کنند. «زندگی در تئاتر» نوشته دیوید ممت به کارگردانی محمد برهمنی تا ۱۵ آذر ماه ساعت ۲۰:۴۵ در سالن شماره سه این پردیس تئاتری اجرا می‌شود و میرسعید مولویان و ایمان صیادبرهانی بازیگران آن هستند.محمد رحمانیان نمایش «ترانه‌های قدیم ۲» (پیکان جوانان) را با بازی مهتاب نصیرپور، افشین هاشمی، هومن برق‌نورد، رضا یزدانی، مهدی ساکی، احسان کرمی، هانا کامکار و... ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در سالن شماره ۲ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌برد.

تماشاخانه پالیز

«شیوه به قداست رساندن یک اعتراف‌کننده نامعتبر» به نویسندگی و کارگردانی آرش واحدى تا ۱۳ آذر ماه ساعت ۱۹ در سالن شماره ۲ تماشاخانه پالیز روی صحنه است. نقش‌آفرینان این اثر نمایشی محمد نادرى، خاطره حاتمى، علی باقرى و آذین نظرى هستند. نمایش «یک زندگی بهتر» نوشته مسعود هاشمی نژاد و کار شهاب‌الدین حسین‌پور از اول آذر ماه ساعت ۲۰:۳۰ با بازی خسرو شهراز، شمسی صادقی، سامان دارابی، مجید نوروزی و سارا رسول‌زاده در سالن شماره ۲ تماشاخانه پالیز به روی صحنه است.نمایش «حسنی و تخم دایناسور» نوشته و کار مهرداد نظری با بازی آرش میر احمدی، مهرداد نظری و بیژن کاهانی ساعت ۱۶:۳۰ در سالن شماره یک تماشاخانه پالیز اجرا می‌شود.نمایش «آبی مایل به‌صورتی» تازه‌ترین اثر ساناز بیان است که از ۶ آذر ماه ساعت ۱۸:۱۵ در تماشاخانه پالیز روی صحنه است. این اثر با بازی عاطفه رضوی، نسیم ادبی، گیتی قاسمی، آناهیتا اقبال‌نژاد و... اجرا می‌شود.

تماشاخانه پایتخت

«سلول‌های حروم» عنوان نمایشی به نویسندگی و کارگردانی نیما یوسفی است. در این اثر نمایشی که از دوشنبه ۲۹ آبان ماه ساعت ۱۹ روی صحنه است، الناز حبیبی، مهدی ساکی، آرش اشاداد و فهیمه معین نقش‌آفرینی می‌کنند. «اخککندو» نمایشی نوشته سیدمحمد مساوات و کار سیدهادی عامل است که از اول آذر ماه ساعت ۲۰:۳۰ در مجموعه تئاتر پایتخت روی صحنه رفته است‌. علی عامل هاشمی، ایمان اصفهانی، محمدرضا ایمانیان و... در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.نمایش «خودکار بیکار» به نویسندگی و کارگردانی سامان ارسطو از ۷ آذر ماه ساعت ۱۷:۳۰ با بازی افسانه میرباقرى، نادیا باوند، امیرموید باوند و... در تماشاخانه پایتخت روی صحنه است.

تماشاخانه ارغنون

نمایش «خواب خوب خواب» به نویسندگی و کارگردانی سلیم باشکوه و بازی مائده قدیری، کیانوش خان‌محمدی، نرگس هزاره، نیما ذاکر، محمد طایفه و النا آهی‌قطعی تا ۱۰ آذر ماه ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه ارغنون اجرا می‌شود. «شهاب‌سنگ» نمایشی نوشته و کار مهدی گتمیری تا آذر ماه ساعت ۲۰:۱۵ در این تالار نمایشی روی صحنه است. آرمین افتخارزاده، الهه سعدیان، مهدی گتمیری و ... در این اثر نمایشی نقش‌آفرینی می‌کنند. نمایش «خروس زری پیرهن پری و خاله سوسکه» به کارگردانی سینا نورائی از ۹ آذر ماه ساعت ۱۶:۳۰ در سالن شماره ۲ این تماشاخانه اجرا می‌شود. آنا نمکچیان، معصومه بیاتی، ابوالفضل صفری، سینا نورائی و مهدی سرابی بازیگران این موزیکال عروسکی کودک و نوجوان هستند.

تئاتر باران

نمایش «آندورای تئاتر اشتباهات» نوشته ماکس فریش، ترجمه حمید سمندریان، به کارگردانی میثم عبدی ساعت ۲۱ با بازی منصور اسکندری، آزاده اکبری، اسماعیل باستانی و ... در تماشاخانه باران روی صحنه می‌رود.«هایلایت» به نویسندگی ریحانه حسن‌زاده و سوسن پرور به کارگردانی سوسن پرور ساعت ۱۹ روی صحنه خواهد آمد‌. سوسن پرور، غزاله جزایری، شراره درشتی و ... در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

تماشاخانه شانو

نمایش «من» به نویسندگی حمید ورد و فرهاد تجویدی و کارگردانی فرهاد تجویدی ساعت ۲۰ در تماشاخانه شانو روی صحنه می‌رود. امیر اجاقی، حمیدرضا باباخانی، امیر بنی‌جمالی و ... ایفاگران نقش این اثر نمایشی هستند.«اتوبان سکوت» نوشته شهرام کرمی و کار نادر نادرپور ساعت ۲۰ در این تالار نمایشی تازه‌تاسیس به روی صحنه است. مهدى شمس، پگاه مصدق، شقایق موسوی و ... نقش‌آفرینان این اثر نمایشی هستند.

تئاتر مستقل

 امیر مشهدی‌عباس نیز نمایش «اژدها، اولین حیوان خانگی» را ساعت ۱۹:۳۰ با بازی مهرداد باقری، حامد زحمتکش و حمیدرضا حسینعلی و عروسک‌گردانی و صداپیشگی فرزاد سلیمانی، سحر آقاسی و حمیدرضا گودرزی در این تالار نمایشی اجرا می‌کند. نمایش «کافی‌شاپ» نوشته و کار حسینعلی بینوایی از ۲۴ آبان ماه ساعت ۱۸:۳۰ با بازی حسین پرستار، محبوبه یزدانی، محمد رضایی‌مقدم و بهادر میرناصری به روی صحنه می‌رود.محمد مساوات نمایش «این یک پیپ نیست» را با با بازی محمدعلی محمدی، رومینا مومنی، ابراهیم نائیج، میلاد آریافر، حسین منفرد و علی حسین‌زاده تا ۱۰ آذر ماه ساعت ۲۰:۴۵ در تئاتر مستقل اجرا می‌کند.عبدالرضا اکبری در مقام نویسنده و کارگردان نمایش «شال و انگشتر» را ساعت ۲۰ با بازی داوود داداشی، علی فتحعلی، محمود راسخ‌فر، پندار اکبری، غلام بابونه، حمیدرضا مرادی، امیرحسین انصافی، عرفان اکبری، فاطمه نوری، امیررضا دلیری، محمدامین پازکی، فرهاد آبی، احمد شاه‌قاسمی، حمیدرضا سعیدی‌خواه، تانیا زارع، شیدا رزم‌شعار، فاطمه کاشانی، نازنین تبریزی، عاطفه موانس، ندا اکبری، فاطیما زارع و سارا فاتحی اجرا می‌کند.