دستپخت 12 میلیون دلاری فرهادی

فیلم تازه فرهادی در کنار حاشیه‌هایی که داشت، خبرساز بود و توانست بسیاری از خبرهای رسانه‌ها را در طول ۶ ماه گذشته به خود اختصاص دهد. فرهادی در حالی به اسپانیا رفت و فیلم جدیدش را کلید زد که در داخل کشور نیز تحت فشار بود و انتقادهایی علیه او در برخی رسانه‌ها منتشر می‌شد. شاید همین اتفاق‌ها باعث شد تا فرهادی در گفت‌وگویی اعلام کند قصد دارد بعد از بازگشتش به ایران فیلم کمدی بسازد.  فیلم تازه فرهادی را  آلوارو لونگوریا، الکساندر مالت گای و آندره‌آ اوکیپینتیاز تهیه می‌کنند و کمپانی‌های مورنا، ممنتو فیلمز و لاکی رد به ترتیب از اسپانیا، فرانسه و ایتالیا از همان سه کشور توزیع فیلم را بر عهده دارند. فیلم تازه فرهادی با نام اسپانیایی Todos Lo Saben و نام انگلیسی  Everybody Knows، فیلمی در ژانر درام روانشناسانه به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی است. این فیلم که هشتمین فیلم بلند فرهادی است به زبان اسپانیایی ساخته شده و بازیگرانی همچون خاویر باردم و پنه‌لوپه کروز در آن ایفای نقش می‌کنند.

کارگردان «جدایی نادر از سیمین» برای پرتماشاگرترین فیلم کارنامه کاری خود، گروهی از بزرگان سینما را گردهم آورده که ازمیان آنها می‌توان به آلبرتو ایگلسیاس (آهنگ‌ساز)، خوزه لوییس آلکائینه (مدیر فیلم‌برداری)، کلارا نوتاری (طراح صحنه) و سونیا گرانده (طراح لباس) اشاره کرد.  در جریان ساخت این فیلم، پنه‌لوپه کروز بازیگر مطرح و مشهور اسپانیایی در جشنواره فیلم ونیز با نشریه ویک درباره «همه می‌دانند» گفت‌وگو کرد و درباره فرهادی گفت: «به نظر من او یک نابغه است. می‌توان چیزهای بسیاری از او آموخت و از‌این‌رو من بی‌صبرانه منتظر بازگشت به صحنه فیلم‌برداری «همه می‌دانند» هستم. او با وقت‌گذاشتن، حقیقت را از دل تک‌تک صحنه‌ها بیرون می‌کشد.»  

با وجود آنکه اکثر عوامل را سینماگران سرشناس اسپانیایی تشکیل داده‌اند و فیلم هم در مادرید جلوی دوربین خواهد رفت، پروژه جدید اصغر فرهادی به‌عنوان محصول مشترک فرانسه و اسپانیا معرفی شده است.فیلم جدید فرهادی به زبان اسپانیایی و انگلیسی ساخته می‌شود و سال ۲۰۱۸ به نمایش درخواهد آمد. احتمالا اولین نمایش فیلم در جشنواره کن سال آینده خواهد بود. به هر حال روز جمعه گذشته پس از حدود ۱۰۰ روز فیلمبرداری،‌ پلان آخر «همه می‌دانند» فیلمبرداری شد و نشست خبری پایان این فیلم با حضور اصغر فرهادی و برخی از عوامل فیلم در اسپانیا برگزار شد.

نشست خبری فرهادی درباره همه می‌دانند

بنابر اعلام خبرگزاری افه، اصغر فرهادی در نشستی در مرکز کنده دوکه مادرید با حضور جمعی از کارگردانان و بازیگران هنرهای نمایشی اسپانیا گفت: «فیلمی که در آن فقط کارگردان دیده شود، کارکرد ندارد، بلکه کارگردان باید در اثر خود نامرئی باشد. هر اندازه حضور کارگردان کمتر باشد، فضای بیشتری برای بیننده وجود دارد.» او در مورد خاویر باردم هنرپیشه اسپانیایی این فیلم تاکید کرد که وی  متعلق به نژاد بازیگرانی است که فاصله با شخصیت را کاملا حذف می‌کند و هر ثانیه باید به آنچه اجرا می‌کند، معتقد باشد. فرهادی افزود: «باردم، بازیگری است که مجبور شدم با او بیشترین صحبت را حتی تا آخرین پلان فیلم داشته باشم.» باردم به نوبه خود تصریح  کرد که بازیگر نیز باید با تسلیم خود به تخیل، به نوعی ناپدید شود. آشکار است که با آنچه که داری، کار می‌‌کنی‌، اما مهم است که جرات داشته باشیم و جهش خیالی بکنیم.

فرهادی درباره دلیل ساخت فیلم «همه می‌دانند» که فیلمبرداری آن ۱۴ هفته به طول انجامید، گفت: «منشا ساخت این فیلم به سفری برمی‌گردد که ۱۲ سال پیش به جنوب اسپانیا داشتم و هنگامی بود که خیابان‌ها پر از تصاویر یک دختربچه گمشده بود که او را به گروگان گرفته بودند.» این کارگردان ایرانی در مورد شخصیت باردم در این فیلم، تاکید کرد که وی مردی بی‌گناه، معمولی‌ و گرفتار وضعیتی دشوار است. محتوای این فیلم که تاکنون فقط خلاصه‌ای از آن منتشر شده، در مورد زنی است که به همراه خانواده از بوئنوس آیرس آرژانتین به دهکده زادگاه خود برای شرکت در یک مراسم عروسی‌ سفر می‌کند، اما آنچه باید دیدار کوتاه خانوادگی باشد، به‌خاطر وقایع پیش‌بینی‌‌نشده‌ای، تغییر می‌یابد. به رغم اینکه این فیلم به زبان اسپانیولی فیلمبرداری شده، برای فرهادی هیچ مشکلی‌ ایجاد نکرده است.

 او در این مورد با یادآور شدن اینکه فیلم‌هایی که او بیشترین الهام را از آنها گرفته، فیلم‌هایی بودند نظیر «راشومون» از کوروساوا که به زبان دیگر هستند، خاطرنشان کرد که همه چیز را می‌شود در دو کلمه خشونت و محبت خلاصه کرد.فرهادی افزود: «کارگردانی به معنی‌ دانستن بیشتر از دیگران نیست، من باید حرف دیگران را نیز گوش کنم. این نیست که ندانم کارم را چگونه انجام دهم، بلکه به صحبت با بقیه اعتماد دارم، اگر فقط یک متن را اجرا کنیم، خسته‌کننده است.»

وضعیت خوب زنان در سینمای ایران

این کارگردان ایرانی درباره پرسشی در مورد تبعیض علیه زنان در سینما، تاکید کرد که در ایران، وضعیت بسیار متفاوتی با بقیه جهان در این زمینه وجود دارد. او تاکید کرد: «روی زنان، فشارهای بسیاری از نحوه لباس پوشیدن گرفته تا حقوق اجتماعی وجود دارد، اما به رغم همه آنها، نتایج ویژه‌ای کسب کرده‌ا‌ند. در ایران، زنان به نسبت مردان فعال‌تر هستند، ما عکاسان و کارگردانان زن بسیار خوب‌ و بیشتر از دیگر کشورها داریم.» با این حال وی تاکید کرد که در جهان سینما به طور کلی، قدرت در دستان مردهاست که باعث می‌‌شود که رفتار با زنان، اغلب از کلیشه‌ها خارج نشود.