ویترین هنر معاصر ایران در بازارهای جهانی

این در حالی است که این مجموع فروش بیش از نیمی از درآمد کل حراجی‌ها در منطقه غرب آسیا یا خاورمیانه است. در چند سال اخیر حضور آثار هنرمندان معاصر و کلاسیک ایرانی در حراج‌های منطقه‌ای، بیش از گذشته بوده و رقم‌های چکش این آثار رشد چشمگیری داشته است. در بازارهای ۲۰۱۷ خاورمیانه برخی از هنرمندان ایرانی با بیش از یک اثر توانسته‌اند رکوردهای فروش قابل‌توجهی را ثبت کنند. از میان ۵۰ هنرمند حاضر در این حراج‌ها برخی از هنرمندان دارای رکوردهای قابل توجهی هستند. از لحاظ کثرت آثار منوچهر یکتایی با ۱۱ اثر، سهراب سپهری با ۱۰ اثر، حسین زنده‌رودی و فرهاد مشیری با ۸ اثر، پرویز تناولی و ناصر عصار با ۶ اثر و منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، علی بنی صدر و بهجت صدر با ۵ اثر بیشترین حضور را در میان این ۷ حراج داشتند. اما از لحاظ فروش کلی به ترتیب حسین زنده‌رودی، بهمن محصص، سهراب سپهری، علی بنی صدر و فرهاد مشیری فروش بالای یک میلیون دلار را تجربه کردند. همچنین منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، منوچهر یکتایی و پرویز تناولی فروش بالای ۵۰۰ هزار دلار داشته‌اند.

نام‌های میلیون دلاری آثار تجسمی

در میان نام‌ها و آثار پرفروش و قیمت‌بالا می‌توان به چهره‌های مطرحی همچون یکتایی،‌محصص،‌سپهری و ... اشاره کرد که  خبرگزاری هنرآنلاین در گزارشی به تفکیک نام، رقم فروش آثارشان را بررسی کرده است.در این میان حسین زنده‌رودی یکی از هنرمندان موفق  هنر نقاشیخط در حراج‌های بین‌المللی خاورمیانه است. این هنرمند با ۸ اثر در ۷ حراج ذکر شده، فروشی معادل یک میلیون و ۴۸۴ هزار دلار داشته است. آثار او درحراج بونامز در فصل بهار و بیست و دومین حراج کریستیز دبی در جایگاه دوم و سوم رکورداران این حراج‌ها قرار گرفتند. بهمن محصص نیزسال ۲۰۱۷ را با موفقیت پشت سرگذاشت. این هنرمند که رکورد آثارش در حراج ساتبیز در فصل بهار با فروش ۷۵۷ هزار و ۵۰۰ دلاری شکسته شد، در این سال تنها با فروش ۳ اثر در حراج‌های بین‌المللی در جایگاه دوم پرفروش‌ترین هنرمندان ایرانی قرار گرفت. فروش کلی آثار این هنرمند در حراج‌های بین‌المللی یک میلیون و ۴۱۳ هزار دلار بوده است.

سهراب سپهری اما چهره اصلی هنر ایران در حراج‌های بین‌المللی است که در ۷ حراج برگزار شده در سال ۲۰۱۷ آثار او حضور داشته‌اند. سهراب در این سال ۱۰ اثر در حراج‌های بین‌المللی داشته و فروش کلی آثارش به یک میلیون و ۳۱۴ هزار دلار رسید. علی بنی صدر آرتیست جوان ایرانی را باید پدیده حراج‌های بین‌المللی خاورمیانه دانست. علی بنی صدر با ۵ اثری که در حراج‌های سال ۲۰۱۷ داشت به فروش کلی یک میلیون و ۱۲۷ هزار دلاری دست پیدا کرد. فرهاد مشیری آخرین هنرمندی است که به فروش بالای یک میلیون دلار در سال گذشته میلادی دست پیدا کرد. این هنرمند با ۸ اثر در حراج‌های سال گذشته به فروش کلی یک میلیون و ۸۴ هزار دلاری دست یافت.

هنرمندان بالای ۵۰۰ هزار دلار

مجموع فروش آثار منیر شاهرودی فرمانفرمائیان در حراج‌های سال ۲۰۱۷ نزدیک به یک میلیون دلار بود. ۵ اثر این هنرمند در سال گذشته ۹۲۵ هزار دلار به فروش رسید. حضور منوچهر یکتایی در ۷ حراج سال گذشته میلادی نشان از موفقیت این هنرمند در عرصه هنر دارد. یکتایی با ۱۱ اثر به فروش کلی ۷۹۰ هزار و ۵۰۰ دلاری دست پیدا کرد. پرویز تناولی شاعر مجسمه‌های ایران نیز با حضور در سه حراج سال گذشته میلادی با ۶ اثر به فروش کلی ۵۶۳ هزار دلاری دست یافت.

هنرمندان بالای ۱۰۰ هزار دلار

کوروش شیشه گران، رضا درخشانی، ناصر عصار، نصرالله افجه‌ای، بهجت صدر، فریده لاشایی و محمد احصایی هنرمندانی هستند که فروش کلی آثار آنها از ۱۰۰ هزار دلار بیشتر است. شیشه‌گران با ۲ اثر به فروش کلی ۲۰۴ هزار دلار، رضا درخشانی با ۲ اثر ۱۶۰ هزار دلار، ناصر عصار با ۶ اثر به فروش ۱۵۴ هزار دلار، نصرالله افجه‌ای با ۲ اثر به فروش ۱۴۲ هزار دلار، بهجت صدر با ۵ اثر به فروش ۱۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار، فریده لاشایی با ۳ اثر به فروش ۱۱۰ هزار دلار و محمد احصایی با یک اثر فروش ۱۰۰ هزار  دلاری را به دست آوردند.

نسل جدید هنرمندان ایران

جدا از ۱۵ هنرمندی که فروش‌های قابل توجهی در حراج‌های بین‌المللی داشتند ۳۵ هنرمند از سه نسل هنرهای تجسمی کشور نیز در حراج‌های بین‌المللی حضور داشتند و سهم قابل توجهی در ثبت رکورد ۵/ ۱۰ میلیون دلاری برای هنر ایران داشتند. از نکات قابل توجه در این زمینه حضور هنرمندانی است که شاید کمتر در عرصه هنر نام آنها را شنیده باشیم؛ ولی این هنرمندان جوان توانستند در کنار پیشکسوتان در حراج‌های بین‌المللی حضور قابل توجه داشته باشند. سیراک ملکونیان با ۲ اثر به فروش کلی ۸۷ هزار و ۵۰۰ دلار، فرامرز پیلارام با یک اثر ۸۷ هزار دلار، طلا مدنی با ۲ اثر ۶۸ هزار و ۵۰۰ دلار، حسین کاظمی با ۲ اثر ۶۰ هزار دلار، ابوالقاسم سعیدی با ۲ اثر ۵۵ هزار دلار، بهمن دادخواه با یک اثر ۵۰ هزار دلار، محسن وزیری مقدم با ۲ اثر ۴۰ هزار دلار، مارکو گریگوریان با ۲ اثر ۳۹ هزار دلار، شیرین نشاط با ۲ اثر ۳۶ هزار و ۵۰۰ دلار، جعفر روحبخش با یک اثر ۳۵ هزار دلار، حسین خسروجردی و مهرداد محب‌علی هر دو با یک اثر ۳۰ هزار دلار، اردشیر محصص با ۲ اثر ۳۰ هزار دلار، تیمو ناصری با یک اثر ۲۵ هزار دلار، آنجلا لاریان با یک اثر ۲۲ هزار دلار و روشنک امین الهی با یک اثر ۲۰ هزار دلاری در ثبت این رکورد برای هنر ایران نقش داشتند.

همچنین عذرا عقیقی بخشایش ۱۸ هزار دلار، علی شیرازی و محمد بزرگی هر دو ۱۷ هزار و ۵۰۰ دلار، شیرین علی آبادی ۱۶ هزار و ۵۰۰ دلار، رکنی حائری‌زاده ۱۳ هزار دلار، شهریار احمدی، طاهر پورحیدری و ساسان بهنام بختیار ۱۱ هزار دلار، شیرین قدیریان ۱۰ هزار دلار، نازگل انصاری‌نیا ۸ هزار دلار،  ژازه تباتبایی ۷ هزار و ۵۰۰ دلار،  پرویز کلانتری و وای.زی. کامی (کامران یوسف‌زاده) ۷ هزار دلار، مسعود عربشاهی ۶ هزار و ۵۰۰ دلار، صادق تیرافکن و فرزاد کوهان ۵ هزار دلار، پویا آریان‌پور و عباس کیارستمی ۳ هزار دلار و  میلاد موسوی هزار و ۵۰۰ دلار، دیگر هنرمندانی هستند که در صحنه حراج‌های بین‌المللی حضور داشتند.