اعتراض به شیوه برگزاری جشنواره فیلم فجر

میزبانی باغ کتاب برای هنرمندان

روز گذشته در خبری که خبرگزاری فارس منتشر کرد، اعلام شد امسال با تصمیم ستاد برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، پردیس سینمایی باغ کتاب همزمان با گشایش، برای اولین بار میزبان اهالی سینمای ایران خواهد بود. بر این اساس ۱۰ سالن سینمایی در این پردیس فرهنگی سینمایی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که سالن اصلی پذیرای ۴۵۰ نفر است. این پردیس با گنجایش‌ مجموعا ۱۳۰۰ نفر در طول روزهای برپایی جشنواره سی و ششم، میزبان اهالی سینما و هنرمندان خواهد بود.به گفته فرشاد شهیدزاده مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل باغ کتاب، این مجموعه در جشنواره فیلم فجر فقط میزبان هنرمندان و پس از پایان جشنواره پذیرای شهروندان است.با حساب گنجایش ۱۶۰۰ نفره سالن اصلی برج میلاد، می‌توان گفت که در جشنواره امسال حدود سه هزار صندلی ویژه هنرمندان و تیم‌های سازنده فیلم‌های جشنواره در نظر گرفته شده است که به نظر می‌رسد رقم بالایی است و بنابراین جدا کردن سالن خبرنگاران از هنرمندان در برج میلاد چندان توجیه‌پذیر نیست.

اعتراض خبرنگاران به جدایی سالن‌ها

به هر حال به دنبال پافشاری دبیرخانه بر جدایی سالن ویژه خبرنگاران از کاخ اصلی جشنواره، جمع قابل توجهی از خبرنگاران سینمایی و فرهنگی، در بیانیه‌ای خطاب به سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار بازگشت رسانه به سالن برج میلاد و همراهی آنان با هنرمندان و سازندگان فیلم‌ها شده‌اند. به نظر می‌رسد خبرنگاران امضاکننده این بیانیه گلایه‌های جدی به شیوه برگزاری این جشنواره دارند. بیش از ۷۰ نفر از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در این بیانیه انتقادهای خود را نسبت به دبیر سی‌وششمین دوره جشنواره یعنی ابراهیم داروغه‌زاده بیان کرده‌اند.

متن بیانیه خبرنگاران به این شرح است: «احتراما به استحضار می‌رساند جمعی از اهالی رسانه و منتقدان سینما در آستانه برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نسبت به برخی تصمیمات اتخاذ شده در این دوره از جشنواره معترض بوده و خواستار اعمال تمهیدات لازم از سوی جنابعالی هستند. متاسفانه با وجود تذکرها و انتقادهای رسمی و غیررسمی اهالی رسانه طی ماه‌های گذشته، بسیاری از تصمیمات در رابطه با سینمای رسانه‌ها کاملا یک‌سویه گرفته شده که از آن جمله اختصاص پردیس سینمایی ملت به رسانه‌ها و جداسازی هنرمندان از اهالی رسانه است. به گونه‌ای که بر اساس اعلام روابط عمومی جشنواره هنرمندان و سینماگران فقط در مدت زمان یک سانس اکران فیلم خود می‌توانند در پردیس ملت حضور داشته باشند که این مساله با توجه به تعدد رسانه‌ها و مدت زمان کوتاهی که در اختیار خواهند داشت مشکلات عدیده‌ای را در راستای انجام امور خبری به‌ویژه گفت‌وگو با هنرمندان موجب می‌شود. از سوی دیگر محل پردیس ملت و سختی رفت و آمد برای خبرنگاران، به‌ویژه در ساعات پر ترافیک بزرگراه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و خیابان ولیعصر، نداشتن پارکینگ به میزان لازم و دور بودن پارکینگ‌های در نظر گرفته شده از ساختمان پردیس، دور بودن از مرکز شهر، حذف سرویس‌های ایاب و ذهاب و... مشکلات زیادی را برای تردد اهالی رسانه در پی خواهد داشت.

علاوه‌بر این پردیس ملت از لحاظ موارد دیگری همچون فاصله زیاد بین طبقات، مشکلات آنتن‌دهی تلفن‌های همراه، متمرکز نبودن سالن‌های نمایش در یک محدوده منسجم، عدم دسترسی به امکانات شهری و حتی تعداد اندک سرویس‌های بهداشتی‌ نیز دارای نقاط ضعف متعددی است و برای برگزاری چنین رویداد بزرگی مناسب به نظر نمی‌رسد. از آنجا که خبرنگاران در ایام جشنواره فیلم فجر بیش از دیدن فیلم‌ها، مسوولیت مهم اطلاع‌رسانی و پوشش اخبار مربوط به جشنواره و همچنین تهیه گزارش از روند برگزاری و گفت‌وگو با هنرمندان را بر عهده دارند، در شرایط کنونی انجام امور فوق‌الذکر امکان‌پذیر نیست و مشکلات موجود موجب کمرنگ شدن اخبار و کاهش گرمای بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور در این دوره خواهد شد. لذا افراد امضاکننده این نامه خواستار اعمال نظر و تمهیدی از سوی جنابعالی به‌منظور رفع مشکلات فوق‌الذکر و در صورت امکان بازگشت کاخ رسانه‌های جشنواره فیلم فجر به مرکز همایش‌های برج میلاد هستند.»

همچنین برخی دیگر از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران حوزه فرهنگی با انتقاد از شیوه دعوت رسانه‌ها به این جشنواره، از تقسیم‌بندی نادرست رسانه‌ها گلایه کرده‌اند. گویا روابط عمومی جشنواره برای جلوگیری از ازدحام خبرنگاران برخی رسانه‌ها را که وجه هنری کمرنگ‌تری دارند،  از فهرست دعوت به جشنواره خط زده اما در کنار این رسانه‌ها برخی دیگر از رسانه‌ها را که از قضا به‌صورت اختصاصی و با تاکید بیشتری حوزه فرهنگی و هنری کشور را پوشش می‌دهند، هم قربانی کرده است. این موضوع نیز حاشیه‌های مربوط به رسانه‌ها را در جشنواره سی‌وششم پرشمارتر کرده است.

  سه روز تا برگزاری

درحالی‌که تنها سه روز تا برگزاری و افتتاح جشنواره فیلم فجر باقی مانده است و صبح فردا نیز دومین نشست خبری آن برگزار می‌شود هنوز خبری از تامین نظر خبرنگاران درباره جابه‌جایی سالن‌های نمایش فیلم آنان منتشر نشده است. باید منتظر ماند و دید که دبیر جشنواره در نشست خبری فردا در این باره چه توضیحی ارائه خواهد کرد. سی وششمین دوره جشنواره فیلم فجر از روز دوازدهم بهمن‌ماه امسال در برج میلاد تهران افتتاح می‌شود و تا ۲۲ بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.