پیشتازان آرای مردمی در جشنواره فیلم فجر

با این حال نتیجه شمارش آرای مردمی فیلم‌های نمایش داده‌شده در روز پنجم جشنواره فیلم فجر ازسوی ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر اعلام شد. فیلم‌های «عرق سرد»، «دارکوب»، «به وقت شام»، «چهاراه استانبول»، «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، «لاتاری»، «بمب، یک عاشقانه»، «سرو زیر آب»، «تنگه ابوقریب». آثاری هستند که مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند و پیشتازان آخرین شمارش آرای مردمی در سی‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجر بوده‌اند. از سویی دیگر در روزهای اخیر سینماگران مشهوری به سینماها آمده‌اند و به تماشای فیلم‌ها نشسته‌اند.

 در همین رابطه مجید مجیدی کارگردان صاحب نام سینمای ایران بعد از تماشای فیلم «تنگه ابوقریب» گفت درود به شرف بهرام توکلی با اینکه در جنگ نبوده اما با یک تصویر حماسی جنگ را روایت و مظلومیت و خلوص بچه‌های جنگ را به خوبی تصویر کرده است. مجیدی «تنگه ابوقریب» را یکی از بهترین فیلم‌های جشنواره دانست و گفت: ممکن است گفته شود فیلم قصه ندارد یا شخصیت‌ها جا نیفتاده‌ است، اما به‌رغم اینها بخشی از حقیقت جنگ را ثبت می‌کند که برای خیلی‌ها مغفول مانده است و قهرمان این فیلم همه بچه‌های جنگ هستند. ابوقریب یکی از نقاط عطف جنگ ما در تاریخ است که به آن پرداخته نشده اما به اندازه کل جنگ ما مهم بوده و توکلی به زیبایی این شکوه، عظمت و حماسه را به تصویر کشیده است. این کارگردان سینمای ایران اظهار امیدواری کرد که «تنگه ابوقریب» سرفصل خیلی خوبی برای سینمای جنگ باشد؛ فیلمی که بدون شعار مستقیما وارد خود جنگ می‌شود و اینکه گفته می‌شود جنگ ما دفاع مقدس بوده است، این فیلم به خوبی دفاع را نشان می‌دهد.

 به هر حال جز آلودگی هوا، حاشیه پیش آمده برای فیلم مصادره و اعتراض‌ها و شکایت‌های روزمره شده خبرنگاران در پردیس رسانه‌های این جشنواره، حاشیه مهم دیگری در روز چهارم وجود نداشت.  اما نکته جالب توجه آن بود که در این روز سه فیلم در سه ژانر مختلف در پردیس سینمایی ملت که مخصوص رسانه‌ها است روی صحنه رفت. یک فیلم سیاسی-حادثه‌ای، ‌یک فیلم اجتماعی و یک فیلم کمدی. این اتفاق تجربه یک نیمروز جالب را برای خبرنگاران حاضر در پردیس سینمایی ملت رقم زد.

فرهنگ و هنر