معرفی شکارچیان خرس در برلینانه

به گزارش هنرآنلاین، امسال در بخش مسابقه بین‌الملل فیلم «خوک» به کارگردانی ‌مانی حقیقی از ایران حضور داشت که موفقیتی از آن خود نکرد. برنده جایزه خرس طلایی بهترین فیلم این جشنواره، «به من دست نزن» اولین فیلم بلند داستانی پینتیلی مکاشفه‌ای درباره رابطه نزدیک است و در مرز بین واقعیت و خیال سفر احساسی سه شخصیت را دنبال می‌کند. «به من دست نزن» تولید مشترک رومانی، آلمان، جمهوری چک، بلغارستان و فرانسه است. این فیلم جایزه بهترین فیلم بلند اول جشنواره را نیز به خود اختصاص داد. جایزه بزرگ هیات داوران به «قیافه» به کارگردانی مالگوژاتا شوموفسکا دیگر کارگردان لهستانی رسید.

این فیلم درباره مردی است که بعد از عمل جراحی صورت با بحران هویت روبه‌رو می‌شود. او در ۲۰۱۵ نیز با فیلم «بدن» جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان برلیناله را از آن خود کرد. وس اندرسن، کارگردان آمریکایی برای «جزیره سگ‌ها» که فیلم افتتاحیه جشنواره امسال بود، برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان شد. «جزیره سگ‌ها» مانند «آقای فاکس شگفت‌انگیز» (۲۰۰۹)، دیگر ساخته اندرسن یک انیمیشن استاپ-موشن است. داستان در ژاپن در آینده نزدیک روی می‌دهد، جایی که در آن سگ‌ها به خاطر نگرانی از انتقال آنفلوآنزای سگی در یک جزیره قرنطینه هستند. آنا بران بازیگر پاراگوئه‌ای برای فیلم «وارثین» به کارگردانی مارچلو مارتینزی جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.

این فیلم داستان دو زن به نام‌های چلا (با بازی بران) و چیکیتا از خانواده‌هایی ثروتمند در آسونسیون در پاراگوئه است که بیش از ۳۰ سال است با هم زندگی می‌کنند، اما به‌تازگی وضعیت مالی آنها خراب شده است؛ به‌طوری که مجبور شده‌اند اموالی را که به ارث برده‌اند، بفروشند. وقتی اوضاع بدتر می‌شود، چیکیتا به جرم کلاه‌برداری به زندان می‌افتد و اینجاست که چلا با یک واقعیت جدید روبه‌رو می‌شود... «وارثین» که اولین فیلم مارتینزی است جایزه آلفرد بائر را نیز از آن خود کرد. جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد به آنتونی باژون بازیگر فرانسوی برای فیلم «دعا» به کارگردانی سدریک کان اعطا شد. «دعا» درباره جوانی ۲۲ ساله به نام توماس (با بازی باژون) است که به مواد مخدر اعتیاد دارد. او برای ترک اعتیاد به جامعه‌ای از معتادان سابق که در نواحی کوهستانی در انزوا زندگی می‌کنند و برای درمان خود به دعا پناه برده‌اند، ملحق می‌شود و...