زمزمه‌های بازگشت عروسک‌های محبوب به تلویزیون

البته با توجه به تجربه‌های سال‌های گذشته باید منتظر بمانیم و ببینیم که ‌آیا تغییرات دقیقه نودی در این تصمیم‌ها اتفاق می‌افتد یا خیر، به هر حال مهمترین برگ برنده تلویزیون برای نوروز امسال پخش برنامه‌های این دو عروسک محبوب است. البته همچنان‌که گفته شد اگر تصمیم دیگری جایگزین این تصمیم نشود. کلاه قرمزی بیش از دو دهه است که همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و هر چند وقت یک‌بار در یک مجموعه نمایشی جذاب با عروسک‌های تازه‌ای مهمان مخاطبان سیما می‌شود و جناب خان که در کمتر از پنج سال گذشته توانسته با ورودش به تلویزیون محبوبیت بسیار زیادی برای خودش دست و پا کند. اگر این دو مجموعه روی آنتن نوروزی بروند می‌توان گفت تلویزیون یکسره با عروسک‌هایش برنده رقابت نوروزی رسانه‌ها خواهد بود. در واقع کنداکتور نوروزی سیما در قرق عروسک‌ها است. عروسک‌هایی که بعید است اجازه بدهند مخاطبان دیگر سریال‌ها را ترجیح دهند. جزئیات بازگشت این دو عروسک به تلویزیون را در ادامه مرور خواهیم کرد.

بازگشت دوباره جناب خان

گویا به‌تازگی اختلاف‌های سازندگان عروسک جناب خان و سازندگان برنامه خندوانه رفع شده و این عروسک دیگر مشکلی برای حضور در برنامه رامبد جوان ندارد. صاحب امتیاز عروسک جناب خان گفت: طی توافقاتی که با تهیه‌کننده و مجری برنامه «خندوانه» داشته‌ایم، مشکل حضور عروسک جناب خان در این برنامه حل شده است. «سعید سالارزهی» در گفت‌وگویی که گویا روز گذشته با خبرگزاری فارس داشته، گفته است: چند ماه پیش جلسات متعددی با آقای احمدی تهیه کننده و رامبد جوان مجری برنامه خندوانه داشتیم و خوشبختانه مذاکرات به نتیجه رسیده و حضور جناب خان در برنامه خندوانه قطعی شده است. وی ادامه داد: در حال حاضر مراحل و موانع اداری و حقوقی در حال انجام است و با همکاری‌های صورت‌گرفته حضور جناب خان در این برنامه بلامانع است و دیگر این تصمیم با سازندگان خندوانه است که سری جدید را کی به روی آنتن ببرند یا به چه نحو از این عروسک در برنامه استفاده کنند.

در حال حاضر سازندگان «خندوانه» در حال انجام مراحل مسابقات خنداننده شو هستند و ۲۰۰ نفر برتر به انتخاب مردم به همراه ۵۵ نفر که داوران انتخاب کردند، مجموعا ۲۵۵ نفر به مرحله بعد رفتند و تا ۱۲ اسفند وقت دارند اگر خواستند یک ویدئوی جدید بفرستند تا وارد مرحله نهایی داوری توسط داوران خندوانه بشوند و در نهایت ۱۰۰ نفر برتر را انتخاب کنند. سری جدید «خندوانه» بناست در فروردین ماه به روی آنتن برود و زمان قطعی آن هنوز اعلام نشده است. مشخص نیست این برنامه در کنداکتور نوروزی قرار خواهد گرفت یا از نیمه دوم فروردین پخش خواهد شد.

سال ۹۴ و در فصل دوم برنامه «خندوانه» به طراحی و اجرای رامبد جوان و تهیه‌کنندگی جواد فرحانی، عروسکی بنفش رنگ با نام جناب خان با صداپیشگی محمد بحرانی که از مجموعه نمایش خانگی «کوچه مروارید» آمده بود به یکی از کاراکترهای اصلی این برنامه تبدیل شد. تا جایی که اغلب مخاطبان دیگر خندوانه را به خاطر حضور جناب خان تماشا می‌کردند. این روند ادامه داشت تا اینکه صاحب اصلی این عروسک به فکر گرفتن حق خود از این عروسک افتاد و طی شکایاتی که از این برنامه داشت، باعث شد تا این عروسک در فصل چهار خندوانه حضور نداشته باشد و در همان زمان تهیه‌کننده‌ها درباره مسائل مالی بارها با هم گفت‌وگو کردند؛ اما نتیجه‌ای حاصل نشد. خندوانه برای اینکه خلأ جناب خان را پر کند، در فصل چهار به سمت چهار عروسک رفت که بازخورد مثبتی از آنها نگرفت و برنامه را با استفاده از شیوه‌های دیگر ادامه داد.

  پخش نوروزی کلاه قرمزی

شاید بدترین خبر براى مخاطبان تلویزیون در ایام اسفند سال ٩٥ عدم پخش سریال «کلاه قرمزى» در نوروز ۹۶بود. بحث و جدل‌هاى بسیارى میان حمید مدرسى تهیه‌کننده این سریال با محمدرضا جعفرى جلوه مدیر شبکه دوم سیما صورت گرفت، روزی خبر از توافق می‌رسید و روز بعد تکذیب می‌شد. سرانجام هم خبر عدم پخش منتشر شد و کلاه قرمزی روی آنتن نوروز نرفت. علت این بود که گویا تیم تولید این مجموعه مبلغی بالاتر از تصور مدیران تلویزیون را برای فصل جدید این مجموعه تقاضا کرده بودند.

اما در یکی، دو روز گذشته برخى از رسانه‌ها از برطرف شدن مشکلات و اختلافات مالى میان تهیه کننده و مدیر شبکه خبر دادند. سریال «کلاه قرمزى» پاى ثابت برنامه‌هاى سیما در ایام نوروز به جز نوروز ٩٦ بوده است و از تصمیم‌گیرندگان توقع مى‌رود بستر پخش این سریال پرطرفدار را برای نوروز ۹۷ فراهم کنند. خبرگزاری‌ها نوشتند که فصل جدید سریال «کلاه قرمزی» به کارگردانی ایرج طهماسب نوروز ۹۷ روی آنتن می‌رود. البته این خبر مبتنی بر شنیده‌های خبرنگاران فرهنگی رسانه‌ها بود و تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از تایید رسمی آن از سوی سازندگان اعلام نشد. با این حال شنیده می‌شود توافق نهایی با تلویزیون صورت گرفته و صاحبان این عروسک محبوب با مدیران شبکه دو به توافق نهایی برای روی آنتن بردن این مجموعه رسیده‌اند.

در سری جدید مجموعه کلاه قرمزی دوباره عروسک‌های تازه‌ای به جمع عروسک‌های قبلی اضافه شده‌اند و این سری در ۱۵ قسمت برای نوروز آماده شده یا خواهد شد. حال باید دید با پایان اختلافات تعداد قسمت‌هاى این مجموعه نمایشى اضافه خواهد شد یا خیر.