قاب آماری بازار سینما در فصل زمستان

اما از دو سال گذشته و با گسترش استقبال مخاطبان سینما از فیلم‌های روی پرده که یکباره رکوردهای فروش را جابه‌جا کرد، انگار فصل مرده یا فصل شکست در بازار اکران نیز از بین رفته است. چیدمان مناسب اکران از سوی مسوولان امر و گسترش مصرف سینما از سوی مخاطبان، بازار زمستانه سینما را به یکی از فعال‌ترین و گرم‌ترین بازارهای فصلی سینما بدل کرده است. طبق گزارشی که «ایسنا» در این باره منتشر کرده، فروش زمستانه سینما تا ۱۰ روز نخست اسفندماه، به ۴۶ میلیارد تومان رسیده است. رقمی که در مقایسه با فروش نزدیک به ۱۸۰ میلیاردی کل سال تا اول اسفند، سهمی ۲۶ درصدی را به زمستان اختصاص داده است.

تا امروز فصل زمستان بیش از یک چهارم فروش کل سال را به خود اختصاص داده و این در حالی است که هنوز دو هفته تا پایان این فصل باقی است که فروش قابل توجهی را در آستانه عید به دخل زمستانی سینما اضافه می‌کند. با وجود این اگر دو هفته پایانی اسفند را هم به فروش نوروزی ارتباط بدهیم، ‌باز هم زمستان از پس فروش فیلم‌های به خوبی برآمده و عنوان فصل مرده اکران را از خود دور کرده است.طبق آماری که «ایسنا» منتشر کرده بیش از ۳۰ فیلم در زمستان امسال روی پرده بوده‌اند که مجموع فروش آنها به بیش از ۴۶ میلیارد تومان رسیده است. از این تعداد، ۱۸ فیلم از ابتدای دی‌ماه روی پرده رفتند و ۱۶ فیلم هم نمایش خود را از فصل گذشته آغاز کردند و تا اواسط زمستان ادامه دادند.

  جزئیات یک تغییر در سپهر سینما

مرتضی شایسته، مدیر دفتر پخش‌ هدایت فیلم در گفت‌وگویی با «ایسنا» درباره ارزیابی گیشه زمستانی سینما بیان کرد: فروش گیشه در فصل زمستان وضعیت خوبی را پشت سر گذاشت و فیلم‌هایی که اکران شدند با استقبال نسبتا خوبی مواجه بودند. البته باید برای اکران سال آینده دقت بیشتری داشته باشیم و اکران‌های آزاد را کمتر کنیم.او ادامه داد: با کم‌ کردن تعداد فیلم‌های اکران شده در گروه آزاد می‌توانیم شرایط بهتری را برای سینماها و فروش فیلم‌ها ایجاد کنیم. مثلا اگر امسال چهار فیلم به صورت آزاد اکران شده است، در سال آینده به دو فیلم کاهش دهیم و ضوابطی بگذاریم که امکان قرار گرفتن در سرگروه‌ها وجود داشته باشد؛ به این صورت اکران‌ها و دفاتر پخش روی نمایش فیلم‌ها مسلط‌تر خواهند بود.

شایسته درباره تنوع موضوعی فیلم‌های اکران شده در سه ماه آخر سال نیز بیان کرد: ژانرهای گوناگونی در این سه ماه روی پرده سینما رفتند و نکته قابل توجه حضور چند انیمیشن و فیلم کودک در کنار دیگر آثار اجتماعی و کمدی بود. ولی اینها باید وارد گروه شوند یا باید یک گروه سینمایی جداگانه برای انیمیشن و کودکان داشته باشیم، البته کسانی که در جریان سینمای کودک هستند چند سالی است که این نکته را مطرح می‌کنند؛ اما هنوز به جایی نرسیده است.او با اعتقاد بر اینکه «سی‌وششمین جشنواره فجر که بهمن‌ماه امسال برگزار شد، نسبت به سال‌های گذشته اثر کمتری بر اکران‌ها گذاشت» گفت: امسال تاثیر جشنواره فجر روی گیشه سینما و فیلم‌های اکران شده کمتر بود. علت این اتفاق این بود که تعداد فیلم‌های برگزیده در جشنواره نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده و سالن‌ها و سینماهای کمتری هم درگیر این جشنواره شدند. البته به نظرم باید باز هم کمتر شود و این کم شدن تعداد سینماهای مخصوص جشنواره، باعث شد صدمه کمتری به اکران فیلم‌های روی پرده بخورد.این تهیه کننده همچنین تاکید کرد که باید جشنواره فجر را در کنار جریان اکران سینما داشته باشیم؛ زیرا نباید برگزاری این جشنواره به گیشه سینما صدمه بزند.

این در حالی است که رضا سعیدی‌پور، مدیر پردیس سینمایی «آزادی» با بیان اینکه «وجود جشنواره فجر در فصل زمستان تا حدودی باعث افت فروش گیشه سینماها می‌شود» به«ایسنا» بیان کرد: همه ساله نزدیک جشنواره فجر که می‌شویم، فیلم‌های جدیدی اکران نمی‌شوند و فیلم‌ها روزها و هفته‌های پایانی نمایش خود را پشت سر می‌گذارند، به همین دلیل اکثر مردم یا این فیلم‌ها را دیده‌اند و رغبتی به سینما رفتن ندارند یا خودشان را برای جشنواره فیلم فجر آماده می‌کنند. به همین خاطر ما همیشه قبل از جشنواره فجر با افت نسبی فروش فیلم‌ها مواجه بوده‌ایم.او اضافه کرد: این بار هم که در زمستان با بارش برف و سرما و یخبندان و همچنین در مقابل آن آلودگی هوا مواجه شدیم ریزش مخاطبان بیشتر و محسوس‌تر بود و این مساله نه فقط برای تهران بلکه در همه شهرستان‌ها هم این‌طور بوده است.

بنا بر این گزارش، نکته قابل اشاره دیگر درباره فیلم‌های به نمایش درآمده در گیشه زمستانی سینما این است که با توجه به قانون شورای صنفی نمایش فیلم‌ها می‌توانند تا تعداد هفته مشخصی اگر کف فروش را رعایت کنند روی پرده سینماها بمانند؛ بنابراین فیلم‌هایی که از هفته‌های آخر آبان ماه اکرانشان آغاز شده در صورتی که فروش خوبی داشتند، توانستند تا نیمه‌های زمستان روی پرده بمانند، بنابراین می‌توان این پیش‌بینی را هم داشت که برخی فیلم‌هایی که از اواسط بهمن ماه به نمایش درآمدند، احتمال دارد تا فروردین و ایام نوروز هم روی پرده سینما بمانند.

  فروش زمستانی

با وجود آنکه تعداد فیلم‌های کمدی اکران شده در این فصل نسبت به زمان‌های دیگر کمتر بود؛ اما مانند دوره‌های گذشته از فروش خوبی برخوردار بودند و فیلم‌هایی چون «عشقولانس» با گذشت ۷ هفته از شروع اکران، حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون، «آینه بغل» با ۱۲ هفته نمایش بیش از ۱۹ میلیارد تومان، «دخترعمو پسرعمو» بعد از ۹ هفته اکران بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون و فیلم «ما خیلی باحالیم» با گذشت ۳ هفته از شروع اکران بیش از ۹۰۰ میلیون تومان فروش داشته است.اما در میان فیلم‌هایی که در فصل زمستان روی پرده سینما رفتند، فیلم سینمایی «بدون تاریخ بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند با گذشت ۲ هفته از شروع نمایش توانسته نزدیک به ۳ میلیارد تومان فروش داشته باشد و به این ترتیب بیشترین آمار فروش را در این فصل به خود اختصاص داده است. این فیلم سینمایی در کنار موفقیت‌هایی که در سی‌و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دست آورد توانست جایزه بهترین کارگردانی و بازیگری مرد را از بخش «افق‌های نو» هفتادوچهارمین جشنواره فیلم ونیز دریافت کند.

نکته قابل توجه دیگر در اکران‌های این فصل روی پرده رفتن سه انیمیشن‌ «راز سیاوش» به کارگردانی محمد ربانی، «فهرست مقدس» ساخته محمد امین همدانی و همچنین «کلیله و دمنه» به کارگردانی علیرضا توکلی بینا است که البته فروش هر یک به نیم میلیارد هم نرسید. با این حال آن‌طور که آمارها می‌گویند، انیمیشن «فهرست مقدس» با استقبال نسبتا بهتری نسبت به دو انیمیشن دیگر مواجه شد.در کنار این سه انیمیشن، ۳ فیلم کودک و نوجوان «شکلاتی» ساخته سهیل موفق، فیلم سینمایی «پینوکیو، عاموسردار و رئیسعلی» به کارگردانی سیدرضا صافی و «افسانه گل آباد» به کارگردانی محمدرضا عباس نژاد که فیلمی کمدی موزیکال است نیز اکران شدند. که البته دو فیلم «شکلاتی» و «پینوکیو، عاموسردار و رئیسعلی» از آذرماه روی پرده رفتند و اکرانشان در فصل زمستان ادامه پیدا کرد.

فرهنگ و هنر