روایت فرانسوی تاریخ در تهران

اما حالا بعد از چهار ماه از این اتفاق، لوور ایران و تهران را برای اتراق انتخاب کرد. در این نمایشگاه موقت که به مدت سه ماه در موزه ملی ایران دایر است، بیش از ۵۰ اثر از تمدن‌های باستانیِ چهار گوشه جهان از موزه لوور فرانسه به ایران منتقل شده است؛ آثاری از غرب آسیا، اروپا، شمال آفریقا و همچنین مجموعه‌ نقاشی‌هایی ساخته دست هنرمندان بزرگ اروپا. در میان آثار آورده شده به ایران، دو اثر متعلق به فرهنگ ایرانی نیز دیده می‌شود: تبر کتیبه‌دار، از کاوش‌های علمی باستان‌شناسی محوطه چغازنبیل و شیء برنزی از لرستان، باقیمانده از عصر آهن و با حدود سه‌هزار سال قدمت. به گفته جبرائیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران، بسیاری از آثار آورده شده به کشور، از سالن‌های اصلی موزه لوور انتخاب شده‌اند که از شاخص‌ترین آنها می‌توان به پیکره «ابوالهول» از سنگ بازالت مربوط دوره «فرعون هاکور» اشاره کرد که از بخش عتیقات مصر باستان در موزه لوور انتخاب شده است. موزه لوور فرانسه بیش از ۳۵ هزار اثر را در خود جای داده که از این تعداد بیش از ۲۵۰۰ اثر متعلق به ایران است. این موزه مشهور، ‌سالانه بیش از هشت میلیون بازدید‌کننده از سراسر دنیا دارد.

استقبال ایرانیان از لوور

از زمان افتتاح این نمایشگاه در روز دوشنبه ۱۴ اسفندماه، بسیاری از ایرانیان به‌ویژه شهروندان تهرانی از آثار به نمایش درآمده دیدن کرده‌اند. اگرچه تا کنون آماری از سوی مسوولان موزه ملی ایران درباره میزان بازدیدها از ا آثار لوور ارائه نشده است اما با توجه به ترافیک خیابان‌های اطراف موزه، حضور شهروندان در محل نمایش این آثار و بازتاب‌های رسانه‌ای این نمایشگاه در شبکه‌های اجتماعی می‌توان گفت که در سه روز نخست برگزاری نمایشگاه، استقبال ایرانیان قابل توجه بوده است. با این حال به نظر می‌رسد در بازنمایی و تبلیغات این نمایشگاه در رسانه‌های رسمی و به‌ویژه صداوسیما کم‌کاری‌هایی وجود دارد.

بازتاب لوور در تهران

اگرچه به‌رغم اعلام نظر مسوولان فرانسوی، برگزاری این نمایشگاه اتفاق بی‌سابقه یا منحصربه‌فردی به نظر نمی‌رسد، اما با این حال بازتاب‌های برگزاری این نمایشگاه در فرانسه نیز بسیار گسترده و قابل توجه بوده است. سایت شبکه خبری «فرانس ۲۴» برپایی نمایشگاه بی‌سابقه «لوور» در تهران را بازتابی از تلاش فرانسه برای احیای مناسبات سنتی با ایران دانست.به گزارش «ایسنا»، این رسانه معتبر و دولتی فرانسه برپایی نمایشگاه ۹۰ روزه لوور در تهران را نتیجه دو سال کار از زمان برقراری معاهده تبادل فرهنگی میان ایران و فرانسه می‌داند که در ژانویه ۲۰۱۶ و در شهر پاریس میان «حسن روحانی» و «امانوئل مکرون» روسای جمهور، دو کشور به امضا رسید.

«ژان لوک مارتینس» رئیس موزه لوور که برای افتتاح این نمایشگاه به تهران آمده بود نیز معتقد است: «روابط میان ایران و فرانسه، روابطی قدیمی و عمیق است؛ چرا که فرانسوی‌ها پیشگام کاوش‌های باستان‌شناسی در کشور تاریخی ایران بوده‌اند. این نمایشگاه بی‌سابقه در تهران این امکان را برای ما فراهم می‌کند تا پلی میان این روابط شکوهمند برقرار کنیم که قدمت آن به قرن ۱۹ میلادی بازمی‌گردد.»

«جولین کانی» یکی از موزه‌گردانان نمایشگاه موزه لوور در تهران که در زمینه ایران نیز تخصص دارد با اشاره به مناسبات فرهنگی میان ایران و فرانسه گفت: «اولویت فرانسه در اواخر قرن ۱۹ میلادی مسائل فرهنگی بود و در آن زمان تنها کشوری بود که در ایران حفاری‌های باستان‌شناسی انجام می‌داد و حاکمان ایرانی‌ها که نمی‌خواستند همه چیز را به دست بریتانیایی‌ها و روس‌ها بدهند، مسوولیت بیشتر امور فرهنگی را به فرانسوی‌ها سپردند. در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در ایران نیز با توجه به افت شدید محبوبیت بریتانیا، ایالات متحده و روسیه میان ایرانیان، فرانسه شهرت و محبوبیت خود را نزد ایرانی‌ها حفظ کرده است.

یک دیپلمات فرانسوی نیز به «فرانس ۲۴» گفت: «زمانی که بریتانیایی‌ها به دنبال نفت در ایران بودند ما در حال انجام پروژه‌های باستان‌شناسی در ایران بودیم و به همین دلیل روابط ما روی مسائل مثبت متمرکز بوده است.» صفحه اینستاگرام موزه لوور نیز با اشاره به افتتاح نمایشگاه موزه لوور در تهران، برپایی این نمایشگاه را رویدادی فرهنگی و دیپلماتیک برجسته برای هر دو کشور قلمداد کرد.از سوی دیگر نشریه «گاردین» انگلیس نیز در مطلبی بیشتر با رویکردی سیاسی به موضوع افتتاح نمایشگاه لوور در تهران پرداخته است، گاردین این نمایشگاه را اولین نمایشگاه بزرگ برپا شده توسط یک موزه مهم غربی در ایران معرفی کرد که موجب شکوفایی دیپلماسی فرهنگی میان ایران و فرانسه می‌شود، گرچه در حال حاضر ایران و اروپا تنش‌هایی درباره مسائل هسته‌ای و امنیتی دارند.نمایشگاه موزه لوور در تهران روز دوشنبه (۱۴ اسفند) با حضور، «ژان لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه و «ژان لوک مارتینس» رئیس موزه لوور در محل موزه ملی ایران افتتاح شد.این نمایشگاه به مدت سه ماه یعنی تا اواسط خرداد ماه سال آینده در موزه ملی ایران دایر است و به نظر می‌رسد این اتفاق در زمان مناسبی رخ داده است. همزمان با آغاز تعطیلات سال نو در ایران باید منتظر اوج‌گیری استقبال مردم از نمایشگاه لوور در تهران باشیم.