سینما، تئاتر، گالری‌ها، تلویزیون، گروه‌های موسیقی، موزه‌ها، کتابفروشی‌ها، شبکه نمایش خانگی و... در یکی، دو هفته آینده هر آنچه در توان دارند، ارائه می‌کنند تا بتوانند از پیک زمانی استقبال مخاطبان از محصولات فرهنگی و هنری بیشترین استفاده را ببرند. در این میان اما سینما و تلویزیون به واسطه شمار بیشتر مخاطبان، جایگاه ویژه‌تری دارند. در این گزارش برنامه‎‌های نوروزی این دو نهاد هنری را برایتان مرور خواهیم کرد. تلویزیون در کنار سریال‌ها و مجموعه‌هایی که برای تعطیلات نوروز در نظر گرفته ویژه‌برنامه‌هایی را نیز برای روز تحویل سال نو تدوین کرده است. در این گزارش علاوه‌بر سریال‌های نوروزی و ساعت پخش آنها، برنامه‌های ویژه سال تحویل شبکه‌های مختلف تلویزیونی را هم مرور خواهیم کرد. در بخش دیگر فیلم‌های هفت‌گانه سینما در اکران نوروزی را معرفی می‌کنیم. فیلم‌هایی که البته می‌توانند شما را در سینماها بخندانند، به فکر فرو ببرند و جهان را با داستان‌ها و قصه‌های قابل توجهشان برای مخاطبان گسترش بدهند. در ادامه نیز برای آن دسته از مخاطبان روزنامه که ترجیح می‌دهند در ایام تعطیلات سال نو، کتاب بخوانند، چند کتاب تازه انتشار را معرفی می‌کنیم. طبیعتا مطالعه کتاب برای بسیاری از روزنامه‌خوانان بیش از دیگر فعالیت‌ها ممکن است جذاب باشد.


سریال‌های تلویزیونی

فرهنگ و هنر

شبکه یک سیما: سریال «پایتخت ۵» به کارگردانی سیروس مقدم، تهیه‌کنندگی الهام غفوری و نویسندگی محسن تنابنده، حدود ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود. محسن تنابنده، احمد مهرانفر، علیرضا خمسه، ریما رامین‌فر، نسرین نصرتی، هومن حاجی عبداللهی، بهرام افشاری، سارا و نیکا فرقانی در این سریال ایفای نقش کرده‌اند. تکرار «پایتخت ۵» روز بعد ساعت ۲ بامداد و ۱۴:۴۵ خواهد بود.

فرهنگ و هنر

شبکه دو سیما: سریال «تعطیلات رویایی» به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه‌کنندگی مجید اوجی در ۱۵ قسمت ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه دو سیما پخش می‌شود. این داستان دو برادر است که برادر کوچک‌تر سال پیش برای تعطیلات عید خانواده رحیم را که یک معلم بازنشسته است به ترکیه دعوت کرده و برادر بزرگ‌تر درصدد جبران است و امسال می‌خواهد او را با هزینه خودش به کیش ببرد. غافل از اینکه... محمدرضا شریفی‌نیا، محمود عزیزی، افسانه بایگان، افسر اسدی، علی صادقی، لاله اسکندری، علی اوجی، رضا یزدانی و... بازیگران این مجموعه نوروزی هستند. «تعطیلات رویایی» در ۱۲ شب و ۱۶ بعدازظهر روز بعد بازپخش می‌شود.

فرهنگ و هنر

مجموعه «کلاه قرمزی» هم پس از دو سال وقفه، قرار است نوروز امسال ساعت ۲۰ از شبکه دو سیما راهی آنتن شود و تکرار آن ۱۲ شب و ۱۵ بعدازظهر روز بعد خواهد بود.

فرهنگ و هنر

شبکه سه سیما: سریال «دیوار به دیوار ۲» به کارگردانی سامان مقدم ساعت ۲۰:۴۵ از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود. میترا حجار، علی قربان‌زاده، فرهاد آئیش، ویشکا آسایش، یاسمینا باهر، رویا تیموریان، پژمان جمشیدی، گوهر خیراندیش، آزاده صمدی، علی قربان‌زاده و... در «دیوار به دیوار ۲» ایفای نقش می‌کنند. «دیوار به دیوار ۲» ادامه داستان پنج خانواده را روایت می‌کند که به خانه جدید نقل مکان کرده‌اند و پس از مستقر شدن با ماجراهای مختلفی روبه‌رو می‌شوند. همچنین تکرار سریال «دیوار به دیوار ۲» ساعت ۲ بامداد، ۱۰ صبح و ۱۴:۲۰ روز بعد خواهد بود.

فرهنگ و هنر

شبکه پنج سیما: ۱۵ قسمت از سریال ۱۰۰ قسمتی «هیات‌مدیره» به کارگردانی مازیار میری و تهیه‌کنندگی مهران رسام در ایام نوروز ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه پنج خواهد رفت. ثریا قاسمی، لیلی رشیدی، مریم امیرجلالی، کمند امیرسلیمانی، احسان کرمی، الیکا عبدالرزاقی و... در «هیات‌مدیره» نقش‌آفرینی می‌کنند. نویسنده «هیات‌مدیره» علی خودسیانی است و سریال قصه زوج جوانی را روایت می‌کند که با نقل مکان به ساختمانی جدید درگیر اتفاقاتی تازه می‌شوند. تکرار «هیات‌مدیره» ساعت ۱۱ صبح و ۱۷ روز بعد راهی آنتن شبکه پنج می‌شود.


فیلم‌های سینمایی

فرهنگ و هنر

به وقت شام: آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا است که در اختتامیه جشنواره جنجالی شد. به وقت شام داستان پدر و پسر خلبانی است که در یک ماموریت ویژه در سوریه مجبور به رویارویی با داعشی‌ها می‌شوند. در این فیلم هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان به ایفای نقش پرداخته‌اند.

خرگیوش: خرگیوش اولین ساخته مانی باغبانی است که در ژانر کمدی ساخته شده است. بابک حمیدیان، ‌مینا ساداتی، ‌جواد عزتی، سیامک انصاری و همایون ارشادی از جمله بازیگران این فیلم هستند. در خلاصه منتشر شده فیلم آمده است: این شبی که میگن شب نیست.

فراری: آخرین ساخته داوودنژاد محصول سال ۱۳۹۴ است. فراری داستان دختری شهرستانی است که عشق به ماشین فراری دردسرهایی را برای او ایجاد می‌کند. محسن تنابنده، ترلان پروانه، محمدرضا داوودنژاد و... بازیگران فراری هستند.

فیلشاه: هادی محمدیان کارگردان شاهزاده روم، نوروز ۹۷ با فیلم انیمیشن فیلشاه به روی پرده نقره‌ای می‌رود. فیلشاه داستان بچه فیلی است که قرار است جانشین پدر و سلطان جنگل شود.

لاتاری: محمدحسین مهدویان امسال لاتاری را به روی پرده نقره‌ای فرستاده است. لاتاری با بازی حمید فرخ نژاد، ساعد سهیلی، هادی حجازی فر و... داستان قاچاق دختران ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است.

 لونه زنبور: لونه زنبور به کارگردانی برزو نیک نژاد کارگردان فیلم زاپاس و نویسندگی محسن کیایی محصول سال ۹۶ است. محسن کیایی، پژمان جمشیدی، هومن برق نورد، بهاره کیان افشار، رعنا آزادی ور و... از جمله بازیگران این فیلم هستند. داستان لونه زنبور داستان دو سارق خرده‌پا است که با پیدا کردن جعبه‌ای خود را وارد ماجراهای جذابی می‌کنند.

مصادره: مصادره کمدی پر سرو صدای جشنواره ۳۶ به کارگردانی مهران احمدی نوروز ۹۷ روی پرده سینماها می‌رود و با توجه به تیم بازیگران آن توقع فروشی چند میلیاردی از اولین ساخته مهران احمدی می‌رود. رضا عطاران، مهران احمدی، همون سیدی، بابک حمیدیان و - از جمله ستاره‌های حاضر در مصادره هستند. مصادره مقاطع مختلف زندگی یک ساواکی است و در خلاصه منتشر شده فیلم آمده است: «ایران خیلی بزرگه اما ما هم خیلی بدشانسیم.»


پیشنهاد اهالی فرهنگ برای مطالعه در نوروز

هر سال کتاب‌های زیادی در بازار نشر منتشر می‌شود و انتخاب برای علاقه مندان به کتاب خیلی سخت می‌شود. یکی از راه‌های انتخاب کتاب معرفی آن توسط چهره‌های سرشناس است.به همین دلیل در این صفحه پیشنهاد چند چهره سرشناس فرهنگ و هنر را به‌عنوان پیشنهاد نوروزی منتشر کرده‌ایم.

ایوب آقاخانی- نویسنده و کارگردان

رمان دو جلدی «دختر استالین» نوشته رزماری سالیوان با ترجمه بیژن اشتری، «این گفت و سخن‌ها» نوشته محمود دولت‌آبادی، «سندباد در سفر مرگ» مجموعه گفت‌وگوهای احمد شاملو و «خشکسالی» نوشته جی جی بالارد. تعطیلات عید فرصت مناسبی است که کتاب‌های سرگرم کننده و جذابی خوانده شود و به نظرم این کتاب‌ها این ویژگی را دارند، به‌ویژه رمان آخرالزمانی «دختر استالین» که مخاطب را با فضای تازه و بکری از تاریخ آشنا می‌کند.

ابوالفضل جلیلی- کارگردان

«خاطرات شعبان جعفری» نوشته هما سرشار، «پولینا، چشم و چراغ کوهپایه» نوشته آناماریا ماتوته، ترجمه محمد قاضی و «کوه‌های سفید» نوشته جان کریستوفر با ترجمه ثریا کاظمی. به نظرم هیچ‌گاه کتاب خوبی در مورد جنگ برای بچه‌ها نوشته نشد و هرچه بود از نگاه بزرگسالان بود. مجموعه کتاب‌های منتشر شده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصویرسازی خوبی برای بچه‌ها خواهد داشت.

عماد افروغ- استاد دانشگاه

«نهج البلاغه» و «اعترافات آگوستین قدیس» نوشته مارکوس اورلیوس اوگوستینوس با ترجمه افسانه نجاتی پیشنهاد نوروزی من برای مطالعه است. من به‌تازگی خواندن نهج البلاغه را به پایان بردم و به نظرم کتاب فوق‌العاده‌ای است و به همه پیشنهاد می‌دهم با نگاهی تیزبینانه آن را از ابتدا تا آخر مطالعه کنند.

هادی خوانساری- شاعر

«خاطرات شخصی فیدل کاسترو» و «زوربای یونانی» نوشته نیکوس کازانتزاکیس با ترجمه محمد قاضی. اگر مردم به خواندن کتاب‌های تاریخی و سیاسی علاقه‌مندند، «خاطرات شخصی فیدل کاسترو» را از دست ندهند چرا که دید گسترده‌ای به آنها در فضای سیاسی می‌دهد.

هادی خورشاهیان- شاعر و داستان نویس

«این خیابان سرعت گیر ندارد» نوشته مریم جهانی، «تاول» مهدی افروزمنش، «یخ» سینا حشمدار و «برکت» ابراهیم اکبری. هرکدام از این کتاب‌ها ارزش‌های ادبی ویژه‌ای دارند و می‌توانند لحظه‌های خوبی برای خوانندگان در عید ایجاد کنند.

رویا شاه‌حسین‌زاده- شاعر

«عقاید یک دلقک» نوشته هاینریش بل با ترجمه محمداسماعیل‌زاده، «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» نوشته زویا پیرزاد، «مردگان باغ سبز» نوشته محمدرضا بایرامی، «باران تابستان» مارگریت دوراس، «شوخی» میلان کوندرا و «کافه پیانو» فرهاد جعفری.وقتی «عقاید یک دلقک» را می‌خواندم، دائما نگران بودم که کتاب تمام نشود چرا که می‌دانستم بعد از خواندن این کتاب، دنیای ادبیات دیگر اثری نخواهد داشت که به این اندازه از آن لذت ببرم.

حبیب احمدزاده- داستان‌نویس و فیلمنامه‌نویس

«وقتی مهتاب گم شد» نوشته حمید حسام. این کتاب که روایتی از خاطرات خواندنی زندگی شهید علی خوش‌لفظ است می‌تواند در ایام نوروز، کتاب مناسبی برای آشنایی با زندگی این مرد بزرگ باشد.

محمدجواد جزینی- داستان نویس و منتقد

«باغ سبز مردگان» نوشته محمدرضا بایرامی، «ابرهای گم‌شده» نوشته مرحوم کوروش اسدی، «برج ۱۱۰ » اثر زنده‌یاد فیروز جلالی زنوزی و «سال‌های ابری» نوشته مرحوم علی‌اشرف درویشیان. کتاب «باغ سبز مردگان »‌را به خاطر اینکه یک رمان چشمگیر با درونمایه سیاسی است، پیشنهاد می‌کنم و کتاب‌های سه نویسنده دیگر را به این دلیل که این نویسندگان را در این سال از دست دادیم و کتاب‌های هرسه نویسنده فقید مایه‌های ارزشمندی دارد.

صادق کرمیار - نویسنده

«دشت‌های سوزان» و دیگر کتاب‌های معتبر تاریخی را برای مطالعه در سال جدید توصیه می‌کنم. این کتاب روایتگر وقایعی است که در مقطعی خاص در تاریخ ایران رخ داده است. قبل از اینکه خواندن رمان را آغاز کنی، این عبارت توجهت را جلب می‌کند: «به غیر از شخصیت‌های تاریخی همه شخصیت‌های داستان خیالی‌اند.» و این نشان می‌دهد که کرمیار در روایت تاریخی خود تمام شخصیت‌های داستانی‌اش را حتی در ساده‌ترین و بی‌اهمیت‌ترین نقش، هوشمندانه وارد فضای روایی داستان می‌کند و پس از ایفای نقش به سرانجامی منطقی هدایت می‌کند و این در هم تنیدگی ایفای نقش از سوی آنها در کنار سیر پرشتاب و با اهمیت رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این برهه از زمان به‌ویژه کشف نفت در ایران، داستان او را در نهایت به اثری پرکشش و جذاب تبدیل کرده است. رمانی که شاید به میزان لذت‌مندی خواننده چیزی از یک اثر عامه‌پسند کم ندارد، اما به معنی حقیقی کلمه اثری عامه پسند نیست.