صعود سینما از نردبان تورم

اکران‌های نوروزی سال‌های اخیر

همچنان که در جدول می‌بینید در سال ۹۴ فروش سینماها در اکران نوروزی چندان قابل توجه نیست. با توجه به اینکه پیک زمانی فروش سینماها در روزهای ابتدایی سال و تعطیلات نوروزی است، می‌توان گفت که رقم نهایی فروش سال ۹۴ در اکران نوروز اصولا قابل چشم پوشی است. در این سال فیلم‌های  «رخ دیوانه»، «استراحت مطلق»، «ایران برگر»، «طعم شیرین خیال» و «روباه» روی پرده سینما رفتند و مجموعا سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروختند. رقمی که به اندازه نیمی از فروش فیلم مصادره به تنهایی است. اما قیمت بلیت سینما در این سال به طور میانگین در تهران و شهرهای بزرگ ۸ و در دیگر شهرها حدود ۶ هزار تومان بود. البته میانگین کلی قیمت بلیت با توجه به فروش بیشتر سینماها در شهرهای بزرگ به سمت هشت هزا ر تومان میل بیشتری دارد. به این معنی که میانگین کل در حدود هفت هزار و ۵۰۰ تومان است.در اکران نوروزی سال ۹۵ شش فیلم «من سالوادر نیستم!»، «۵۰ کیلو آلبالو»، «بادیگارد»، «ابد و یک روز»، «خشم و هیاهو» و «کفشهایم کو؟» روی پرده رفتند و مجموعا به فروش ۱۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومانی رسید. 

سال ۹۵ همچنان که از بهارش پیدا بود برای سینما سال نیکویی شد. مجموع فروش کل سال به ۱۶۷ میلیارد تومان رسید تا یک رکورد عجیب و باورنکردنی را برای فروش سینما در این سال رقم بزند. به بیان دیگر می‌توان گفت که سینمای ایران به قبل و بعد از سال ۹۵ تقسیم شد. این در حالی بود که بهای بلیت سینماها در این سال در تهران و شهرهای بزرگ ۱۰ و در شهرهای دیگر حدود ۸ هزار تومان بود.اما سال گذشته اکران نوروزی فیلم‌ها با توجه به افزایش ۲۰ درصدی بهای بلیت، به آستانه ۱۹ میلیارد تومان هم رسید؛ اما بهای بلیت سینماها در نوروز ۹۶ در تهران و شهرهای بزرگ به طور میانگین ۱۲ هزار تومان شد و در شهرهای دیگر هم به کمی کمتر از ۱۰ هزار تومان هم رسید.امسال هم با توجه به افزایش بهای بلیت که در تهران و شهرهای بزرگ رکورد ۱۵ هزار تومانی را زد و در شهرهای کوچک هم به طور میانگین به حدود ۱۲ هزار تومان رسید، فروش کلی سینماها در اکران نوروزی به رقم ۲۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی دست پیدا کرد. این در حالی بود که شمار مخاطبان سینماها باز هم کاهش داشت. ناگفته نماند که تعداد فیلم‌های اکران نوروز در سال ۹۷ به هفت فیلم هم رسید. در جدول این گزارش می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری از میزان کاهش مخاطبان سینما در سال های اخیر را ببینید.

جزئیات فروش نوروزی ۹۷

در اکران نوروزی هفت فیلم روی پرده سینماها رفتند و تا پایان آخرین روز تعطیلات نوروزی فیلم سینمایی «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی با در اختیار داشتن ۱۷۸ سالن سینمایی با فروش معادل ۶ میلیارد و ۷۴۷ میلیون تومان در صدر جدول اکران نوروزی قرارگرفت. فیلم‌های «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان نیز با رقابت تنگاتنگ هردو فروش چهار میلیاردی را پشت سر گذاشتند و با اختلاف بسیار کم از هم در رتبه دوم و سوم فروش قرار گرفتند. فیلم سینمایی «لونه‌زنبور» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد نیز در گیشه موفق ظاهر شد و با فروش ۳ میلیارد و ۵۲۶ میلیون تومانی چهارمین فیلم پرفروش اکران نوروزی شد. انیمیشن سینمایی «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان با استقبال کودکان و خانواده‌ها میلیاردی شد و کمدی «خرگیوش» تازه‌ترین اثر مانی باغبانی نیز با وجود آنکه تبلیغاتش از تلویزیون پخش نشد و ممنوع اعلام شد، با فروش ۹۰۰ میلیون تومانی در تلاش است تا خود را به باشگاه میلیاردی‌ها نزدیک کند.

در این میان فیلم «فراری» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد نتوانست فروش مناسبی داشته باشد. این فیلم که البته تنها در ۵۰ سالن درحال نمایش است با فروش ۱۸۶ میلیونی کمترین فروش نوروزی را به خود اختصاص داد؛ فیلمی که در جشنواره فیلم فجر سی و پنجم موفق ظاهر شد و توانست چهار سیمرغ از جمله جوایز مهمی همچون بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد را به خود اختصاص دهد. این میزان فروش در حالی حاصل شد که امسال و در همان ابتدای تعطیلات نوروزی، اکران فیلم‌ها در سالن‌های سینمایی با افزایش قیمت بلیت همراه بود.در یک مقایسه از بازه زمانی ۲۵ اسفند تا ۱۳ فروردین برای فیلم‌های اکران نوروز ۹۶ و ۹۷، افت محسوس مخاطبان در یک سال به چشم می‌خورد. نوروز ۹۶ شش فیلم «خوب بد جلف» «سه بیگانه» «ماجرای نیمروز»، «گشت ۲»، «آباجان» و «یک روز بخصوص» در مجموع ۱۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروش داشتند.در حالی که در نوروز ۹۷ یک فیلم به تعداد فیلم‌های اکران نوروز اضافه شد و با افزایش سالن‌های سینمایی، باید برتعداد مخاطبان نیز افزوده می‌شد؛ اما از بازه زمانی ۲۵ اسفند ۹۶ تا ۱۳ فروردین ۹۷ هفت فیلم «مصادره»، «لاتاری»، «به وقت شام»، «فراری»، «لونه زنبور»، «فیلشاه» و «خرگیوش» مجموعا ۲۱ میلیارد و ۲۳۰ میلیون و ۲۸۸ هزار تومان فروش داشته‌اند.

«گشت ارشاد ۲» به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروزی سال گذشته از ۲۶ اسفندماه سال ۹۵ تا روز ۱۲ فروردین سال ۹۶ به فروش ۶ میلیارد و ۴۷۰ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که «مصادره» ساخته مهران احمدی که در رده اول جدول فروش فیلم‌های نوروزی امسال قرار گرفته است تا پایان روز ۱۳ فروردین ماه به فروش ۶ میلیارد و ۷۴۷ میلیون تومان رسید.هرچند ارقام نشان از فروش بهتر فیلم‌ها در سال ۹۷ دارند؛ اما نباید این نکته را فراموش کرد که افزایش قیمت بلیت سینماها در بالا رفتن ارقام نسبت به سال گذشته بی‌تاثیر نبوده است. در واقع باید گفت فیلم‌های نوروز ۹۷ نتوانستند به لحاظ تعداد تماشاگر به سال گذشته برسند.

فرهنگ و هنر